36 نفر کشته/ تعداد مفقودی ها مشخص نیست/ اعلام عزای عمومی در آذربایجان شرقی/ سگ های تجسس به دنبال اجساد/ اعزام هیات رسیدگی به روند امدادرسانی با دستور رئیس جمهور

تاکنون ۱۷ نفر در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی در این حادثه کشته شده اند و ۵ نفر هم در استان کردستان کشته شده اند.

36 نفر کشته/ تعداد مفقودی ها مشخص نیست/ اعلام عزای عمومی در آذربایجان شرقی/ سگ های تجسس به دنبال اجساد/ اعزام هیات رسیدگی به روند امدادرسانی با دستور رئیس جمهور

از ساعات ابتدایی دیروز بارش سیل‌آسای باران در چهار استان آذربایجان شرقی، غربی، کردستان و زنجان شرایط بحرانی را ایجاد کرد.

به دلیل وقوع سیل که در برخی نقاط موجب از دست دادن تعدادی از هم استانی های عزیز شد، استاندار آذربایجان شرقى و حضرت آیت الله مجتهد شبسترى فردا (یکشنبه) را عزای عمومی اعلام کردند

***

- آخرین اخبار از آمار کشته شدگان و مصدومان:

آذربایجان شرقی:۱۶ کشته در عجب‌شیر و۱۴ کشته در آذرشهر

آذربایجان غربی: یک کشته(نوجوان ۱۲ساله دوچرخه سوار)

کردستان: ۴کشته در ریزش پارک کوثر سقز و یک کشته در بانه

تصویری جانگداز از کودک جانباخته در سیل عجبشیر

***

اداره کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی اعلام کرد: تاکنون جسد 16 نفر در شهرستان عجب شیر و 14 نفر در آذرشهر پیدا شده است.

همچنین سگ هایی برای تجسس مفقودین به محله حادثه سیل در منطقه آذر شهر برده شده اند.

آمار دقیق مفقودین در کل مناطق سیل زده هنوز مشخص نیست.

سیل آذربایجان

***

دکتر پیرحسین کولیوند درباره آخرین آمار مصدومان سیل در استان آذربایجان شرقی، گفت: در پی بروز سیلاب در آذربایجان شرقی تاکنون 20 فوتی و 12 مصدوم ثبت شده است.

** اسامی 10 تن از مصدومین سیل آذربایجان شرقی عبارت است از:

1- پری معصومی

2- علیرضا پناهی

3- محمد محمد پور

4- رقیه دهقانی

5- مبین معصومی

6- جعفر فرخی

7- عبداله‌زاده

8- زکیه پاشایی

9- ژیلا جلیلی

10- مهناز زمانی

وی گفت: در اورژانس بیمارستان سینا و بیمارستان امام رضا (ع) تبریز به منظور ایجاد ظرفیت جهت پذیرش بیماران و مصدومین احتمالی مناطق سیل‌زده تعیین تکلیف شده و آمادگی کامل وجود دارد. شش تیم بهداشت محیط و سه تیم از کارشناسان تغذیه به مناطق سیل زده آذربایجان شرقی اعزام شده‌اند.

***

سیل آذربایجان

براساس اعلام سازمان مدیریت بحران این سیل تا ساعات ابتدایی شب گذشته اوج گرفت و همزمان خسارات زیادی را در بخش‌های روستایی و شهری این استان‌ها وارد کرد. 
آخرین‌آمار از کشته‌شدن ۲۲ نفر در این سیل حکایت دارد که ۱۷ نفر از این کشته‌ها در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی بودند و ۵۵ کشته نیز در استان کردستان. 
علاوه بر این آنچه تعداد مفقودان و کشته‌های این سیل را افزایش داده‌است، حضور عجیب مردم در مسیرهای سیل برای تماشای این واقعه بود.

***

به دستور رییس جمهوری؛ هیاتی برای رسیدگی به روند امدادرسانی به سیل زدگان، عازم استان های شمال غربی کشور ‏شد.

***

همزمان مسئولان محلی گزارش دادند تعداد زیادی از مفقودان و کشته‌شدگان سیل تماشاگران سیل بودند و عملیات امداد برای نجات مفقودان ادامه دارد، در همین رابطه، رئیس سازمان مدیریت بحران از فوت پنج تن در استان کردستان بر اثر سیل خبر داد.

اسماعیل نجار درباره آخرین وضعیت مناطق سیل زده، گفت: روز گذشته سامانه بارشی که به کشور وارد شد، چهار استان آذربایجان شرقی، غربی، کردستان و زنجان را تحت تاثیر قرار داد و باعث بروز سیلاب‌هایی شد که تعدادی نیز متاسفانه جان خود را از دست دادند.

در حالی که لحظاتی پیش، مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی تعداد اجساد پیدا شده در سیل عجب‌شیر را ۱۴۴ تن اعلام کرده بود، اما نجار در گفت‌وگوی خود با شبکه خبر گفت: در شهرستان عجبشیر ۲۰ مفقودی داشتیم که تا کنون پنج جسد پیدا شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران ضمن اشاره به فوت یک نوجوان ۱۲ ساله در استان آذربایجان غربی بر اثر سیل، از فوت چهار نفر دیگر در سقز کردستان و یک نفر در منطقه ننور بانه خبر داد.

وی افزود: در شهرستان آذرشهر حدود ۱۵ تا ۱۷ نفر از مردمی که زیر یک پل برای تفریح حضور داشتند، به علت سیل مفقود شدند که تا کنون جسد دو نفر از آنها پیدا شده است. در زمانی شروع حادثه، امدادگران عملیات امداد و نجات را آغاز کردند که تا کنون توانستند به ۱۱۰۰۰ نفر امدادرسانی و ۱۴ نفر را به مکان امن منتقل کنند، شش نفر را به مراکز درمانی ارجاع دهند و آب را از ۴۸۸ واحد مسکونی تخلیه کنند.

نجار که با شبکه خبر گفتگو می‌کرد، با تاکید بر ادامه روند امدادرسانی در مناطق سیل زده بیان کرد: در حال حاضر به دستور وزیر کشور به سمت آذرشهر در حرکت هستیم. به مردم توصیه می‌کنیم با توجه به ادامه فعالیت این سامانه بارشی در مسیر رودخانه‌ها اتراق نکنند و به هشدارها توجه کافی داشته باشند.

علاوه بر این، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی از افزایش آمار فوت شدگان سیل در آذربایجان‌شرقی به 17 نفر خبر داد.

وی اضافه کرد: طبق آمار اعلام شده، 20 نفر در عجب‌شیر مفقود شده بودند که اجساد 14 نفر پیدا شده و 17 نفر نیز در شهرستان آذرشهر مفقود شده بودند که اجساد سه تن پیدا شده است.

وی افزود: در اثر جاری شدن سیل 20 نفر در شهرستان عجب‌شیر مفقود شده که تاکنون جسد پنج نفر از آنان پیدا شده است؛ همچنین پنج نفر نیز در این شهرستان مصدوم شدند که تحت مداوا قرار دارند.

ساعی گفت: 15 تا 17 نفر نیز در آذرشهر ناپدید شده‌اند که تاکنون جسدی در این شهرستان پیدا نشده است.

وی با اشاره به چگونگی اسکان سیل زدگان، عنوان کرد: کسانی که خانه‌هایشان دچار آب گرفتگی شده و یا اینکه در اثر سیل تخریب شده است، با کمک جمعیت هلال احمر استان در مکان‌های امن اسکان یافته‌اند.

ساعی در خصوص دیگر خسارات این سیل، گفت: در مرحله نخست نجات جان افراد برای‌مان مهم است و بعد از پایان عملیات امداد و نجات، نسبت به رفع خسارت ناشی از سیل اقدام خواهیم کرد.

سیل آذربایجان

***

شاهین فتحی معاونت عملیات امداد و نجات هلال احمر در توضیح گزارش سیل و آبگرفتگی 25فروردین ماه تا ساعت 6 صبح امروز (شنبه) گفت: چهار استان آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، زنجان و همچنین١٧٧شهرستان(مراغه، چارایماق، هریس، بستان آباد، ورزقان، شبستر، تبریز، عجب‌شیر، آذرشهر، ملکان، سراب، ارومیه، اشنویه، نقده، پیرانشهر، سقز و زنجان) تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی قرار داشتند.

معاونت عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمربا اشاره به امدادرسانی به ٣٢شهر و روستا افزود: همچنین تا کنون به 1100 نفر امدادرسانی شده، 77 تن اسکان اضطراری یافتند، 144 تن به مناطق امن منتقل شدند و شش تن نیز برای دریافت خدمات لازم به مراکز درمانی منتقل شدند.

فتحی با بیان اینکه متاسفانه ٩نفر نیز جان باختند، گفت: 5 تن در شهرستان عجب‌شیر، 3 نفر در آذرشهر و یک تن نیز در اشنویه جان خود را از دست دادند.

به گفته معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر، 15 تن نیز در شهرستان‌های آذرشهر و عجب‌شیر مفقود هستند.

وی افزود: همچنین تخلیه آب از 48 واحد منزل مسکونی صورت گرفته است و مجموعا ٤١تیم عملیاتی شامل 180 امدادگر و نجاتگر فعالیت داشتند.

معاونت عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمرتاکید کرد: امدادرسانی‌ها در دو استان آذربایجان شرقی و غربی ادامه دارد.

جهانگیری بر لزوم بسیج امکانات برای کمک به سیل زدگان تاکید کرد

معاون اول رئیس جمهور در تماس های تلفنی جداگانه با استاندارآذربایجان غربی و شرقی، در جریان آخرین وضعیت خسارات وارده ناشی از جاری شدن سیل در این دو استان قرار گرفت.

همچنین اسحاق جهانگیری در این تماس های تلفنی بر ضرورت بسیج همه امکانات برای امداد رسانی به سیل زدگان، رسیدگی فوری به وضع آسیب دیدگان و یافتن مفقودین تاکید کرد.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ستاد مدیریت بحران استان و نیروهای امدادی باید تمام تلاش خود را برای ساماندهی این وضعیت و کمک به آسیب دیدگان حادثه سیل بکار گیرند، خواستار آماده باش کامل نیروهای امدادی استان برای تامین امنیت مردم شد و بر لزوم رسیدگی فوری به وضعیت سیل زدگان و جبران خسارات وارده به هموطنانمان در این دو استان تاکید کرد.

استانداران آذربایجان غربی و شرقی نیز گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای کمک به آسیب دیدگان و جستجوی مفقودین ارائه کردند و از آماده باش کامل نیروهای امدادی برای ساماندهی این وضعیت خبر دادند.

در اثر بارش شدید و کم سابقه باران در استانهای آذربایجان شرقی و غربی که در پانزده سال گذشته بی سابقه بوده است، آب رودخانه ها طغیان کرده و خسارات زیادی را برای مردم این دو استان به بار آورد.

منبع: جماران

27

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • بی نام
    0

    چرابایداینطوربشه یعنی توایران جاهایی که این مسائل راپیش بینی نکردن وسدهایی برای جلوگیری ازسیلاب درست نکردن وجادهابه این روزنیوفتن قهرخداست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها