مالیات معاملات مسکن را زیاد کنید تا قیمت آن کاهش یابد!

یکی از بن بست‌هایی که بخش مسکن با آن مواجه شده سهم بالای خریدهای سرمایه‌ای است که تمام معادلات در این بازار را تحت‌تاثیر قرار داده و قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن را از بین برده است.

مالیات معاملات مسکن را زیاد کنید تا قیمت آن کاهش یابد!

در حال حاضر میانگین قیمت یک واحد آپارتمان ۶۰مترمربعی در مناطق متوسط تهران چهار تا پنج میلیارد تومان است که با این سطح قیمت تقاضای مصرفی مسکن از جمله زوج‌های جوان توان خرید ملکی را به کلی از دست داده اند.
در این شرایط ضروری است تا برنامه‌های سیاستگذار برای استفاده از ابزارهای مالیاتی به صورت جدی‌تر پیگیری شود. گرانی مسکن به یکی از دغدغه‌های بزرگ عموم تبدیل شده و بیش از ۵۰ درصد درآمدهای خانوارها در این بخش هزینه می‌شود.

احمدرضا سرحدی، کارشناس مسکن با تاکید بر ضرورت استفاده از ابزارهای مالیاتی برای مدیریت بخش مسکن ضمن اعلام اینکه دلالان این بخش، سودهای بادآورده‌ای به دست می‌آورند گفت: در سال‌های قبل، موضوع دریافت مالیات از این افراد چندان جدی نبود. چرا که خود بانک ها، خودروسازان و افراد ثروتمند در این دلال بازی و اختلال موجود سهیم بودند و به همین دلیل جلوی تحقق این هدف را می‌گرفتند. معتقد هستم که دولت باید اهمال و اغماض در خصوص این افراد را کنار بگذارد و مالیات بر عایدی سرمایه را از دلالان دانه درشت آغاز کند. وی همچنین تاکید کرد که خرید و فروش‌های مصرفی باید از مالیات بر عایدی سرمایه معاف باشند.
حسین عبده تبریزی، کارشناس اقتصادی نیز در تشریح وضعیت بغرنج بخش مسکن در ایران به این موضوع پرداخت که با ادامه رویه موجود، خانه دار شدن در شهرهای بزرگ مثل تهران برای جوانان تبدیل به آرزو خواهد شد. وی افزود: راه خروج از بن بست مسکن، وجود قانون خوب و مجری توانمند است. به گفته او مالیات بر معاملات ساده‌ترین شکل مالیات است که با کمترین فساد قابلیت اجرا دارد.

منبع: روزنامه جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • محمد
    0

    با قیمت های بالای مسکن جهت پولشویی ناشی از قاچاق مواد مخدر و هرچه که منع قانونی دارد ، استفاده میکنند.حکومت در پیتی داریم.عده ای واقعا دارند با این سبک حکومت داری زندگی ها میکنند.

  • ناشناس
    1

    مشکل افزایش افسار گسیخته قیمت مسکن صرفاً خریدهای سرمایه ای سرمایه داران نیست بلکه بیشتر ناشی از این است که هر مالکی در سایت اینترنتی دیوار خودش نرخ ملکش را بدون در نظر گرفتن ضابطه های تعیین ارزش ملک (قیمت زمین منطقه ➕ قیمت نوع مصالح بکار رفته در ساختمان ➕ دستمزد نیروی کار متخصص و ماهر سازنده ساختمان ➕ سود متعارف سازنده) برآورد می کند و هر روز نیز بر قیمت ملکش می افزاید! راهکار اینست قیمت خرید و فروش املاک بایستی بر اساس نرخ منطقه ای برآورد شود نه نرخ من در آوردی!

  • ناشناس
    0

    به این اقایون کارشناسان بی سواد بگید اگر سواد و قدرت تحلیل درست آکاادمیک ندارند که انگار واقعا هم ندارند به تجربه نگاه کنند کدام مالیات وضع شد که تاثیر مثبتی روی ثبات قیمتها داشت ایا با گران کردن بنزین تقاضای خودرو کم شد و یا قیمت خودرو کاهش پیدا کرد یا با مالیات بر خانه های خالی چه تغییری حاصل شد وضع مالیات بر سکه و طلا و چند برابر شدن قیمت سکه را هم ندیدین آیا وضع مالیات بر نقل و انتقال ملک اولا فشارش بر همان افرادیست که خانه ندارند چون انها هم با خرید خانه باید مالیات هنگفت بدهند و هزینه ای بر انها تحمیل میشود که قدرت پرداختش را ندارند و سرمایه دار هم که واضح است با هر مالیاتی باشد هم ملک را میخرد و هم مالیاتش را میدهد و برای جبران مالیات ان قیمت ملک خود را بالاتر میبرد و موج تورمی جدیدی به مصرف کننده بی نوا در بخش مسکن تزریق میکند . عکس و مشخصات این کارشناسان راهم در صورت امکان بگذارید تا مردم بدانند چه کسانی کارشناسان این مملکتند که این وضع و اوضاع ملت است .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها