نرخ ارز تا پایان سال باثبات خواهد ماند

نقدینگی و مدیریت خلق پول در شبکه بانکی کشور به‌ خوبی کنترل شد و تا پایان سال‌جاری، نرخ ارز در محدوده فعلی و باثبات خواهد ماند.

نرخ ارز تا پایان سال باثبات خواهد ماند

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: معمولاً دولت‌ها در دوره اول، به دنبال سیاست کنترل تورم افسارگسیخته هستند، بنابراین دولت سیزدهم نیز این موضوع را در دستور کار قرار داد تا بتواند شرایط اقتصادی و تورمی را کنترل کند. به ‌گونه‌ای که مدیریت نقدینگی در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و سیاست‌های انقباضی این بانک اعمال شد.

مسعود گلشیرازی، بیان کرد: با وجود اینکه تورم حدود ۴۰ درصد شده است، شاهد هستیم که نقدینگی و مدیریت خلق پول در شبکه بانکی کشور به‌ خوبی کنترل شده است. در حقیقت یکی از عوامل اصلی جهش تورم در اقتصاد کشور، مدیریت و کنترل شده و در ماه‌های اخیر از حالت افسارگسیخته سال قبل، خارج شده است.

وی اظهار کرد: اما از سوی دیگر باید توجه داشت که انضباط مالی و پولی که در دستور کار سیاست‌گذار طی سال‌جاری قرار گرفته است، به طور نسبی باعث فشار بر بدنه تولید شده است. این در حالی است که می‌دانیم کنترل تورم با افزایش تولید محقق می‌شود، بنابراین امیدواریم که سیاست‌های بانک مرکزی به‌ع نوان نهاد سیاست‌گذار پولی و ارزی به‌ گونه‌ای باشد که شاهد رها شدن فنر اقتصادی نباشیم و از تولید حمایت شود. از سوی دیگر امیدواریم با سامانه‌ها و نظارت‌های هوشمند و سازمان‌یافته بانک مرکزی، شاهد نتایج مثبت در زمینه مدیریت فضای پولی و اقتصادی کشور و حمایت موثر از تولیدکنندگان باشیم.

مسعود گلشیرازی، گفت:در حال حاضر بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ تشکیل سرمایه در کشور به طور نسبی پایین است و در نتیجه پیشنهاد این است که به دنبال جذب سرمایه‌گذاری باشیم. همچنین باید سیاست‌های پولی از حوزه سرمایه‌گذاری حمایت مالی کند تا شاهد انتقال تکنولوژی از سوی سرمایه‌گذار به داخل کشور باشیم.

وی افزود: باید توجه داشت که همواره در فضای اقتصادی کشور در دوره‌های گذشته، برنامه‌های مختلفی برای مدیریت بازار ارز اعلام شده است، اما در عمل سیاست‌ها به سمت تک‌نرخی شدن ارز حرکت نکرده و در شرایطی کنونی، باید نسبت به تسهیل روند بازگشت ارزهای صادراتی چاره‌اندیشی شود تا شاهد رونق صادرات و ثبات بهتر بازار ارز باشیم. چرا که نوسانات ارزی برای حوزه تجارت خارجی کشور مناسب نیست. به‌ هر حال، اینگونه سیاست‌های بانک مرکزی اگر با نگاهی به روندها و اتفاقات گذشته باشد، موثرتر خواهد بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: معتقدم در گذشته، شتاب‌زدگی در تدوین قوانین و سیاست‌های ارزی باعث التهاب‌آفرینی در بازارهای ارزی کشور شده بود. حال بعد از آن دوران، به نظر می‌رسد که سیاست‌گذار ارزی به دنبال یک تثبیت ارزی است، هر چند باید دقت شود تثبیت منجر به ایجاد تلاطم برای بخش تجارت خارجی نشود.

وی افزود: در همه حال تک‌نرخی شدن ارز از ایجاد رانت و عدم شفافیت اقتصادی جلوگیری می‌کند، حتی اگر دولت هم بخواهد اقشاری از جامعه را مورد حمایت قرار دهد، بهتر است که این اقشار را با استفاده از یارانه مستقیم، حمایت کند تا اینکه ما سیاست چندنرخی ارز داشته باشیم.

مسعود گلشیرازی گفت: اگر از سال ۹۷ تاکنون را بررسی و محاسبه کنیم، تقریبا نرخ رشد ارز با نرخ تورم، همسان افزایش یافته است. بنابراین به نظر من تا پایان سال شرایط نرخ ارز را در همین محدوده فعلی و در یک حاشیه امن و باثبات، خواهیم داشت.

منبع: اقتصاد1
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    1

    مردک طی سه هفته نزدیک دو تومن گرون شده میگه ثابت میموند !!!

  • ناشناس
    1

    تورم 40 درصد ایران و تورم 5 درصدی امریکا یعنی 35 درصد گران‌تر از نرخ پارسال هر نرخ دیگر یعنی غیر واقعی

  • ناشناس
    0

    سلام من 5ساله تو5مترجا بامادرم هستم. خدارا شکر واینکه یارانه به من 260هزارتومان بیشترنمیدهند😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها