همه چک‌ های تضمینی تا پایان فروردین به شناسه صیادی مجهز می‌شوند

سخنگوی قانون جدید چک گفت: تا پایان فروردین همه چک‌های تضمین شده، مجهز به شناسه صیادی می‌شوند و در واقع گیرنده چک از طریق شناسه صیادی می‌تواند استعلام گیرد.

همه چک‌ های تضمینی تا پایان فروردین به شناسه صیادی مجهز می‌شوند

آمنه نادعلی زاده گفت: در قانون اعلام شده است علاوه بر سوابق چک های برگشتی، چک های در راه هم بایستی اعلام شود. از سال ۱۴۰۰ که سامانه صیاد راه اندازی و چک‌های جدید هم در سامانه صیاد در زمان صدور ثبت شد این امکان برای بانک مرکزی به وجود آمد که آمار چک‌های در راه صادرکننده را هم اعلام کنیم. سرویس مربوط به سامانه استعلام تکمیل شده و الان مجهز به چک‌های در راه است با راه اندازی زیرساخت پیامکی سامانه صیاد قرار است این استعلام‌ها تکمیل شوند و حداکثر تا آخر فروردین ۱۴۰۱ عملیاتی خواهد شد.

او می گوید: قرار است در پایان فروردین امسال تمام چک های تضمین شده مجهز به شناسه صیادی شوند و در زمان صدور هم در سامانه صیاد ثبت شوند. گیرندگان چک تضمین شده می توانند از طریق شناسه صیادی ببنید آیا چنین چک صیادی تضمینی به نفع آن ثبت شده یا خیر.

بانک مرکزی از سال ۹۷ سامانه استعلام چک برگشتی را راه اندازی کرد. بر اساس این اقدام هرکسی که قصد مبادله با چک را داشت می‌توانست سوابق چک‌های برگشتی صادرکننده را استعلام بگیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها