برای عمل بینی چه آزمایشی لازم است؟

هنگامی که شخصی تصمیم می گیرد اقدام به انجام عمل بینی نماید باید آزمایشات متفاوتی را انجام دهد. در بیشتر مواقع اشخاص دقیقا نمی دانند برای عمل بینی چه آزمایشی لازم است و یا آیا تمام آزمایش ها را باید اجباری انجام داد یا خیر.

برای عمل  بینی چه آزمایشی لازم است؟

باید گفت قبل از عمل معمولا آزمایشاتی به تجویز پزشک و با توجه به وضعیت بیمار نوشته می شود. همه آزمایش های قبل از عمل بینی اجباری نیست و این مورد به سابقه پزشکی بیمار، سن و سایر عوامل وابسته است. معمولا دکتر آن دسته از آزمایشاتی که با توجه به شرایط حتما باید در پرونده شخص وجود داشته باشد را به بیمار خواهد گفت.

مقالات مرتبط : هزینه عمل بینی بدون بیهوشی

آمادگی های قبل از جراحی بینی

قبل از انجام عمل بینی و با مشخص شدن زمان جراحی و تشکیل پرونده، بیمار باید آمادگی هایی را برای انجام جراحی داشته باشد که معمولا توسط لیستی این آمادگی ها از طریق منشی دکتر به بیمار اعلام می شود. برخی از این آمادگی های شامل موارد زیر است:

  • دو هفته قبل از جراحی سیگار یا هر نوع دخانیات مصرف نشود.
  • یک روز قبل از جراحی، حتما حمام کنید زیرا بعد از عمل تا مدت زمان سه الی چهار روز نباید از حمام استفاده کنید.
  • قبل از عمل بینی تمرین کنید تا مستقیم بخوابید زیرا بعد از عمل، نباید به پهلو یا به روی صورت بخوابید و تمرین این مورد قبل از جراحی می تواند به شما در مراقبت های بعد از عمل بسیار کمک کند.
  • قبل از عمل حتما کیسه یخ تهیه کنید زیرا بعد از جراحی حتما به آن برای رفع التهاب بینی، نیاز خواهید داشت.
  • قبل از جراحی از مصرف دارو هایی مانند آسپرین و دارو های التهاب زا جدا خودداری کنید.
  • قبل از انجام عمل بینی تمرین کنید با دهان باز نفس بکشید زیرا بعد از عمل به علت گرفتگی سوراخ های بینی امکان تنفس از بینی برای شما وجود نخواهد داشت و انجام این تمرین قبل از جراحی به تنفس بهتر شما بعد از جراحی کمک قابل توجه ای خواهد کرد.
  • قبل از اقدام به عمل بینی با یکی از دوستان و یا بستگانتان برای این که شما را در روز جراحی همراهی کند، هماهنگ باشید. در واقع شما به یک همراه نیاز دارید زیرا بعد از عمل امکان انجام رانندگی، یا پیگیری برای تهیه نسخه و انجام ترخیص را به تنهایی نخواهید داشت و نیاز است قبل از عمل با یک همراه این موارد را هماهنگ کنید.
  • آزمایشاتی که دکتر قبل از جراحی بینی برایتان تجویز می کند را انجام دهید. این آزمایشات به تکمیل پرونده شما کمک قابل توجه ای خواهد کرد و اطلاعات مفیدی را در اختیار پزشک شما قرار می دهد.

لیست آزمایش های لازم قبل از عمل بینی

قبل از عمل بینی یکسری از آزمایش ها برای تشکیل پرونده بیمار توسط پزشک تجویز می شود. تمام این آزمایش ها اجباری نیست و با توجه به صلاحدید پزشک معالج، برخی از آن ها برای شخص تجویز خواهد شد.

برای عمل بینی چه آزمایشی لازم است؟ - تصویر 2

 آزمایش خون

هدف اصلی از انجام این آزمایش، بررسی بیمار های انعقاد خون و مشکلات خونی است و فاکتور هایی که در آزمایش خون بررسی می شود شامل موارد زیر است:

  • بررسی قند خون :این فاکتور بسیار مهم است زیرا در صورت بروز بیماری قند، بیماری باید کاملا کنترل شود تا امکان عمل بینی وجود داشته باشد و در غیر اینصورت امکان انجام عمل بینی وجود نخواهد داشت.
  • PTT و PT :این دو فاکتور به مشکلات انعقادی خون مرتبط هستند. در صورت بروز مشکل در هر یک از این دو فاکتور عمل لخته شدن و انعقاد خون با مشکل مواجه خواهد شد
  • بررسی بارداری به کمک آزمایش خون می توان بارداری در بانوان را تشخیص داد. در صورت مثبت بودن بارداری امکان عمل بینی وجود نخواهد داشت زیرا بیهوشی و دارو های مُسکن بر سلامت جنین تاثیر گذار است.
  • بررسی ایدز، هپاتیت B و c: با انجام آزمایش خون وجود ویروس ایدز و هپاتیت در بیمار تشخیص داده می شود و این مورد به رعایت نکات ایمنی در انجام عمل برای جلوگیری از انتقال این بیماری ها، کمک قابل توجه ای خواهد کرد.
  • بررسی RH، CBC و CR:با کمک آزمایش خون آنتی ژن RH و فاکتور های موجود در خون و در نهایت ماده آلیِ موجود در عضله ها بررسی خواهد شد.
  • بررسی گلبول سفید، هموگلوبین خون و سنجش میزان اوره: در آزمایش خون درصد گلبول های سفید خون، عدم تعادل در هموگلوبین خون به منظور بررسی انجام وظیفه اکسیژن رسانی از ریه به سایر اندام ها و بررسی وضعیت اوره در بدن به منظور مشخص کردن عملکرد کلیه ها بررسی می شود.

 عکسبرداری از قفسه سینه

این کار برای مشخص شدن وضعیت بیمار در هنگام بیهوشی و بررسی مشکلات ریه انجام می شود.

سی تی اسکن

اگر شخص گرفتگی و یا انحراف بینی داشته باشد، پزشک برای بررسی بهتر، دستور سی اسکن صادر می کند.

نوار قلب

در صورت تشخیص پزشک این کار برای بررسی سیگنال های الکتریکی که ریتم قلب را کنترل می کنند تجویز می شود. نوار قلب هرگونه بی نظمی در ضربان قلب را مشخص می نماید.

 تست های فیزیکی

این تست ها برای بررسی سلامتی جسمی فرد قبل از جراحی بینی از او گرفته می شود.

آیا برای آزمایش های قبل از عمل بینی باید ناشتا بود؟

برای انجام آزمایش های قبل از عمل بینی با توجه نوع آزمایش در برخی موارد باید ناشتا بود و در برخی دیگر نیازی به ناشتایی نیست.  به  عنوان مثال اگر پزشک تجویز کرده است که قند خون شما بررسی شود نیاز است دوازده ساعت قبل از انجام آزمایش از خوردن و آشامیدن پرهیز کرده یا به عبارتی ناشتا باشید. برای بقیه آزمایشات نیازی به ناشتایی نیست، اما ممکن است پزشک توصیه های دارویی یا غذاییِ خاصی را قبل از انجام آزمایش ها تجویز کند که باید آن ها را رعایت نمایید.

چه زمان جواب آزمایش های قبل از عمل بینی را باید تحویل دهیم؟

زمان مناسب برای انجام آزمایش ها و تحویل آن به پزشک دو هفته قبل از جراحی بینی است. به این منظور تمام آزمایشات باید دو هفته قبل از عمل انجام شود و جواب آن در در کوتاه ترین زمان ممکن در اختیار پزشک قرار گیرد تا پزشک بتواند با توجه به نتایج بهترین تصمیم را برای اقدام به عمل اتخاذ نماید.

اطلاعات بیشتر : هزینه عمل بینی

نتیجه گیری:

برای انجام یک جراحی خوب به غیر از تمام آزمایشاتی که قبل از عمل بینی به آن ها نیاز است. توجه نمایید که یک هفته قبل از عمل الکل مصرف نکنید. لازم است هشت ساعات قبل از جراحی چیزی نخورید و ننوشید و در نهایت بدون داشتن اضطراب به تجربه و تخصص پزشکتان اعتماد کنید تا جراحی خوبی را داشته باشید.

https://dramirniyazi.com/

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها