محدودیت‌های صرافی‌های خارجی برای ایرانیان بیشتر می‌شود/ چگونه یک صرافی جایگزین پیدا کنیم؟

در روزهای اخیر، خبرهای مختلفی از افزایش محدودیت‌های صرافی‌های BingX و MEXC به گوش می‌رسد. پیش‌تر این دو صرافی به مقاصد امن تریدرهای ایرانی بدل شده‌بودند اما به نظر می‌رسد نوبت آنها هم رسیده تا با افزایش محدودیت‌ها، دسترسی کاربران ایرانی را قطع کنند.

 محدودیت‌های صرافی‌های خارجی برای ایرانیان بیشتر می‌شود/ چگونه یک صرافی جایگزین پیدا کنیم؟

این قوانین جدید چه چالش‌هایی را برای کاربران ایرانی ایجاد می‌کند؟ راه چاره چیست و چگونه باید یک صرافی جایگزین پیدا کرد؟ این‌ها سوالاتی‌ست که در ادامه به آنها پاسخ خواهیم داد.

محدودیت‌های جدید صرافی‌های BingX و MEXC برای کاربران ایرانی چیست؟

صرافی مکسی به تازگی یک شوک بزرگ را به کاربران ایرانی وارد کرد. این صرافی که بخشی هم برای فارسی‌زبانان دارد، به ناگهان اعلام کرد که اعمال محدودیت‌های خود را که پیش از این قرار بود در پایان ماه می انجام شود، به پایان ماه آوریل منتقل کرده‌است. این ضرب‌العجل در حالی تغییر کرد که چند روز بیشتر به پایان ماه آوریل نمانده بود. این به این معنی بود که اگر کسی از این خبر مطلع نمی‌شد، ممکن بود که تمامی سرمایه‌ی خود را از دست دهد.

اعمال محدودیت‌های این چنینی برای کاربران ایرانی تازگی ندارد. صرافی BingX نیز در صفحه‌ی اصلی خود اعلام کرده که از این پس کاربران با IP ایران نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. بر اساس قوانین جدید این صرافی، شما تنها در صورتی می‌توانید با آی‌پی ایران فعالیت کنید که پیش‌تر در این صرافی ثبت‌نام کرده باشید. یعنی کاربران جدید از ایران به‌طور کامل از امکانات این صرافی محروم می‌شوند.

با محدودیت‌های صرافی‌ها چه امکاناتی از دسترس خارج می‌شود؟

کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی با محدودیت‌های قابل توجهی در استفاده از صرافی‌های خارجی رمزارز مواجه هستند. این محدودیت‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

ناممکن شدن ثبت‌نام: بسیاری از صرافی‌های معتبر مانند بایننس، کوین‌بیس و کراکن به کاربران ایرانی اجازه ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری نمی‌دهند.

مسدود شدن حساب‌ها: در برخی موارد، حساب‌های کاربری ایرانیان در صرافی‌هایی که قبلاً در آنها ثبت‌نام کرده‌اند، مسدود شده است. این امر منجر به از دست رفتن دسترسی به دارایی‌های دیجیتال کاربران می‌شود.

محدودیت در معاملات: حتی در صرافی‌هایی که به کاربران ایرانی اجازه ثبت‌نام می‌دهند، ممکن است محدودیت‌هایی برای معاملات آنها اعمال شود. به عنوان مثال، ممکن است سقف برداشت یا واریز برای آنها پایین‌تر باشد یا فقط مجاز به معامله تعداد محدودی از ارزهای دیجیتال باشند.

عدم ارائه پشتیبانی: در صورت بروز مشکل، کاربران ایرانی ممکن است به خدمات پشتیبانی مشتریان صرافی‌ها دسترسی نداشته باشند. این محدودیت‌ها، فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال را برای ایرانیان دشوار و پرخطر می‌کند.

چطور یک صرافی جایگزین پیدا کنیم؟

با توجه به اعمال محدودیت‌های دائمی به نظر می‌رسد جایگزین کردن یک صرافی خارجی دیگر ،یک راه چاره‌ی دائمی و مطمئن نباشد. به ویژه آنکه تجربه‌ی صرافی مکسی نشان می‌دهد که این محدودیت‌ها می‌تواند ناگهانی صورت گیرد و افراد را در معرض خطر از دست دادن سرمایه قرار دهد.

بهترین و مطمئن‌ترین راه در شرایط فعلی، انتخاب یک صرافی امن ایرانی است. اما کدام صرافی؟

یکی از دلایلی کاربران ایرانی برای انتخاب صرافی‌های خارجی، دسترسی به امکاناتی نظیر تریدینگ بات و معاملات تعهدی بوده‌است. اما برخی از صرافی‌های ایرانی نیز این مزایا و ابزارهای انحصاری را ارائه می‌کنند. به طور مثال صرافی‌های والکس و تبدیل هر دوی این امکانات را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. در ارتباط با معاملات تعهدی نیز امکان باز کردن موقعیت‌های لانگ و شورت در صرافی‌های والکس، نوبیتکس، و همچنین او ام پی فینکس فراهم است. صرافی‌های معتبر و شناخته‌شده‌ی ایرانی از نظر امنیتی نیز عملکرد خوبی را نشان داده‌اند؛ در این زمینه می‌توان به اوکی اکسچنج، بیت‌پین، اکسیر، کیف‌پول من، رمزینکس و آبان‌تتر اشاره کرد.

صرافی

ویژگی‌ها و مزایای صرافی‌های ایرانی

روش‌های واریز و برداشت

صرافی‌های ایرانی از روش‌های واریز و برداشت متناسب با شرایط ایران، مانند کارت‌های بانکی داخلی، شبا و ساتنا پشتیبانی می‌کنند. این امر باعث می‌شود تا کاربران ایرانی به راحتی و بدون نیاز به واسطه یا صرافی‌های خارجی، اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال و تبدیل تومان به آن‌ها یا بالعکس کنند.

نقدینگی

صرافی‌های ایرانی با توجه به حجم زیاد کاربران ایرانی، نقدینگی بالایی دارند. این موضوع باعث می‌شود تا کاربران ایرانی به‌راحتی و بدون مشکل، اقدام به خرید و فروش رمزارزهای مورد نظر خود کنند.

عمق بازار

در بین صرافی‌های ایرانی، پلتفرم‌هایی نظیر والکس وجود دارند که عمق بالای بازار دارند. عمق بالای بازار والکس در معامله‌ی مارجین، این صرافی را برای انجام معاملات تعهدی مناسب کرده‌ است.

کارمزد

کارمزد در صرافی‌های ایرانی در دو پایه‌بازار تتری و تومانی متفاوت است. معمولا کارمزد در پایه‌بازار تومانی ارزان‌تر از تتری است و همین امر موجب می‌شود این صرافی‌ها برای ایرانیان، گزینه‌ی مناسبی حین ترید به شمار بروند.

سقف اعتبار تعهدی

همان‌ طور که پیش‌تر اشاره شد یکی از دلایل کاربران ایرانی برای انتخاب صرافی‌های خارجی، امکان انجام معاملات تعهدی با نسبت اعتباری است. این امکان اکنون در صرافی‌های ایرانی والکس و نوبیتکس نیز فراهم است. کاربران ایرانی حالا می‌توانند در صرافی‌های ایرانی به راحتی معاملات لانگ و شورت باز کنند و از مزایای معاملات فیوچرز بهره‌مند شوند.

مشخصا به دلیل ریسک معامله‌های مارجین، صرافی‌های داخلی نسبت اعتبار یا ضریب پایین‌تری در مقایسه با اهرم‌های خارجی ارائه می‌دهند. برای مثال شما در صرافی Binance می‌توانید تا ۵۰ برابر وثیقه‌ی خود، اعتبار بگیرید و معامله‌ی لانگ یا شورت انجام دهید، اما به همان میزان، ریسک ضرر خواهید داشت. صرافی‌های ایرانی در قالب اهرم‌های سبک‌تر مثل 3X و 5X به ارائه‌ی اعتبار تعهدی می‌پردازند تا کم کم این سبک از معاملات نیز در ایران جای خودش را باز کند و کاربران نیز متحمل ضررهای سنگین نشوند.

امنیت

در کمتر از یک دهه‌ای که از ورود صنعت رمزارز به کشورمان می‌گذرد، به‌ندرت شاهد گزارش‌هایی از تخلف صرافی‌های داخلی معتبر و قانونمند بوده‌ایم. اکثر پرونده‌ها مربوط به طرح‌های پانزی، شرکت‌های نامعتبر و کمتر شناخته‌شده هستند که نه فقط در این صنعت، که در هر صنعت دیگری می‌توانند مال و دارایی کاربران را تهدید کنند. همچنین بسیاری از صرافی‌های داخلی مثل والکس، بیت‌پین و نوبیتکس از متخصصان امنیت شبکه بهره می‌گیرند تا به‌روزترین پروتکل‌های امنیتی و استاندارد را در پلتفرم خود پیاده‌سازی کنند. برای مثال والکس در ارتباطات خود ادعا می‌کند از کیف‌پول سرد یا سخت‌افزاری برای حفظ دارایی کاربران استفاده می‌کند تا در صورت وقوع حملات آنلاین، نسخه فیزیکی کیف‌پول در امان بماند.

دسترسی و پشتیبانی

یکی از مهم‌ترین مزایای صرافی‌های ایرانی، دسترسی و پشتیبانی به زبان فارسی است. صرافی‌های ایرانی ملزم به پاسخگویی هستند و با انتخاب یک صرافی امن و مطمئن ایرانی، دغدغه‌ی بسته‌شدن دسترسی و عدم پاسخگویی نظیر آنچه در صرافی‌های بینگ ایکس و مکسی رخ داد را نخواهید داشت.

کدام صرافی ایرانی مناسب است؟

پاسخ این سوال به نوع فعالیت و ابزارهای مورد نیاز شما بستگی دارد. به نظر می‌رسد در بین صرافی‌های ایرانی، صرافی والکس و صرافی نوبیتکس از جمله صرافی‌هایی هستند که اکثر امکانات صرافی‌های خارجی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد؛ امکانات و ابزارهایی نظیر بات معامله‌گر، معاملات تعهدی، تخصیص اعتبار معاملاتی (مختص والکس) و سپرده‌گذاری یا استیکینگ (مختص نوبیتکس).

همچنین این صرافی‌ها به لحاظ زیرساخت و تنوع کوین، فضای معاملاتی چابکی دارند و نیازهای معامله‌گران را پوشش می‌دهند.

مراقب کلاه‌برداران باشید!

در شرایط فعلی، ممکن است بسیاری از کلاه‌برداران از شرایط احساسی کاربران سوء استفاده کنند. در این شرایط باید نسبت به آگهی‌ها و لینک‌هایی مبنی بر دسترسی به صرافی‌های خارجی حساس بود و پیش از مطمئن شدن از اعتبار آنها اقدامی نکرد.

به نظر می‌رسد مطمئن‌ترین کار در شرایط فعلی انتخاب یک صرافی امن ایرانی است.

نتیجه‌گیری

اطلاع از ویژگی‌های صرافی‌های ایرانی و خارجی به شما دید بهتری در سرمایه‌گذاری می‌دهد و می‌توانید همزمان از چند صرافی برای معامله‌های خود استفاده کنید. به‌طورکلی می‌توان گفت صرافی‌های خارجی قدمت بالاتری دارند و اهرم بالاتری برای افزایش اعتبار به شما می‌دهند، اما از سوی دیگر، صرافی‌های داخلی با روش‌های واریز و برداشت هماهنگ با سیستم بانکی ایران و همچنین نداشتن محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، جایگزین خوبی برای ترید و سرمایه‌گذاری کاربران ایرانی به شمار می‌روند.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها