چرا صحیفه سجادیه را زبور آل محمد(ص) می‌نامند؟

یک استاد حوزه علمیه گفت: صحیفه سجادیه در قالب ادعیه مختلف به بیان نیازهای انسان و شرایط و وظایف او پرداخته است.

چرا صحیفه سجادیه را زبور آل محمد(ص) می‌نامند؟

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خیرآبادی به مناسبت ولادت امام سجاد (ع) ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: در واقع صحیفه سجادیه مشتمل بر بخش‌هایی از دعاهای امام زین‌العابدین است که در این ادعیه به نوعی به معرفی خداوند، نیازمندی‌های اجتماعی، شرایط و وظایف اجتماعی پرداخته‌اند و از همین رو این کتاب جامع را زبور آل محمد نامیده‌اند.

وی عنوان کرد: در آثار ائمه(ع) تقریبا در کنار این کتاب ارزشمند، نهج‌البلاغه نیز وجود دارد که خطبه‌های امیرالمومنین (ع) در آن گردآوری شده است و در این حد، کتاب دیگری نداریم، البته شاید کتاب‌هایی باشند که سخنان امامان در آن گردآوری شده باشد اما باز هم به لحاظ کامل وغنی بودن به این دو کتاب نمی‌رسند.

خیرآبادی تصریح کرد: همچنین با توجه به اینکه امام سجاد(ع) گفتار خود را در قالب دعا و مناجات در صحیفه سجادیه آورده‌اند بنا داشتند که از این طریق مردم را با این اندیشه‌ها آشنا کنند.

وی گفت: با توجه به شرایط سنی که امام سجاد(ع) داشتند و از سن بالایی برخوردار نبودند، تمام سفارشات خود به مردم را در قالب عمل و رفتار که بهترین راه انتقال پیام است، به مردم ابلاغ می‌کردند.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در واقع امام زین‌العابدین(ع) از تمام صحنه‌ها و مجامع نهایت استفاده را می‌کردند تا با رفتار و گفتار خود به مردم پیام‌شان را منتقل کنند.

خیرآبادی با بیان اینکه آن حضرت از محرومین، زنان و بردگان روزگار خود غافل نبودند و توجه ویژه‌ای به این قشار جامعه داشتند، عنوان کرد: با این کارها و عمل خود، توجه مردم را به این نکته جلب می‌کردند و به گونه‌ای رفتار می‌کردند که مردم هم از ایشان بیاموزند و این امر مهم را حتما در برنامه زندگی خود به کار برند.

وی ادامه داد: اما با توجه به شرایطی که آن حضرت در آن قرار گرفته بودند دیگر بیش از این به ایشان اجازه داده نمی‌شد که به تبلیغ دین و از این قبیل فعالیت‌ها بپردازند.

منبع: ایسنا

27

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها