ایران قربانی تروریسم و بانی مبارزه با افراط‌گرایی و خشونت است

ایران قربانی تروریسم و بانی مبارزه با افراط‌گرایی و خشونت است

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، ششمین دور نشست مشترک مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کلیسای ارتدوکس یونان با موضوع «عقلانیت دینی؛ راهکار مقابله با خشونت و افراط‌گرایی»، روز گذشته با حضور ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با ارائه مقاله توسط اساتید و علمای دانشگاه‌ها و حوزه و هیأت یونان در محل حوزه ریاست این سازمان برگزار شد.

ابراهیمی‌ترکمان در سخنرانی خود در این مراسم، ضمن اظهار خرسندی از برگزاری مجدد نشست مشترک مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کلیسای ارتدوکس یونان گفت: خدای بزرگ را شاکریم که بار دیگر اندیشمندان و علمای بزرگ دو کشور ایران و یونان را بعد از یک وقفه نسبتا طولانی به دور هم جمع کرد تا با همدلی و تفاهم برادرانه، ششمین دور از سلسله نشست‌های گفت‌وگوی دینی خود را برگزار کنند.

ایران و یونان؛ دو کانون درخشان تمدن بشری

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر اینکه ایران و یونان دو کانون درخشان تمدن بشری هستند، گفت: در زمانه‌ای که همه هستی معنوی بشر در معرض نابودی قرار گرفته، انتظار این است که این دو کانون پرفروغ همچون چراغ روشنی فرا راه ساحت‌های معنوی حیات بشری قرار گیرند و بکوشند که بشر را از این گرفتاری هولناک رهایی ببخشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: طبیعی است در این مسیر دو کشور علاوه بر برخورداری از عقبه‌های فرهنگی و تمدنی در حوزه اسلام و مسیحیت به عنوان ادیان الهی نیز می‌توانند با تبیین روشن اندیشانه و رهایی‌بخش از آموزه‌های دینی از این آشفتگی بکاهند و آلام بشری را تقلیل دهند.

وی افزود: امروز درحالی گردهم آمده‌ایم که متأسفانه جهان درگیر خشونت و افراط‌گرایی بنام دین است و برخی مدعیان دین با تفسیر و برداشت غلط و انحرافی از دین دست به اعمال غیرانسانی و غیر الهی می‌زنند و تصویری از دین به نمایش گذاشته‌اند که برخلاف چهره رحمانی دین، چهره شیطان را در اندیشه و اعمال آنها می‌بینیم.

ابراهیمی‌ترکمان به نقش رهبران ادیان در جهت جلوگیری از خشونت و افراط‌گرایی اشاره و تصریح کرد: برخی گردنکشان عرصه سیاست و ثروت نیز برای دستیابی به اهداف شوم و شیطانی خویش بر آتش این فتنه دینی می‌دمند. در تاریخ بشر شواهد زیادی در سوء استفاده از نام دین و متعاقب آن جنایت علیه بشریت وجود دارد، فلذا فتنه دینی که امروز شاهد آن هستیم شاید کم نظیر نباشد، ولی نکته مهم در تمامی این تفرقه‌ها و فتنه‌های به اسم دین که پیوند آشکار و نهانی نیز با سیاست‌های زر و زور دارد، موضع و مسئولیت رهبران ادیان نسبت به این فتنه‌ها است.

وی با اذعان اینکه رهبران ادیان جانشینان انبیاء الهی هستند، گفت: پیامبر اسلام فرمودند: «العلماء ورثة الانبیا،» (علما، وارثان انبیا هستند.) و در کلامی دیگر فرموده‌اند: «العُلَماءُ مَصابیحُ الأرضِ، و خُلَفاءُ الأنبیاءِ، و وَرَثَتی و وَرَثَهُ الأنبیاءِ» (عُلما چراغ‌هاى روى زمینند و جانشینان پیامبران و وارثان من و وارثان پیامبران هستند).

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بنابراین، علمای دین مسئولیت خطیری در دفاع از دین و پیروان راستین آن دارند و سکوت در قبال این جنایات و انحرافات دینی که موجب تایید و تقویت آن می‌شود، مورد رضایت خداوند و انبیای الهی نیست. زیرا خداوند متعال از رهبران ادیان پیمان گرفته است که مدافع دین و صلح و عدالت باشند و از انحرافات دینی جلوگیری کنند.

ابراهیمی‌ترکمان در ادامه، یادآور شد: از حضرت مسیح (ع) هم در انجیل متی نقل شده که فرموده‌اند: خوشا به حال آنان که برای برقراری صلح در میان مردم کوشش می‌کنند؛ زیرا اینان فرزندان خدا نامیده خواهند شد.

وی اظهار کرد: نکته مهم در پدیده افراط‌گرایی از جمله افراط‌گرایی دینی، خردستیزی آن است زیرا عقل و خرد مبلغ اعتدال و راستی هستند و عقل سلیم موید دین است و تا زمانی که چراغ عقل روشن است، کژی و انحراف بوجود نمی‌آید، فلذا در طول تاریخ هرگاه انحرافی حادث شده است، ابتدا گروه‌های منحرف و ظالم با دسیسه و نیرنگ، عقل و خرد آگاهی بخش را از مردم سلب کرده و با قلب واقعیت‌ها و حقایق و تحریف آموزه‌های راستین دینی و سپس با مقدس‌سازی این انحرافات و تکفیر دیگر دین‌داران سعی کرده‌اند، باطل را لباس حق بپوشانند و جاهلان دین را به سمت خود بکشند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنان خود، به تبلیغات انحرافی گروه‌های تروریستی اشاره و تصریح کرد: حربه‌ای که در دهه‌های اخیر به خوبی شاهد مصادیق آن هستیم و نمونه‌های بارز آن را در جذب افراد خاصه جوانان به داعش می‌بینیم که چگونه افراد با تحصیلات آکادمیک و برخوردار از رفاه، فریب تبلیغات گروه‌های خشونت‌طلب و تروریستی مانند داعش را می‌خورند و با سختی و مشقت خود را به آن گروهک می‌رسانند و با نیت وصال به خدای متعال، عملیات تروریستی انجام می‌دهند و زن و مرد و کودک بی‌گناه را از بین می‌برند.

وی ادامه داد: بنابراین اینکه یک جوان تحت تأثیر تبلیغات انحرافی این گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرد و بدون وحشت از مرگ، دست به جنایت انتحاری می‌زند، نشان‌دهنده این است که اولاً بشر هرچند از نظر علم و دانش مادی پیشرفت کرده است ولی در حوزه دین و اخلاق و عدالت اجتماعی کاستی‌های فراوان دارد و ثانیاً علیرغم نیاز و اشتیاق فراوان جوانان به کسب آموزه‌های دینی، علما و اندیشمندان دینی ما نتوانسته‌اند این نیاز و اشتیاق را بطور صحیح و اصولی و به نحو کافی و لازم و متناسب با شرایط امروز پاسخ دهند و در نتیجه این جوانان سرخورده از فقدان معنویت اجتماعی، تحت تأثیر القائات شیطانی گروههای منحرف و افراطی قرار می‌گیرند و جذب آنها می‌شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران که خود قربانی تروریسم است و بیش از 17 هزار شهید در این راه داده است، از روز اول نسبت به خطر این جریان‌های افراطی هشدار داده است و در سازمان ملل هم بانی مصوبه جهان عاری از خشونت و افراط‌گرایی شد.

تأکید بر مقابله با فتنه بزرگ افراط‌گرایی دینی

وی افزود: ایران بر این باور است که نزدیکی هرچه بیشتر رهبران و اندیشمندان از ادیان مختلف به یکدیگر و تقویت گفت‌وگوهای سازنده بین خود، از جمله مهمترین راهکارها است برای روشنگری و مقابله با فتنه بزرگ افراط‌گرایی دینی و خنثی کردن توطئه قدرت‌هایی که با تشکیل و حمایت از این گروه‌های خشونت‌طلب، درصدد اعمال سیاست‌های نامشروع خود علیه ملت‌ها و نیز، ادیان مختلف هستند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه، گفت: همه علماء و اندیشمندان به خوبی اذعان دارند که مهمترین راه درمان و از بین بردن جهالت و اندیشه انحرافی، روشنگری و ارائه اندیشه صحیح است و برخورد صرفا فیزیکی با اندیشه انحرافی شاید در کوتاه مدت مؤثر باشد ولی ریشه آن را نمی‌خشکاند و زمینه پیدایش و رشد آن را در محل دیگر فراهم می‌آورد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم را مسئله مشترک همه پیروان ادیان دانست و گفت: ضرورت بین‌المللی و دینی ایجاب می‌کند که در کنار سایر راهکارها، سیاست همفکری و گفت‌وگوی بین رهبران و اندیشمندان ادیان نیز برای همکاری مشترک جزء سیاست‌های راهبردی مراکز دینی و دانشگاهی جهان درآید، زیرا مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم مسئله مشترک همه پیروان ادیان الهی است.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری ششمین دور گفت‌وگوی دینی بین ما و دوستان از دانشگاه و کلیسای ارتدوکس یونان دقیقاً با همین هدف دنبال شده است و ما خرسند هستیم که بعد از یک وقفه طولانی، مجدداً این گفت‌وگوها از سرگرفته شده است و لازم است تمام سعی و تلاش خود را بکار گیریم که این گفت‌وگوها تدوام یابد تا دستاوردهای ملموس و مطلوبی برای همکاری مشترک در جهت صیانت از ارزش‌های واقعی الهی و مقابله با خشونت و افراط‌گرایی داشته باشد.

ابراهیمی‌ترکمان در بخش پایان سخنرانی خود، اظهار امیدواری کرد این نشست بتواند گرهی از کار باز کند و بستری پایدار برای تفاهم و همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان فراهم آورد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی تسخیری، رییس مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری ششمین دور نشست مشترک گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت ارتدوکس یونان گفت: مدتی است که به دنبال این فرصت بودیم و چندین سال برگزاری این نشست به تأخیر افتاد. امروز حضور دانشمندان بزرگ یونانی در این محفل و سروران و اساتید دانشگاه‌های ایران موجب خرسندی همه ماست.

وی ادامه داد: ما در طول سال‌های گذشته بیش‌از 3 دهه، تلاشمان بر این بوده تا این گفت‌وگوها روز به روز در زمینه‌های مختلف با سایر ادیان الهی رشد یابد.

حجت‌الاسلام تسخیری افزود: در جامعه‌ای که متأسفانه همه در پی آن هستند که چهره زشت و معکوسی از ادیان به دنیا ارائه دهند، برگزاری چنین جلساتی موجب اطمینان جامعه بشری می‌شود.

وی ضمن قدردانی از همکاری رایزنی فرهنگی و سفارت ایران در یونان و دیگر نهادهای فرهنگی کشورمان در برگزاری این دور از نشست مشترک گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت ارتدوکس یونان، گفت: تلاش‌هایی که در این اجلاس صورت می‌گیرد، معنوی، ایمانی و ریشه‌دار است.

متروپل آنتی موس کوکوریدوس، نماینده اسقف اعظم و عضو شورای مرکزی اسقفان یونان، در آیین افتتاح ششمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و کلیسای ارتدکس یونان سخنرانی کرد. او گفت: در جهانی زندگی می‌کنیم که توسعه خشونت و پدیده بنیادگرایی مذهبی با هر مبدأ و گونه‌ای، آن را فراگرفته است و هر روز شاهد ارتکاب جنایاتی به نام خداوند و مذهب هستیم.

وی افزود: پس از حملات تروریستی القاعده به مرکز تجارت جهانی در نیویورک در سال 2001، خشونت الهام‌گرفته از مذهب اکنون بر قلب جهان غرب هم تأثیر گذاشته است، در عین حال با اشغال عراق توسط آمریکا و انگلستان در سال 2003، قدرت‌های بزرگ غربی نوعی جنگ صلیبی نوین را علیه جهان به راه انداختند که پیامدهای شدید آن را اکنون با اتفاقات خاورمیانه شاهد هستیم.

متروپل آنتی موس کوکوریدوس، ادامه داد: جنایاتی که روزگاری به زباله‌دان تاریخ سپرده شده بودند، به اعمالی روزمره تبدیل شده‌اند که وجهه تاریخ و تحولات امروزین را تهدید می‌کند.

وی تأکید کرد: بدون شک؛ آنچه به آن نیاز داریم، یافتن مدل‌های جدید همزیستی مسالمت‌آمیز، گفت‌وگو، تحمل و اتحاد، راه‌هایی نوین برای ارتباط، پذیرش متقابل میان جوامع مذهبی گوناگون و فائق شدن بر تعصب، عدم تحمل و ووارد شدن به چرخه‌های بیهوده انتقام خشونت است.

عضو شورای مرکزی اسقفان یونان در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: مقابله با پدیده تعصب مذهبی نیازمند توبه و خودآگاهی در کنار طرد این اغوای مداوم است که باور کنیم ما مالک رابطه حقیقی با خداوند و تنها نجات‌یافتگان هستیم، اغوایی که معمولاً منجر به طرد دیگران و افراد متفاوت و نیز رد خارجی‌ها، مهاجران و آوارگان، می‌شود.

متروپل کوکوریدوس همچنین گفت: در عصر جهانی‌شده ما که هیچ چیزی دیگر مانند گذشته نیست، در جهان بی‌ثباتی و عدم قطعیت جهانی، حذف پدیده مذهبی از مدرنیته‌ای ذاتاً غیرمذهبی، منجر به چیزی شد که بازگشت خداوند و ظهور بنیادگرایی مذهبی نامیده می‌شود. با وجود آنکه؛ آنچه این واقعیت جدید ایجاد کرده است، درگیری‌های نژادی و مذهبی، درگیری‌ها و تخاصمات منطقه‌ای است که برخی افراد معین به دنبال پیوند زندن آن با «سقوط تمدن‌ها» هستند که چند سال پیش عنوان شد و یا پیشگویی که به نام «جنگ مذاهب» شناخته می‌شود.

وی سپس با تشریح دیدگاه کلیسای ارتدکس یونان در خصوص گفت‌وگوی دینی بر اساس باورهای دینی و پیروی از آموزه‌های عیسی مسیح (ع)، گفت: بدون شک با واقعیتی جدید روبرو هستیم و این واقعیت را نمی‌توان پنهان کرد. آنچه برای ما ضرورت دارد، آن است که چطور اوضاع کنونی جهان را مدیریت کرد و از تبدیل شدن این تکثر و جامعه چندفرهنگی و چندذهبی به منبع درگیری و مناقشه جلوگیری کنیم و در عوض آن را دلیل برای همزیستی مسالمت‌آمیز و درک کتقابل و حتی تعامل مهرانگیز، تبدیل کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: امروزه بیش از هر زمانی متوجه شده‌ایم که نمی‌توان از فرهنگ به صورتی مجزا از مذهب و از گفت‌وگوی فرهنگ‌ها، بدون گفت‌وگوی مذهب، صحبت کنیم.

عضو شورای مرکزی اسقفان یونان همچنین بیان کرد: نیاز به توسعه گفت‌وگویی جهانی میان سنت‌های مذهبی، مسلماً حیاتی است؛ زیرا تاریخ ثابت کرده است که در گذشته و حال، مذاهب به تقسیم جهان کمک کرده و با اختلافات مذهبی، انحصارهای متقابل، درگیری‌ها و جنگ‌های فراگیر پیوند داشته‌اند.

سخنان متروپل آنتی موس کوکوریدوس، در این مراسم اینگونه پایان یافت: برای مسیحیان و برای مؤمنان دیگر مذاهب، هیچ الهامی ناب‌تر و با اهمیت‌تر از نگاه به جهانی نیست که در آن مذاهب عاملی مضاعف برای تفرقه، عدم اتحاد، پراکندگی و درگیری نباشند؛ بلکه منبع بخشش، تحمل و صلح و راهی برای التیام خاطرات و رسیدن به اصلاح باشد.

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران نیز در این مراسم سخنرانی کرد. او در سخنرانی خود در آیین افتتاح ششمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و کلیسای ارتدکس یونان با یادآوری شرکت خود در نخستین دور این گفت‌وگوها در سال 1992 میلادی، گفت: رهبران دینی وظیفه دارند تا مقابل خشونت و رشد آن ایستادگی کنند و همزیستی مسالمت‌آمیز و شکیبایی را به وجود بیاورند و مقابل تنفر بایستند.

وی افزود: شاهد وقوع جنگ‌های بدی هستیم و هر روزه، حملات تروریستی در حال انجام است. بر این اساس است که معتقدم رهبران دینی باید از مسئولیت خود شناخت بیشتری پیدا کنند و صلح و عدالت را در جامعه تسری ببخشند و فرهنگ گفت‌وگو و احترام متقابل را در جامعه نهادینه کنند.

خلیفه ارامنه تهران ادامه داد: مذهب بر اساس همکاری بین‌المللی و همکاری بین اشخاص بنا گذاشته شده تا احترام متقابل را در همه ایجاد کند. همچنین از رهبران مذهبی خواسته شده تا تروریسم و خشونت را رفع کنند و علیه این مسایل، بجنگند.

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هدف خدا از خلقت هستی، شناخت خداوند و ستایش او توسط مخلوقات است، گفت: برقراری گفت‌وگو بسیار لازم است تا انسان‌ها عشق خود را به هم نشان دهند و در حقیقت گفت‌وگو راهی برای همزیستی و فهم متقابل است. اشخاص مختلف از مذاهب و نژادهای گوناگون باید با هم گفت‌وگو و مباحثه کنند تا به یک فهم مشترک و متقابل برسند.

وی ادامه داد: برای اینکه صلح بین مذاهب ترویج کنند تا صلح در تمام دنیا جاری شود، چند پیشنهاد دارم؛ در گفت‌وگوهای دینی به تنوع فرهنگی و نژادی اهمیت قایل شویم، روحمان در قبال اندیشه‌های مذاهب دیگر گشوده باشد، رهبران دینی باید وظایف خود را با شجاعت انجام دهند، رسانه‌ها رسالت خود را انجام دهند، حقانیت مذاهب دیگر را بفهمیم و نسبت به هم عشق متقابل و همکاری متقابل داشته باشیم.

آیت‌الله احمد بهشتی، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز سخنران دیگر این نشست بود. او در آیین افتتاح ششمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و کلیسای ارتدکس یونان گفت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آزادی ادیان توحیدی از جمله اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی، رسمیت دارد و پیروان همه ادیان ابراهیمی از حقوق شهروندی برخوردارند.

وی افزود: پیروان ادیان، ایران را به عنوان وطن آباء و اجدادی خود می‌دانند و همیشه در بین مسلمانان از آزادی لازم و احترام کافی برخوردار بوده‌اند و بعد از این هم اینچنین خواهد بود.

آیت‌الله بهشتی در ادامه تأکید کرد: دین اسلام، دین رحمت و دین رحمانیت است. پیغمبر اسلام (ص) که ادامه دهنده تمام انبیای پیشین خود به خصوص عیسی مسیح (ع) است، در قرآن به عنوان پیامبر رحمت معرفی شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: تروریست‌ها برداشت‌های غلط از اسلام دارند و به میدان می‌آیند. فعالیت آنان منطبق با آرای اسلام ناب و اسلام رحمانی نیست؛ زیرا اسلام واقعی، غیررادیکال و با برادرکشی مخالف است.

وی در پایان گفت: ما با یونان به دلیل مطالعه آثار ارسطو و افلاطون آشنایی بسیار داریم. زمانی استاد ما شهید آیت‌الله مطهری عنوان کرد که بعید نیست، ارسطو و افلاطون هم از انبیای بودند.

حجت‌الاسلام ابوالحسن نواب، رییس دانشگاه ادیان و مذاهب، در آیین افتتاح ششمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و کلیسای ارتدکس یونان سخنرانی کرد. او گفت: راجع به گفت‌وگوهای بین‌الادیان، چند پیشنهاد و طرح دارم که نخستین آنها، شتاب دادن به این گفت‌وگوهاست. به نظر من 6 دور گفت‌وگوی دینی بین ایران و یونان در طی 25 سال، بسیار کم است و در این باره باید فعالیت بیشتری انجام داد.

وی افزود: موضوع مهم دیگر این است که گفت‌وگوهای دینی باید محصل‌محور باشند. همچنین مطالبات رهبران ادیان از حکومت‌ها شفاف و اثرگذار باشد.

نواب همچنین با تأکید بر اینکه گفت‌وگو برای گفت‌وگو باید پایان یابد، گفت: پیشنهاد آخر من این است؛ از آنجا که گفت‌وگوهای تشریفاتی خسته‌کننده، آزاردهنده و موجب اتلاف وقت است، باید از این نوع گفت‌وگوها عبور کنیم تا بتوان از ثمرات گفت‌وگوهای دینی استفاده کرد.

ششمین دور نشست مشترک مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کلیسای ارتدوکس یونان با موضوع «عقلانیت دینی؛ راهکار مقابله با خشونت و افراط‌گرایی» از روز گذشته آغاز شده است. در این دور از گفت‌وگوها، اساتید و علمای دانشگاه‌ها و حوزه از جمله حجت‌الاسلام یونسی، دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقلیت‌های دینی و مذهبی، یونس نوربخش، استاد دانشگاه تهران، محمد باقر طالبی‌دارابی، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب، عارف‌زاده، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب، اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران و خانم طوبی کرمانی، استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران حضور می‌یابند. همچنین، هیأت یونانی چون متروپل آنتی موس کوکوریدوس، نماینده اسقف اعظم و عضو شورای مرکزی اسقفان یونان و رییس هیأت اندیشمندان یونانی، متروپل پاناگیوتیس گئورگپولوس، نماینده اسقف‌اعظم و رییس کلیساهای منطقه شمال، اپوستولوس نیکولایدین، رییس دانشکده الهیات دانشگاه آتن، کنستانتینو، رییس دانشکده الهیات دانشگاه ارسطو، میخائیل ماریوراس، عضو هیأت ‌علمی دانشگاه آتن و اسلام‌شناس و نویسنده، خانم کریاری، رییس دانشگاه پانتؤن آتن و نیکی پاپایورگی یو، عضو هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه ارسطو به ارائه مقالات خود می‌پردازند.

در این نشست دو روزه، اندیشمندان دینی مسلمان و مسیحی مقالات خود را با موضوعات «نقش آموزش و خانواده در مقابله با افراط‌گرایی و خشونت»، «نقش رهبران دینی در جلوگیری از خشونت و افراط‌گرایی»، «رویکرد عقلانی به دین برای مقابله با خشونت و افراط‌گرایی»، «عقلانیت و اعتدال» و «انسانیت و ارزش‌های مشترک، ره‌آوردهای دینی برای داشتن جهانی بهتر» ارائه خواهند داد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها