تسمه تایم با چه برندی بخریم؟

. تسمه تایم همانظور که از نام آن مشخص است به منظور تنظیم زمان بندی حرکتی اجزای ماشین آلات مورد استفاده قرار می گیرد که نمونه ای از آن را در خودرو های سواری و به منظور تنظیم زمان بار و بسته شدن سوپاپ های دود و هوا می بینیم.

تسمه تایم با چه برندی بخریم؟

تسمه تایم Timing belt در اصل نوعی از تسمه های انتقال نیرو Power transmission belt محسوب می شوند. تسمه های تایم نسبت به دیگر تسمه های انتقال قدرت دارای حساسیت بالاتری در کاربرد بوده و اختلال در عملکرد آنها میتواند صدمات سنگینی را برای اجزای ماشین آلات صنعتی از جمله موتور های احتراق داخلی در پی داشته باشد. تسمه تایم همانظور که از نام آن مشخص است به منظور تنظیم زمان بندی حرکتی اجزای ماشین آلات مورد استفاده قرار می گیرد که نمونه ای از آن را در خودرو های سواری و به منظور تنظیم زمان بار و بسته شدن سوپاپ های دود و هوا می بینیم.

دسته بندی تسمه های صنعتی اغلب بر حسب نوع کاربری و متریال بکار رفته در آنها صورت می پذیرد. از این منظر تمامی تسمه های صنعتی را می توان در دسته بندی های زیر قرار داد:

  • تسمه انتقال قدرت (نیرو): از تسمه انتقال نیرو بر روی دو یا چند پولی استفاده شده و اغلب تنس های کششی بالایی به انها وارد می شود.این تسمه ها هم بصورت یک حلقه بسته و هم بصورت متری و رول باز به بازار عرضه می شوند. تسمه های وی بلت، تسمه پلی کرد، تسمه جوشی (استخوانی)، تسمه تخت و تسمه های تایمینگ از کاربردی ترین نوع تسمه انتقال قدرت محسوب می شوند.
  • تسمه نقاله (نوار نقاله): این سری از تسمه های صنعتی در عرض بالای 40 سانتی متر مورد استفاده قرار گرفته و کمتر از تسمه های انتقال نیرو تحت تنش های کششی قرار دارند. تسمه های نوار نقاله بر حسب نوع صنایع می توانند به تسمه نقاله مواد غذایی (از جنس پلاستیک خشک و یا با روکش PVC) ، تسمه نقاله صنایع سیمان و معدن و تسمه های کانوایر تردمیل قابل دسته بندی هستند.
  • تسمه برزنتی: این دسته از تسمه های صنعتی از الیاف پارچه و منجیق تولید شده و بر خلاف دیگر انواع تسمه صنعتی که جنس پلیمری داشته و قابلیت برش زدن در عرض طبق عرض دلخواه را دارند تنها در عرض هایی مشخص بصورت چند لایه و بدون قابلیت برش زنی طولی تولید می شوند. تسمه های برزنتی اغلب به همراه قاشقک برای انتقال پودر ها و دانه ها در الواتور ها مورد استفاده قرار می گیرند.

ترکیبات شیمیایی تسمه تایمینگ صنعتی

تسمه های تایمینگ با بکارگیری ترکیبات پلیمری که در راس آنها PU یا پلی یورتان قرار دارد تولید می شوند. در واقع قابلیت های مکانیکی ایده آل پلی یورتان که هم مقاومت سایشی، انعطاف و مقاومت حرارتی بالایی را دارد در کنار قابلیت های شیمیایی در تماس با انواع روغن های صنعتی سبب بکارگیری این ماده در تولید تسمه های تایمینگ صنعتی شده است. البته با توجه به انعطاف پذیری بالای پلی یورتان و قابلیت خزش (تغییر طول تحت تنش کششی) اغلب تولید کنندگان و برند های تسمه تایم از کورد یا سیم در داخل بدنه پلی یورتان استفاده می کنند که مانع از افزایش طول تسمه تایمینگ تحت کشش می شود.

تسمه های تایمینگ دارای شیار هایی هستند که اغلب بصورت عمود بر راستای اصلی تسمه قرار گرفته است. این دنده ها در فواصل دقیقی طراحی شده و تحت تنش های سایشی شدیدی نیز بالاخص در نفاط تیز هستند. بسیاری از برند های تولید کننده تسمه تایمینگ به منظور افزایش قابلیت های سایشی تسمه تایم از ترکیبات مقاومی چون پلی آمید PA از یک لایه نازک بر روی سطح تسمه استفاده می کنند.

برند های معتبر تولید کننده تسمه تایمینگ

با توجه به حساسیت بالای کاربری تسمه تایمینگ نسبت به بسیاری از تسمه های صنعتی اغلب کاربران ترجیح به هزینه بیشتر و خرید این سری تسمه ها با برند های معتبر تر هستند. در واقع مقایسه مشخصات مکانیکی هر یک از برند های تسمه تایم عملا برای تمامی کاربران میسر نبوده و استناد به اعتبار و طول عمر تسمه بر حسب برند و کشور تولید کننده صورت می پذیرد. برخی از معتبر ترین برند های تولید کننده تسمه تایم به قرار زیر هستند.

  • تسمه تایم باندو BANDO : به گزارش صنعت ابتکار "زمانیکه ترکیبی از سرعت و دقت مورد نظر باشد تسمه تایمینگ صنعتی باندو BANDO سری Synchro-Link خود نمایی می کند. این سری از تسمه های تایمینگ صنعتی دارای حداکثر بازده در موارد مشابه بوده و هم بصورت متریک میلیمتری و هم بصورت اینچی RMA تولید میشوند. از مزایای ویژه تسمه تایمینگ صنعتی باندو BANDO می توان به 1. خواص ضد لغزش و کارایی بالا (تولید متناسب با ساختار و جنس پولی با حداقل تلورانس حرکتی برای قرار گرفتن دقیق و منطبق بر شیار های پولی که سبب به حداقل رسیدن تغییر سرعت، لغزش یا سرخوردن صورت پذیرفته است) 2. تولید شده در کد های مختلف و برای اغلب ماشین آلات محبوب دنیا (تسمه باندو BANDO با صدای حداقل در پروفیل STS و پروفیل HT که در اغلب ماشین آلات صنعتی بکار رفته اند با حداکثر میزان گشتاور تولید شده است). 3.هزینه و وقت حداقل برای حفظ و نگهداری: از آنجا که تسمه تایمینگ صنعتی بر خلاف زنجیر نیاز به روغن کاری ندارد کاربری آن در نقاطی که دسترسی دشوار است با توجه به لغزش حداقل و راندمان کاری و گشتاور حداکثری بسیار بهینه می باشد. 4. کاهش وزن و فضا: به سبب طراحی دقیق و انطباق کامل تسمه تایمینگ صنعتی باندو بر روی پولی و شعاع مرکزی محدود پولی فضای اشغال شده و وزن مجموع برای هر اسب بخار توان ایجاد شده بسیار اندک است."
  • تسمه تایم مگاداین MEGADYNE: برند مگاداین یک برند ایتالیایی و یکی از شناخته شده ترین تولید کنندگان تسمه صنعتی می باشد. تسمه تایمینگ مگاداین ایتالیا هم بصورت حلقه بسته و هم بصورت تسمه تایم متری که قابلیت برش زدن و جوش حرارتی را طبق درخواست مشتریان دارد به بازار عرضه می شود. بسیاری از ماشین آلات صنعتی تولیدی اتحادیه اروپا از تسمه تایمینگ با برند مگاداین بر روی محصولات خود استفاده می کنند.
  • تسمه تایمینگ اپتی بلت OPTIBELT: برند اپتی بلت یک برند آلمانی بوده و تولید یکی از صنعتی ترین کشور های دنیا می باشد. تسمه تایمینگ اپتی بلت دارای قیمت بالاتری از برند های مشابه بوده و قابلیت کششی، حرارتی و خزشی بسیار بالایی دارد. تکنولوژی ویژه بکار رفته در تولید تسمه تایم اپتی بلت حداقل سایش و خزش را تحت تنش های شدید اعمالی در اتصال ماشین آلات صنعتی به همراه دارد.
  • تسمه تایم پیرلی PIRELLI: یکی دیگر از تولید کنندگان ایتالیایی تسمه تایمینگ صنعتی می باشد که در بازار ایران بصورت نمایندگی خاص عمل کرده و محصولاتی مطابق با استاندارد CE اتحادیه اروپا و با قیمتی مناسب تر از برند های اپتی بلت و مگاداین به بازار عرضه می کند.
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها