تعابیر پیامبر درباره زهرا(س) برای احدی به کار نرفته است

 کنگره بین‌المللی فاطمی (زن و خانواده مسلمان، محور تحولات اجتماعی) به همت اتحادیه جهانی زنان مسلمان با مشارکت پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا(س) و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با حضور «منوچهر متکی» معاون بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، «طوبی کرمانی» دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان و «انسیه خزعلی» رئیس دانشگاه الزهرا(س) در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.

تعابیر پیامبر درباره زهرا(س) برای احدی به کار نرفته است

انسیه خزعلی رئیس دانشگاه الزهرا(س) در این مراسم با بیان اینکه حضرت زهرا(س) فریاد بلند زمان است، گفت: گاهی شیعیان متهم به غلو کردن درباره جایگاه زهرا(س) می‌شوند؛ درحالی‌که در منابع اهل سنت نیز جایگاه ایشان بسیار بالا به تصویر کشیده شده است.

وی با تأکید بر اینکه حضرت فاطمه(س) ملاک حب و بغض الهی است، اظهار کرد: حضرت زهرا(س) در آیه مباهله تنها زنی است که همراه پیامبر به مباهله رفتند. خداوند در آیه‌ای خطاب به پیامبر می‌فرمایند که اهلت را به نماز امر کن. پیامبر نیز 6 ماه هر روز به در خانه فاطمه(س) می‌رفتند و می‌فرمودند «علیکم بالصلاه»، این در حالی است‌ که پیامبر اکرم(ص) همسر و فرزندان دیگری هم داشتند.

رئیس دانشگاه الزهرا(س) درباره سوره «انسان» و رفتار به تصویر کشیده شده اهل بیت(ع) در آن یادآور شد: حرکت اهل بیت فراتر از یک امر واجب و وظیفه است و حتی در شرایط سخت، از منافع و مصالح خود می‌گذرند و دیگران را بر خود ترجیح می‌دهند.

خزعلی درباره شبهات مطرح شده درباره حدیث «رضای فاطمه رضای خدا و غضب فاطمه غضب خداست» گفت: عده‌ای روایت ضعیفی را ذکر می‌کنند و می‌گویند خشم فاطمه مربوط به جایی بود که حضرت علی(ع) تصمیم گرفت همسر دیگری اختیار کند، تحلیل‌های ضعیفی درباره این روایت وجود دارد، اما آیا ممکن است حضرت فاطمه(س) از قانون خدا به خشم آید؟ از سوی دیگر، پیامبر قبل و بعد از ازدواج حضرت زهرا(س) در موقعیت‌های متعدد فرمودند: یا فاطمه! من با کسی که با تو در جنگ است، در جنگ هستم که این مسأله نشان از یک حرکت اجتماعی عظیم از سوی حضرت زهرا(س) دارد.

رئیس دانشگاه الزهرا(س) با بیان اینکه تعابیر پیامبر اکرم(ص) درباره فاطمه(س) در مورد هیچ کسی به ‌کار نرفته است، تصریح کرد: حضرت فاطمه(س) اولین کسی بودند که پیامبر قبل از سفر با ایشان وداع می‌کردند و بعد از بازگشت از سفر نیز اولین کسی بودند که به دیدار ایشان می‌رفتند. حضرت زهرا(س) تنها زن آل‌کسا و تنها کسی بود که پیامبر در مورد ایشان از تعبیر «بضعه منی» استفاده کردند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها