رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران: در دو هفته اخیر ۳۰ درصد افزایش قیمت اقلام غذایی داشته‌ایم

افزایش قیمت مواد غذایی یکی از چالش های اساسی طبقه متوسط و فرودست است که هر ساله نیز بیش از قبل رخ داده و نرخ های تورمی بی سابقه ای را به ثبت رسانده است. در سال 1403 نیز با وجود اینکه هنوز یکماه از سال نگذشته، شاهد افزایش قیمت مواد غذایی بوده ایم.

 رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران: در دو هفته اخیر ۳۰ درصد افزایش قیمت اقلام غذایی داشته‌ایم

رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی استان تهران، درباره افزایش قیمت موادغذایی در سال جدید به «انتخاب» گفت: هر سال که جلو می رویم یک سری هزینه ها به صورت خودکار افزایش می یابد و در تولید اثر می گذارند. در دو هفته اخیر 30 درصد افزایش قیمت اقلام غذایی داشته ایم که با توجه به افزایش هزینه نیروی کار، بیمه و مالیات و... است. اخیرا شنیده شده که یک سری از شرکت ها این 30 درصد را اعمال داده اند. یک سری از کالاها نیز کمبود بازار هستند و تورم آن ها عادلانه نیست و هرکسی هر قیمتی بخواهد می دهد. مثلا در حبوبات که مشکل ارزی وجود دارد و واردکننده ها توزیع نمی کردند، باعث افزایش قمیت 50 درصدی شده بود. اخیرا صحبت شد که ارز 28500 ادامه دارد، بر بازار اثر گذاشت اما مشخص نیست چه می شود. برنج ایرانی هم اخیرا افزایش قیمت داشته است چون برای واردات برنج خارجی یک سری محدودیت گذاشته اند که اگر می خواهید وارد کنید، به ازا هر دو کیلو واردات باید یک کیلو برنج ایرانی خریداری کنید. مثلا برنج 40 تومانی به 60 تومان رسیده است. برنج هاشمی الان حدود 120 تومان درعمده فروشی است. دیگر کالاها در بازار وجود دارد.

وی در ادامه در رابطه با کالاهایی که به ارز ارتباط دارند قیمت هایشان در سه ماهه نوسانی می شود. کالاهای تولید ایران خیلی افزایشی نشده است. اگر عرضه و تقاضا همخوانی داشته باشد ثبات برقرار می شود. اگر این وضعیت تداوم نیابد نوسان داریم. ما سال گذشته توانستیم کالاهای اساسی را توسط وزارت جهاد توزیع کنیم. برنج و شکر هنوز به قیمت مصوب توزیع می شود. اگر این نظارت ها دقیق باشد نوسان به وجود نمی آید.

اتحادیه بنکداران موادغذایی استان تهران درباره توزیع کالاهای اساسی توسط دولت بیان کرد: برنج و حبوبات و روغن و شکر که کالا اساسی است، در دو مورد برنج و شکر در اختیار ما قرار گرفته تا با نرخ مصوب دولتی ارائه شود. اتحادیه بنکداران به عنوان مرجع این کالاها را به ازا هر جواز مغازه ها، یک تن ارائه می کند و با نظارت دقیق، این اتفاق به خوبی افتاد و بازار تنظیم شد.

کنگری درباره افزایش قیمت تن ماهی گفت: تن ماهی سال گذشته در چند مرحله افزایش قیمت پیدا کرد؛ البته الان در بازار به میزان خوبی وجود دارد. کالاهای لوکس هم زیاد افزایشی نبوده اند. اگر شرکت ها کالا را به وقت مناسب و به میزان لازم توزیع کنند، افزایش قیمت زیاد نخواهد بود. حاشیه سود بنکداران سه درصد است و در این بین با افزایش قیمت ها این سه درصد نیز افزایش می یابد.

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • زمین ازگل ، چای دبش
    0

    آخه گفتند امسال نرخ تورم منفی میشود .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها