آب مروارید؛ بیماری‌های چشمی که باید مراقب آن باشید

از انواع مختلف بیماری‌های چشمی، برخی از آ‌ن‌ها هستند که باید اطلاعات خود را نسبت به آن‌ها بیشتر کنیم، زیرا به طور معمول بیشتر در افراد دیده می‌شوند و یا می‌تواند با افزایش آگاهی نسبت به آن‌ها، از آن‌ها پیشگیری کرد و از شر آن‌ها خلاص شد.

آب مروارید؛ بیماری‌های چشمی که باید مراقب آن باشید

چشم از اعضای حساس است که باید بیماری‌های مختلف مرتبط با این عضو را بشناسیم تا به آن‌ها دچار نشویم و یا در صورت درگیر شدن با آن‌ها در اولین فرصت به درمان آن‌ها بپردازیم.

بیماری‌های چشمی می‌توانند خوش‌خیم، بدخیم و یا قابل درمان و غیرقابل درمان باشند. لازمه‌ی درمان بیماری‌هایی که قابل درمان هستند و یا پیشگیری از بیماری‌هایی که نمی‌توان آن‌ها را درمان کرد، مراجعه‌ی سریع به دکتر چشم پزشک است. نباید بگذاریم بیماری پیشرفت کند و بعد به متخصص چشم مراجعه کنیم.

یکی از بیماری‌های شایع چشمی، آب مروارید و یا کاتاراکت است که احتمالا اسم آن را زیاد شنیده‌ایم. اما آیا اطلاعات ما از این بیماری به اندازه‌ی کافی هست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی کاتاراکت یا آب مروارید، مشکلاتی که ایجاد می‌کند و درمان‌هایی که برای آن وجود دارد با ما همراه باشید.

بیماری آب مروارید چشم

آب مروارید چشم یا کاتاراکت بیماری چشمی است که معمولا در سنین بالا رخ می‌دهد. در این بیماری، دید فرد شبیه به نگاه کردن از پنجره‌ای مه‌گرفته است. تصور کنید که به اطراف خود از میان مه و یا پنجره‌ای بخار کرده نگاه می‌کنید. بر روی چشم نیز یک هاله‌ی سفید قرار می‌گیرد که دید را مختل می‌کند.

معمولا کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، نمی‌توانند تشخیص دهند که آب مروارید دارند. زیرا پیشرفت این بیماری به آهستگی است و بعد از پیشرفت قابل توجه، دید مختل می‌شود. خوشبختانه می‌توان به سادگی و با جراحی این مشکل را برطرف کرد و نیازی به نگرانی همچون بیماری آب سیاه نیست.

کسانی که آب مروارید می‌گیرند، معمولا در ابتدا با بیشتر کردن نور و یا استفاده از عینک، دید خود را بهبود می‌بخشند. اما اگر دید شما به طور قابل توجهی مختل شود، باید به متخصص چشم مراجعه کنید تا جراحی آب مروارید برای شما انجام شود.

 

علائم آب مروارید چشم

وقتی کسی به آب مروارید مبتلا می‌شود و یا اصطلاحا چشمش آب مروارید می‌آورد، علائم زیر را از خود نشان می‌دهد؛

  • دید کسی که آب مروارید یا کاتاراکت دارد، ابری، تار و ناواضح است.
  • کسی که کاتاراکت دارد، در شب به سختی می‌بیند و اصطلاحا شب کوری دارد.
  • افرادی که آب مروارید دارند، نسبت به نور زیاد حساسیت نشان می‌دهند.
  • بیماران مبتلا به آب مروارید برای دیدن و خواندن کتاب، نیاز به نور بیشتری دارند‌.
  • معمولا اطراف نور لکه می‌بینند.
  • کسانی که آب مروارید دارند، رنگ‌ها را واضح نمی‌بینند. رنگ‌ها در جلوی چشمان آن‌ها محو به نظر می‌رسد.
  • گاهی با یک چشم دوبینی دارند.
  • کسی که آب مروارید دارد، دائما عینک عوض می‌کند و با آن‌ها واضح نمی‌بیند.

گاهی دید ابری و ناواضح بخشی از چشم را درگیر می‌کند و همه‌ی میدان دید را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. اما به مرور زمان و با پیشرفت آب مروارید، این حالت بدتر می‌شود و در دایره‌ی بزرگ‌تری دید ابری را خواهد داشت.

چه زمانی به دکتر چشم پزشک مراجعه کنیم؟

هر زمان با هر کدام از بیماری‌هایی که در بالا ذکر شد و یا با اختلالات بینایی،علائمی مانند درد چشم، سوزش ، خارش و یا مشکلات پلک مانند افتادگی پلک مواجه شدید به بهترین دکتر چشم پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت مراجعه به اپتومتریست(بینایی سنج) و تشخیص کاهش دید پس از آن برای درمان به دکتر چشم خوب مراجعه کنید.

چگونه از دکتر چشم پزشک خوب آنلاین نوبت بگیرید؟

ساده‌ترین راه برای نوبت گیری از بهترین دکتر متخصص چشم پزشک، سامانه نوبت دهی اینترنتی پزشکان دکترتو می‌باشد.

تخصص چشم پزشکی در دکترتو متشکل از بهترین چشم پزشکان در شهرهای مختلف است. شما می توانید با مراجعه به لیست چشم پزشکان یک دکتر چشم خوب بیابید و علاوه بر نوبت گیری اینترنتی آدرس و تلفن مطب دکتر چشم پزشک خود را مشاهده کنید.

 

علت ایجاد آب مروارید

معمولا کسانی که سن آن‌ها افزایش پیدا کرده‌است و یا آسیب به چشمشان وارد شده‌است، به بافت‌هایی از چشم که لنز را می‌سازند آسیب می‌رسد و لنزشان دچار مشکل می‌شود. کاتاراکت یک لنز ابری و یا کدر است. لنز نور را می‌شکند و آن را بر روی شبکیه متمرکز می‌کند.

در صورتی که در جنس این لنز و یا ضخامت آن تغییراتی ایجاد شود، دید ما با مشکل مواجه خواهدشد.

در کاتاراکت، لنز چشمی کدر می‌شود و بنابراین دید مختل می‌شود. فیبرها و پروتئین‌هایی که درون این لنز وجود دارند، تغییر ماهیت می‌دهند و شکلشان تغییر می‌کند. بنابراین لنز دیگر شفاف نیست و دچار کاتاراکت و یا آب مروارید می‌شود.

چه کسانی در معرض آب مروارید قرار دارند؟

اگر شرایط زیر را داشته‌باشید، احتمال این که به آب مروارید مبتلا شوید، زیاد است؛

  • بالا رفتن سن یکی از مهم‌ترین علت‌ها در ایجاد آب مروارید است.
  • دیابت می‌تواند فاکتور خطر آب مروارید باشد.
  • کسانی که در برابر نور خورشید برای مدت طولانی قرار می‌گیرند، می‌توانند به آب مروارید مبتلا شوند.
  • سیگار کشیدن در ابتلا به کاتاراکت موثر است.
  • کسانی که آب مروارید دارند معمولا چاق هستند.
  • بالا رفتن فشار خون در ایجاد آب مروارید بی‌تاثیر نیست.
  • جراحی‌های قبلی چشم در ابتلا به آب مروارید موثرند.
  • داروهایی مثل کورتیکواستروئیدها در آب مروارید نقش دارند.

ثقفقف

آب مروارید چگونه درمان می‌شود؟

برای درمان آب مروارید راه‌های درمانی بسیاری وجود ندارد که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم؛

اگر تمایلی به جراحی نداشته‌باشید، می‌توانید از درمان‌های علامتی استفاده کنید و از دکتر چشم پزشک خود بخواهید که با راه‌ حل‌هایی دید شما را بهبود ببخشد. مثلا می‌توانید از عینک‌های قوی تر استفاده کنید و یا در آفتاب از عینک‌های آفتابی قوی استفاده کنید.

اما درمان اصلی آب مروارید، جراحی است. عمل آب مروارید با تغییر لنز کدر و جایگزین کردن آن با یک لنز شفاف و سالم انجام می‌شود. این راه حل، به طور صد در صدی مشکل آب مروارید را درمان می‌کند.

پیشگیری از ابتلا به آب مروارید

برای این که احتمال ابتلا به آب مروارید کاهش پیدا کند، راه کارهای زیر کمک کننده‌ هستند؛

  • حتما از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • به طور منظم به متخصص چشم مراجعه کنید و معاینه‌های روتین را انجام دهید.
  • سیگار کشیدن را کنار بگذارید.
  • سعی کنید وزن خون را در محدوده‌ی طبیعی نگه‌دارید و ورزش کنید.
  • از خوردن میوه و سبزیجات دریغ نکنید و سعی کنید رژیم سالمی داشته‌باشید.
  • بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و فشار خون را تحت کنترل داشته‌باشید و دائم به دکتر‌های خود مراجعه کنید تا تغییرات بیماری را تشخیص دهند و در صورت لزوم، در روند درمانی شما مداخله ایجاد کنند.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها