دبیر انجمن حبوبات ایران خبر داد:

افزایش ۱۲۰ درصدی قیمت حبوبات!

دبیر انجمن حبوبات ایران گفت: سال گذشته متوسط قیمت یک کیلوگرم حبوبات در ایران ۵۰ تا ۷۵ هزار تومان بود که در برخی از این محصولات شاهد رشد قیمت ۷۰ تا ۱۲۰ درصدی بودیم.

افزایش ۱۲۰ درصدی قیمت حبوبات!

عبدی افتخاری با بیان اینکه واردات حبوبات مشمول بر اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده شده است، افزود: شورای عالی اقتصاد اعلام کرد واردات کالا‌های اساسی، چون نهاده دامی، برنج، غلات و شکر مشمول دریافت یک درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌شود.

به گفته این فعال اقتصادی؛ حبوبات جزو کالا‌های اساسی در نظر گرفته نشده است و اگر حبوبات مشمول اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده شود بدون تردید شاهد افزایش نرخ آن در بازار داخلی خواهیم بود. هر چند بیش از ۷۰ درصد از نیاز داخلی در کشور تهیه و تامین می‌شود، اما افزایش نرخ حبوبات وارداتی در نرخ حبوبات داخلی نیز تاثیر می‌گذارد.

وی تصریح کرد: بعد از افزایش نرخ سبد پروتئین خانوار‌ها تمایل قشر آسیب پذیر جامعه برای مصرف حبوبات روند تصاعدی به خود گرفت، از این‌رو امیدواریم حبوبات نیز در دسته کالا‌های اساسی قرار بگیرد تا شاهد افزایش نرخ مجدد آن در سال جاری نباشیم. سال گذشته متوسط قیمت یک کیلوگرم حبوبات ۵۰ تا ۷۵ هزار تومان بود که در برخی از این محصولات شاهد رشد قیمت ۷۰ تا ۱۲۰ درصدی بودیم.

وی مصرف سرانه حبوبات برای هر نفر را حدود ۸.۵ تا ۹ کیلوگرم دانست و افزود: ۲۵ تا ۳۰ درصد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود؛ حبوبات بعد از برداشت وارد بازار می‌شوند و تا یک سال بعد از تولید اگر شرایط اقلیمی و رطوبت هوا مناسب باشد می‌توان آن‌ها را نگهداری کرد در غیر این صورت شاهد افت کیفیت محصول خواهیم بود.

دبیر انجمن حبوبات ایران با اشاره به افزایش نرخ جهانی حبوبات، تصریح کرد: تغییر شرایط اقلیمی و خشکسالی‌ها در میزان تولید کشور‌های تولیدکننده تاثیر گذاشته است و میزان تولید حبوبات را کاهش داده است.

افتخاری نخود را تنها حبوبات صادراتی ایران دانست و افزود: رقم صادرات نخود قابل توجه نیست، در سال ۹۹ حدود ۳۵۵ هزار تن نخود به کشور‌های پیرامونی از جمله افغانستان و پاکستان صادر کردیم. میزان صادرات نخود در ۱۴۰۰ نیز نزدیک به عدد صادرات سال ۹۹ بود.

به گفته وی؛ صادرات نخود به صورت فله‌ای صورت می‌گیرد و بقیه حبوبات تولیدی نیاز کشور است و مصرف داخلی می‌شود.

این فعال اقتصادی ادامه داد: حبوبات از کانادا، روسیه، استرالیا، قزاقستان، ازبکستان و پرو وارد می‌شود. لوبیا چشم بلبلی از پرو، ازبکستان، ترکیه، روسیه و استرالیا وارد می‌شود. همچنین میزان تولید نخود سیاه در ایران کم است، از همین روی نخود سیاه وارد و در ایران تبدیل به لپه می‌شود.

دبیر انجمن حبوبات ایران در پایان گفت: تولید حبوبات در حد متعارف آب بر است.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • محمد
    0

    بابا یه کار خوب انجام دادند گرانش کردند تا مردم نخورند و از عذاب .....در امان باشند این هم بد!

  • ناشناس
    0

    نماینده ها اینقدر نمی فهمن که تمام. این گرفتن ها ۹در صد و ارزش افزوده ها را مردم بدبخت هستن که می دهند نه سرمایه دارهای وارد کننده

  • ناشناس
    0

    خداکنه یه عده غذا برای خوردن پیدا نکنن اینجوری روی همه دست اندر کاران گرانی سفید میشه دلشون هم خنک بشه که توی مملکت یه عده شبها گرسنه میخوابند . فدای سر بچه هاشون . مهم اینه که زن وبچه هاشون شب سیر بخوابن

  • نمازی
    1

    الان ریسی پیام میده دغدغه گرانی دارم !

  • ناشناس
    1

    با افزایش حقوق کارگران هم همه چیز گرانتر شد و امنیت شغلی کارگران به کمتر از یک سوم کاهش یافت

  • ناشناس
    0

    تو این خراب شده چی گرون نشده فقط جون ما هست که اونم ایرانخودرو وسایپا داره میگیره بزودی میمیریم ازاین حکومت ومجلس ودولت راحت میشویم ۳ماهه بیکار هستم یه کارگر ساده هستم دیگه کم آوردم بخدا

  • ناشناس
    2

    بازم ده میلیون ده میلیون گداگشنهاز افغانستان و عراق و سوریه بریزید نو‌کشور که شاخ های درختان را هم بخورند!

  • سالی
    0

    خدا لعنت تان کند که با یه خبر حبوبات رو گران میکنید جناب نوسینده تو خودت چقد پول میگیری این خبرهارو مینویسی؟؟؟

  • ناشناس
    1

    و رکوردهای رئیسی همچنان پیشتاز است ...بخورید نوش جونتون ما مردم بی عرضه ایم تا شما بخورید!

  • امیر
    0

    افزایش ۱۲۰ درصدی حبوبات وکل مایحتاج مردم وازآن طرف افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمند وکارگر وبازنشسته!
    حالا این رامقایسه کن بافهم ودرک اون نماینده ای که افزایش حقوق یه بازنشسته راموجب تورم میدونه..مابااینا طرفیم وهم
    اینا براملت قانون مصوب میکنن!

  • ناشناس
    0

    مگه طلا است که ارزش افزوده داشته باشه .

  • شاهین
    0

    رئیس جمهور محترم خواب هستید یا بیدار امروز ماکارانی فردا حبوبات ووووووو بخدا مردم مانده اند از پس این گرانی ها بر نمی آیند دولت مردمی آینده روشن زندگی خوب همین بود سفارش آن را در انتخابات می دادید تمام شد فقط برای ریاست وشهوت بود به مردم فکر کنید چرا سکوت ۹ ماه گذشته جز فقر بدبختی مانند دولت قبل برای مردم به ا رمغان آوردید سکوت را بشکنید وبرای این گرانی تورم وووووووتوضیح دهید که نخواهید داشت

  • ناشناس
    0

    شاید رییسی میخواد نسخه رو بپیچد

  • ناشناس
    1

    رییسی بد ترین ذولت تاریخ است

  • بسیجی مقاوم و انقلابی و شجاع
    0

    بسیار عالی .......... دیگه آبگوشت هم نباید خورد ...... خداحافظ آبگوشت....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها