چرا موتور سنگین در ایران ممنوع است؟

تردد، واردات و معامله موتور سنگین سال‌ها است در ایران ممنوع تلقی می‌شود. با این حال، دلیل ممنوعیت استفاده از موتورسیکلت های سنگین چیست؟

چرا موتور سنگین در ایران ممنوع است؟

اگر جزو علاقه‌مندان به دنیای موتورسیکلت‌ها باشید، احتمالاً این سوال را پرسیده باشید که اصلاً چرا تردد و معامله موتور سنگین در ایران ممنوع است. سال‌ها است که تردد این نوع از موتورسیکلت‌ها در خیابان‌ها و به تبع آن وارداتشان خلاف قانون به حساب می‌آید و خیلی از موتورسیکلت‌های سنگین در واقع از راه قاچاق به کشور رسیده‌اند. در ادامه به علت ممنوعیت موتور سنگین در ایران می‌پردازیم.

دلایل ممنوعیت تردد موتور سنگین در ایران

یکی از دلایلی که برای ممنوعیت موتورهای سنگین مطرح شده، امکان سوء استفاده از آن‌ها برای سرقت به خاطر سرعت بالایشان است. سرعت این نوع موتورها همچنین می‌تواند باعث وقوع تصادفات بیشتر شود؛ خصوصاً موتورسواران تازه‌کار باید به نکات مهم درباره موتورسیکلت توجه کنند.

به همین دلایل که به امنیت جانی و مالی موتورسواران، رانندگان ماشین و عابران پیاده مربوط می‌شوند، استفاده از موتور سنگین در خیابان‌ها غیرقانونی اعلام شده است و مطابق با قانون با آن برخورد می‌شود. البته خطرناک بودن موتورسیکلت جزو باورهای غلط درباره موتورسیکلت‌ها است.

این موتورسیکلت‌ها سروصدای زیادی هم تولید می‌کنند که می‌تواند آلودگی صوتی به وجود بیاورد و آرامش عمومی را مختل کند. این سروصدای بیش از حد خصوصاً کودکان و سالمندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

موتور-سنگین

پلیس راهور در این باره اعلام کرده است که در صورت مواجهه به ایجاد سروصدای نامتعارف و اختلال در نظم ترافیک توسط موتورسواران با آن‌ها برخورد می‌کنند. در ضمن، جلوگیری از هدر رفتن منابع ارزی کشور هم جزو علل دیگر ممنوعیت تردد و واردات موتور سنگین در ایران به شمار می‌آید.

در صورتی که کماکان از لحاظ قانونی تردد با موتور سنگین در کشور ممکن نیست، عده‌ای بر این باورند که راه مقابله با خطرات این موتورها ممنوع کردن آن‌ها نیست.

آن‌ها این نکته را مطرح می‌کنند که با پلاک‌گذاری این موتورها امکان کنترل و مدیریت سازمان‌یافته آن‌ها در صورت وقوع تصادف یا سرقت وجود خواهد داشت؛ در غیر این صورت، فقط به قاچاق و فرار از قانون توسط صاحبان این موتورها دامن زده می‌شود.

منبع: عصر ترکیه
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • ناشناس
    6

    ممنوعیت واردات موتور سیکلت سنگین به خاطر جلوگیری از فرار سارقان از صحنه کف زنی و زورگیری در خیابانها نیست بلکه به خاطر جلوگیری از فرار تروریست ها در عملیات تروریستی خیابانی است.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      41

      باید ممنوع باشد. چون آمار حوادث رانندگی و دزدی و تروریستی و... بالا است.برای چی موتور سنگین میخواهی بخری؟ سرعت بالا و ایجاد بی نظمی بیشتر

  • ناشناس
    1

    چربش مومنانه

  • ناشناس
    5

    فقط برای جلوگیری از ترور است و بس

  • ناشناس
    2

    فروش موتورهای آشغالی ایران

  • قلی
    0

    فقط فقط به خاطر مردم عقده بمونه چه جوری ماشین چینی موتور چینی وارد میشه ولی موتور برند ماشین برند نه دلیلش اینکه سود زیادی برای واردات چینی برای آقازاده ها هست چون برندی مثل یاماها نمیاد خودشو خراب کنه از کیفیت بزنه که سود داشته باشه

  • said
    8

    چون ضرفیت موتور سنگین نداریم طرف داره با 125خودش رو به کشتن میده دیگه حالا اگه این موتور دستش باشه چی.

  • امیر
    1

    قانون ممنوعیت موتور سنگین اوایل انقلاب وبه دلیل ترور مسولین بوجود آمد که بعد از آن همچنان پابرجا مانده است اما مهمتر این است که قدرت اول منطقه بعد از چهل وپنج سال هنوز به این باور نرسیده که میتواند امنیت را تامین کند که این خودش خیلی حرف برای گفتن دارد اما مردم با تقویت همین موتورهای معمولی دارند استفاده همان کارها را انجام میدهند مردم ما حتی اختیار ندارند وسیله نقلیه سواری خود را خودشان انتخاب کنند این هم از برکات انقلاب است

  • فرهاد
    3

    از پراید بیشتر باعث کشتن و تصادف میشه تو ایران ؟؟؟؟

  • ایرانی
    8

    ممنوعیت موتورسیکلت های نامتعارف در ایران، قانون خوبی ست...
    و باید محکمتر اجرا شود.

  • ناشناس
    0

    کاش نابود میشد هر چی موتور سنگینه ، داداشم با مجهزترین لباس و کلاه و کفش مخصوص رفت پیست ولی دیگه برنگشت😭😭😭😭😭، جاده ها و امکانات کشور ما مال ۵۰ سال پیشه ولی این موتورا مناسب امکانات امن و به روز کشورهای سازنده اند ، شما رو به خدا نزارید بچه هاتون سوار شن و با جونشون بازی کنن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها