خبرهای خوش سیف از آینده کاسپین؛

موسسه‌ای که مجوز دارد، در آینده مجاز به فعالیت خواهد بود! / چاقوی کند جراحی بانک مرکزی، بیمار را زجرکش کرد

با خبر خوش سیف از آینده موسسه کاسپین ، درد سپرده گذاران تعاونی‌های ۸گانه ادغام شده تسکین خواهد یافت.

موسسه‌ای که مجوز دارد، در آینده مجاز به فعالیت خواهد بود! / چاقوی کند جراحی بانک مرکزی، بیمار را زجرکش کرد

به گزارش خبرنگار خبر فوری ، روزهای آغازین دولت یازدهم بود که ولی الله سیف اعلام کرد در راستای انضباط مالی دولت قصد ساماندهی بازار غیر متشکل پولی را داشته و تا پایان سال 93 مراحل پر از درد و خونریزی این عمل جراحی بزرگ به اتمام رسیده و بازار غیر متشکل پولی کشور ساماندهی خواهد شد.

فارغ از در نظر گرفتن کم و کیف این عمل جراحی اما، زمان آن بسیار طولانی تر از آن بود که رئیس کل بانک مرکزی وعده داده بود. بخشی از این تاخیر را شاید بتوان معلول فشارهای بیرونی به بانک مرکزی دانست. مکاتبات برخی نمایندگان مجلس و سایر افراد پر نفوذ یکی از این فشارها برای پیشگیری از انحلال و یا ادغام برخی موسساتی بود که همچون قارچ در بستر مساعد پولی کشور متولد شده و با اقدامات نادرست و سوء مدیریت مالی سهامداران و سپرده گذارن بسیاری را متضرر کردند.

از طرفی نهاد ناظر و حاکم بر شبکه پولی بدون در نظر گرفتن اینکه تبعات و آثار اجتماعی انحلال موسساتی که حداقل 10 سال در حال دریافت سپرده های مردم در گوشه کنار شهرها و روستاها بوده اند اقدام به انتشار اطلاعیه انحلال این موسسات کرد که این اطلاعیه ها منجر به تشویش و ایجاد شوک در سپرده گذاران سایر موسسات هم شد و حتی موسساتی که در مراحل پایانی دریافت مجوز بودند دچار مشکل در برخی شعب شدند.

در بخشی از این ادغام ها موسسات و یا تعاونی جدیدی با مجوز رسمی به وجود آمد که کاسپین یکی از آنها بود.

موسسه اعتباری کاسپین در اسفند ماه ۱۳۹۴ با ادغام هشت تعاونی اعتباری غیرمجاز شامل فرشتگان، الزهراء، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات اصفهان ، پیوند مشهد، بدر توس و امید جلین از شورای پول و اعتبار مجوز فعالیت گرفت.

طی سال گذشته هیات های تسویه این تعاونی ها و بانک مرکزی مشغول شناسایی دارایی ها و صورت حساب های آنها بودند تا بانک مرکزی به تناسب دارایی های شناسایی شده، خط اعتباری برای تعیین تکلیف سپرده های مردم در اختیار کاسپین قرار دهد.

اما ماجرای تسویه حساب با تعاونی های ادغام شده تا جایی ادامه پیدا کرد که برخی سپرده گذاران تعاونی فرشتگان با حضور در نمایشگاه مطبوعات اعتراض خود را به روند بازپرداخت ها اعلام و اقدام به شعار دادن علیه بانک مرکزی کردند.

سیف ، رئیس کل بانک مرکزی اما تنها به گفتن چند جمله برای توضیح بسنده کرده وگفت: «موسسه کاسپین در آینده به عنوان یک موسسه مجاز فعال خواهد بود و میتواند به فعالیت خود ادامه دهد.»

اما در ادامه این خبر خوش، اعلام نکرده است برای سپرده گذاران تعاونی هایی که در جریان جراحی بازار غیر متشکل پولی آسیب های روحی و مالی دیده و هنوز هم از رسیدن به دارایی اصلی خود مطمئن نیستند چه برنامه ای دارد. گرچه نهاد ناظر بر شبکه پولی کشور معتقد بود هر جراحی درد و خونریزی خواهد داشت، اما این جراح زبردست حتی سعی نکرد آمادگی اولیه ای به بیمار داده و سپرده گذاران را از برنامه های خود و روش جراحی و مدت زمان آن به درستی آگاه سازد.

41

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها