لاستیک سواری چرا در بازار کم است؟

به گفته سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر قیمت‌گذاری دستوری و پرداخت ارز به‌صورت قطره‌چکانی در نیمه اول سال گذشته از عوامل موثر بر کمبود تایر سواری است.

لاستیک سواری چرا در بازار کم است؟

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر افزود: مشکلاتی که در زمینه تولید و عرضه تایر‌های سواری در کشور وجود دارد مربوط به رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ است که تقاضا نسبت به سایر رینگ‌ها برای آن‌ها بیشتر است.

وی به دو علت کمبود رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ در بازار اشاره کرد و اظهار داشت: اول اینکه در سال گذشته به کارخانجات تولیدی به صورت قطره چکانی ارز پرداخت شد و عدم تامین به موقع ارز کارخانجات تایر موجب افت شدید تولید شد

تنها افزود: دوم اینکه قیمت گذاری در مورد این تایر‌ها به گونه‌ای است که تولید تایر‌های سواری با سایز‌های ۱۳ و ۱۴ برای کارخانجات مقرون به صرفه نبوده و نیست و در نتیجه تولید کنندگان در سال گذشته عمدتا تایر‌هایی با سایز‌های دیگر که صرفه اقتصادی داشت تولید کردند.

وی بیان داشت: پیرو مشکلاتی که در خصوص تولید و توزیع لاستیک سواری در سال گذشته به وجود آمد دولت تعرفه واردات لاستیک سواری را کاهش داد و به واردات ارز تخصیص داد تا وارد کنندگان با واردات کمبود تولید داخل را جبران کنند.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر اظهار داشت:، اما تامین نیاز داخلی با واردات نیز محقق نشد، زیرا وارد کنندگان نیز به علت عدم صرفه اقتصادی واردات رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ رغبتی به واردات این لاستیک‌ها با این سایز نداشتند و بیشتر تایر‌های وارد کردند که تولید کنندگان داخلی آن را تولید می‌کردند و نیازی به واردات آن نبود.

تنها اظهار داشت: با توجه به اینکه کاهش تعرفه واردات لاستیک خودروی سواری در راستای تامین نیاز داخلی صورت گرفت و از آنجا که کمبود بازار نیز مربوط به لاستیک‌های سواری سایز‌های ۱۳ و ۱۴ بود بنابراین وزارت صمت ابتدا باید تولید کنندگان را ملزم به واردات یک و نیم تا دو میلیون حلقه لاستیک سواری با رینگ‌های مذکور می‌کرد و سپس به وارد کنندگان اجازه می‌داد تا لاستیک با سایز‌های دیگر وارد کنند.

وی گفت: دولت تعرفه ۳۶ درصدی واردات لاستیک را در سال گذشته به کمتر از ۱۰ درصد کاهش داد و به وارد کنندگان ارز تخصیص داد.

سخنگوی انجمن صنعت تایر اظهار داشت: در بازار در خصوص لاستیک سواری با سایز‌هایی غیر از ۱۳ و ۱۴ رقابت شدیدی وجود دارد و عمده مشکلات در بخش تایر سواری مربوط به رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ است.

وی بیان داشت: وزیر صمت قول داده است که تایر سواری را از شمول قیمت گذاری خارج کند که اگر این اتفاق محقق شود، مشکلی دیگر در زمینه تولید و عرضه وجود نخواهد داشت.

تنها افزود: نیاز کشور سالانه ۲۴ میلیون حلقه تایر سواری است در حالی که سال گذشته ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک سواری در کشور تولید شد.

وی با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای تولید، گفت: یکی از طرح‌های توسعه‌ای تولید لاستیک سواری در کشور که ۱۰۰ درصد آماده بهره‌برداری است تولید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک سواری از ۱۵ هزار تن ماده اولیه است که با این طرح دو میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه ه تولیدات کشور تا پایان سال اضافه می‌شود.

وی بیان داشت: طرح توسعه‌ای دیگری نیز وجود دارد که تا پایان سال محقق می‌شود البته پیش بینی ما تولید ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک سواری در سال ۱۴۰۳ است که بر این اساس یک میلیون حلقه مازاد نیاز را صادرات خواهیم داشت.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر گفت: مردم برای تامین لاستیک با قیمت مصوب می‌توانند به نمایندگان توزیع مراجعه کنند، همچنین چند کارخانه درصدی از تولیدات خود را به صورت روزانه بصورت اینترنتی عرضه می‌کنند و علاوه بر آن عرضه لاستیک از طریق سامانه‌های که وزارت صمت تعیین کرده انجام می‌شود.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    بایدنظارت بیشتر شود و آنهایی که انبار کردن تا بیشتر گران کنند را مجازات سنگین و شدیدی زندان کنند تا درس عبرت دیگران گردد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها