با تدابیر جدید چین برای تقویت بازار مسکن آشنا شویم

چین روز جمعه 17 مه (28 اردیبهشت) مجموعه‌ای از تدابیر را برای تقویت بازار مسکن، کاهش حداقل نسبت پیش پرداخت، ایجاد تسهیلات برای مسکن ارزان قیمت و تعهد به تحویل خانه‌های ناتمام را مطرح کرد.

با تدابیر جدید چین برای تقویت بازار مسکن آشنا شویم

«بانک خلق چین» (PBOC) و «اداره ملی تنطیم مقررات مالی» اعلام کردند حداقل نسبت پیش پرداخت برای وام مسکن تجاری افراد به 15 درصد برای خرید خانه اول و 25 درصد برای خرید خانه دوم کاهش خواهد یافت.

«یان یوئه‌جین» مدیر پژوهش در «موسسه تحقیق و توسعه E-house China» در این باره گفت: این کمترین میزان پیش پرداخت در تاریخ است که برای تقویت بازار مسکن و املاک بسیار کمک خواهد کرد.

بانک خلق چین (بانک مرکزی) در بیانیه‌ای جداگانه که روی وب‌سایت خود منتشر کرد، آورده سطح کف نرخ وام مسکن برای خانه اول و دوم در کل کشور لغو خواهد شد.

طبق اعلام PBOC، شعب بانک مرکزی می‌توانند حدود پایین نرخ وام مسکن تجاری را مطابق با شرایط محلی تعیین کنند و موسسات مالی باید نرخ کف وام را بر اساس شرایط تجاری و ریسک وام گیرنده خود تعیین کنند.

«جانگ داوی» تحلیلگر ارشد آژانس املاک «Centaline Property» در این باره گفت: پایین آوردن نرخ بهره وام مسکن و الزامات پیش پرداخت، تمایل مردم به خرید خانه و مصرف سایر اقلام را بیشتر خواهد کرد.

بر اساس اعلام PBOC، علاوه بر این چین نرخ وام صندوق تامین مسکن انفرادی را که یک طرح پس انداز بلندمدت مسکن متشکل از سپرده‌های ماهانه اجباری کارفرمایان و کارگران (کارمندان) است، از 18 می (29 اردیبهشت) 0.25 درصد کاهش خواهد داد.

«هه لی‌فنگ» معاون نخست وزیر چین روز جمعه خواستار تلاش‌ها برای پرداختن به ریسک‌های مربوط به پروژه‌های مسکن تجاری ناتمام، تضمین تحویل پروژه‌های مسکن و پیشبرد ریسک‌زدایی از مسکن تجاری شد.  

وی خواستار ابتکارات مداوم برای مقابله و خنثی سازی ریسک‌های بدهی مربوط به سازندگان مسکن و تضمین تحویل پروژه‌های مسکن شد.

بانک مرکزی چین عصر جمعه اعلام کرد یک تسهیلات 300 میلیارد یوانی (42.25 میلیارد دلار) وام برای پروژه مسکن یارانه‌ای دولت اختصاص خواهد داد.

«تائو لینگ» معاون رئیس بانک مرکزی چین طی یک کنفرانس خبری گفت که شرکت‌های دولتی محلی تشویق می‌شوند از این وجوه برای خرید خانه‌های تجاری با قیمت مناسب استفاده کنند که ساخت و ساز آنها به پایان رسیده است.

وی افزود: این خانه‌ها سپس برای عرضه مسکن مقرون به صرفه استفاده خواهند شد.

«شیا یوان‌چی» جانشین اداره ملی تنظیم مقررات مالی گفت: بانک‌های تجاری سراسر کشور به عنوان شاهدی بر تلاش‌های مالی افزایش یافته دولت برای پشتیبانی از بخش مسکن، طی سه ماه اول 2024 در مجموع 963.6 میلیارد یوان وام توسعه املاک و 1.3 تریلیون یوان وام مسکن انفرادی صادر کردند که هر دو نسبت به سه ماهه چهارم سال 2023 افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهند.

وی در کنفرانس خبری مذکور اعلام کرد: چین با نیازهای مالی شرکت‌ها و پروژه‌های مسکن با مالکیت‌های گوناگون برخوردی یکسان خواهد داشت و خدمات مالی را برای همسویی با مدل جدید توسعه بخش مسکن و املاک افزایش می‌دهد.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • Maryam
    0

    سلام. لطفاً به مسئولین دلسوز مملکت برسانید مانند کشور چین فکر مردم باشید 🥺😭😭

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها