در ستایش شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های نوین

دکتر وحید ضرابی‌نسب/ فعال رسانه و روابط‌‌ عمومی

در ستایش شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های نوین

اینک ما، به عنوان انسان پسا پست‌مدرن یا بشریت ترکیب شده با هوش مصنوعی، از انقلاب صنعتی چهارم هم عبور کرده‌ایم. حتما می‌دانید که انقلاب صنعتی اول، که پایانی بود بر عصر کشاورزی، با ذغال سنگ و راه‌آهن کلید خورد و انقلاب صنعتی دوم هم با الکتریسیته و ماشین بخار... انقلاب صنعتی سوم هم از پایان سال‌های دهه‌ی هشتاد میلادی و با ظهور کامپیوترهای خانگی و اینترنت شروع شد اما هنوز عمری نکرده جایش را به انقلاب صنعتی چهارم داد: فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات و دیجیتالیسم. درواقع از شروع قرن بیست و‌یکم و با جهان شمول شدن وب۲ (و حالا وب۳)، دنیا به جایی دیگر تبدیل شد و روابط و انسان‌ها شکل دیگری شدند. و البته «پیام‌»ها... هرچند این روزها کارشناسان ظهور انقلاب صنعتی پنجم را فریاد می‌زنند، اما متاسفانه سازمان‌ها، نهادها، شرکت‌ها و حتی مراکز آموزشی و متخصصان ما هنوز در همان انقلاب سوم هم مانده‌اند!

امروزه، شبکه‌های اجتماعی و فضای وب تعاملی به عنوان مجرای اصلی ارتباطات انسانی و راه‌گاهی مهم در تعامل با ذی‌نفعان شناخته می‌شوند. اینترنت همیشه هست و خواهد بود و همین دسترسی همیشگی، به شرکت‌ها و صاحبان صنایع و خدمات و روابط عمومی‌های آن‌ها اجازه می‌دهد گویه‌ها و گزینه‌ها و خواسته‌های خود را در هر زمانی و به هر شکلی ارائه دهند و اطمینان حاصل کنند از اینکه پیام به دست مخاطب می‌رسد: به موقع، درست و جذاب، با طول عمر بالا در حافظه‌ی مصرف کننده‌ی پیام. چیزی که پیام‌رسان‌های سنتی و رسانه‌های نسل کهنه، رویایی بزرگ بود. آمار Sprout Social به ما نشان می‌دهد که مشتریان و مخاطبین، بیش از هر زمان دیگری به تعامل با شبکه‌های اجتماعی کسب و کارها می‌پردازند و ۸۹ درصد مخاطبین، خدمات خود را از کسب و کاری که در شبکه اجتماعی آن ‌را دنبال می‌کنند، تامین می‌کنند. از هر ۱۰ نفر ۹ نفر!

چرا باید از شبکه‌های اجتماعی سود برد؟

برندینگ

نمود فعالیت‌ واحدهای بازاریابی، روابط عمومی، تبلیغات و استراتژیک یک سازمان درنهایت در ذهنیتی است که ذی‌نفعان از آن سازمان دارند. البته که اگر همه بخش‌های سازمان به شکل درست کار خود را انجام ‌دهند، این روابط عمومی است که می‌تواند تصویری مناسب از برند و سازمان در ذهن مصرف‌کننده‌ی پیام ترسیم کند. بدیهی است که هر چه یک برند با مخاطب ارتباط بیشتری داشته باشد، مخاطب نیز بیشتر با آن تعامل می‌کند و درهنگام انتخاب بین سرویس‌های مختلف، همان برند محبوب خود را انتخاب می‌کند.

پیام‌رسانی

سازمان شما شخصیت و هویتی دارد که مخاطبین باید متوجه آن شوند، برای مثال اگر برند شما ادعای شفافیت و پاسخ‌گویی دارد، باید این مورد را در ارتباط با مخاطبین و در شبکه‌های اجتماعی نیز اثبات کند! در حقیقت استفاده از شبکه‌های اجتماعی در روابط عمومی، باعث رسیدگی به مشکلات و جلب رضایت کاربران نیز می‌شود.

اهداف تجاری

خیلی اوقات فعالیت‌های (PR) از دید مدیران سازمان به لحاظ مالی و درآمدی سودمند نیست. شاید برخی مدیران هنوز بر این باورند که تنها میزان ورود سرمایه در یک بازه‌ی زمانی کوتاه، عملکرد تیم‌ها را نشان می‌دهد. شبکه‌های اجتماعی ابزاری مناسب برای ارائه خدمات و دستیابی به اهداف تجاری در عین ایجاد احساس مثبت در کاربر هستند. این روزها روابط عمومی در سازمان‌ها با اتکا به گستره‌ی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به MPR (روابط عمومی تجاری) تبدیل شده‌ و عملا وظایف واحدهای تبلیغات و‌ مارکتینگ را به عهده گرفته‌اند.

مدیریت بحران

کنترل و مدیریت بحران‌های پیش‌ رو یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های هر سازمان و وظیفه اصلی تیم PR است که از قضا مدت‌هاست اغلب بحران‌ها در شبکه‌های اجتماعی جرقه می‌خورند و گاها تبدیل به آتشی سوزان می‌شوند. بحران‌هایی که برای کسب و کارها بوجود می‌آید اغلب در فضای مجازی رسانه‌های اجتماعی تبدیل به موضوع داغ روز می‌شوند که این روند در تلگرام و توییتر بیش از سایر شبکه‌ها دیده می‌شود. سوشال لیسنینگ موضوع مهمی در این خصوص است.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها