سیستان زیر تلی از خاک مدفون شد

طوفان شن برای دومین روز متوالی با شدت هرچه تمام‌تر سیستان را درنوردیده است، اگرچه امروز ادارات تعطیل شده اما با نفوذ گرد و خاک به درون منازل، زندگی برای مردم عادی هم سخت شده است.

سیستان زیر تلی از خاک مدفون شد

مردمان صبور سیستان و بلوچستان از گذشته با طوفان‌های شن دسته و پنجه نرم می‌کنند به امید اینکه روزی کارشناسی راهکاری برای مقابله با ریزگردها و شن‌های روان پیدا کند.

طوفان شن برای دومین روز متوالی با شدت هرچه تمامتر بر خانه و زندگی مردم مظلوم سیستان می‌تازد، اگرچه امروز ادارات تعطیل شده اما برای مردمی که از آزار ریزگردها در خانه‌ها هم در امان نیستند، دردی دوا نمی‌کند.


شهروندان سیستانی می‌گویند مسؤولان باید راهکار اساسی برای کاهش تبعات طوفان پیدا کنند

تعطیلی ادارات دردی دوا نمی‌کند وقتی در خانه‌هایمان در امان نیستیم

یکی از شهروندان زابلی با بیان اینکه اینکه تعطیلی ادارات دردی از ما دوا نمی کند، گفت: مسؤولان باید راهکار اساسی برای کاهش تبعات طوفان پیدا کنند.

علی دهمرده می‌گوید: علاوه بر اینکه بر روی تمام وسایل خانه خاک نشسته، بر روی سرو صورتمان چند لایه خاک خودنمایی می کند و این سریال تکراری هر روز زندگی ماست.

اربابی شهروند زهکی که از بیماری ریوی که به دنبال طوفان‌ها فرزندش را از پای در آورده می‌گوید: با اینکه مراقب فرزندم هستم که بیرون خانه نرود اما با گرد و غباری که خانه را فرا گرفته روز به روز بر شدت بیماری فرزندم افزوده می شود.

ترقویی شهروند دیگری در زابل از مختل شدن کار و زندگی گلایه دارد و می‌گوید: چند روز است که نتوانسته ام مغازه را باز کنم، بر روی تمام وسایل خاک نشسته انگار این مغازه متروکه هست و سالها کسی به اینجا پا نگذاشته است، هر روز دستمال به دست و وسایل مغازه را باید تمییز کنم، درآمد آنچنانی هم ندارم که برای کارگر بپردازم.

بر اساس اعلام رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زابل، در چند روز اخیر با شدت گرفتن طوفان و غلظت غبار 361 نفر به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه کردند.

مراکز بهداشت و درمان در حالت آماده باش

پرستاران و کارکنان مراکز بهداشت و درمان هم که این روزها سرشان بیش از همیشه شلوغ است فرصتی برای مصاحبه ندارند و در مجموع می گویند این شرایط بد را هر ساله در 6 ماهه اول سال شاهد هستیم و رفت و آمد بیماران چشمی و ریوی دیگر عادی شده، برخی خانواده ها اکثر مواقع هزینه درمان خود را ندارند و لازم است مسؤولان پیشگری های لازم را انجام دهند تا مردم گذرشان به بیمارستانها و مراکز درمانی نیفتد.

بر اساس اعلام رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زابل، از چند گذشته تاکنون براثر طوفان شدید و غلظت غبار 361 نفر به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه کردند.

غلامعلی رفعت از مردم خواست: از تردد غیر ضروری در این شرایط اجتناب کرده و در منزل بمانند و اگر نیاز به خروج از منزل بود حتما از ماسک استفاده کنند.


طبق برآوردهای کارشناسی، میزان آلودگی هوا 59 برابر حد مجاز گزارش شده است

آلودگی هوا 59 برابر حد مجاز

کارشناس پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان در این زمینه اظهار کرد: صبح امروز دوشنبه 22 مرداد همچنان شاهد جولان طوفان شدید گردوخاک در سیستان هستیم.

علی ملاشاهی افزود: ساعت 7:30 امروز صبح، سرعت باد 104کیلومتر برساعت و دید در زابل 150 و در زهک 100 متر گزارش شده است همچنین درحال حاضر آلودگی هوا 59 برابر حد مجاز است.

وی ادامه داد: بعدازظهر از شدت طوفان کاسته می شود، اما همچنان از سه شنبه تا اوایل هفته آینده باد شدید و گردوخاک و در نقاط مستعد طوفان گردوخاک با شدت کمتر نسبت به دو روز گذشته ادامه خواهد داشت.

مسدود شدن 3 محور در سیستان و بلوچستان

فرمانده پلیس راه سیستان و بلوچستان گفت: طوفان و گرد و خاک در شمال سیستان و بلوچستان، موجب مسدود شدن محورهای مواصلاتی این منطقه شد و مسیرهای زاهدان به سفیدآبه - زابل به نهبندان و زابل به سه راهی دشتک مسدود است.

کشواد بهروزی افزود: در حال حاضر هیچ ارتباط جاده ای با شهرستان نهبندان در خراسان جنوبی وجود ندارد.

طوفان و گرد و خاک موجب مسدود شدن محورهای مواصلاتی این منطقه شد و مسیرهای زاهدان به سفیدآبه - زابل به نهبندان و زابل به سه راهی دشتک مسدود است.

توزیع بالغ بر 10هزار ماسک از روز گذشته

رسول راشکی مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز اظهار کرد: بالغ بر 10هزار ماسک از روز گذشته، در مناطقی از سیستان که بیشتر ‏از دیگر نقاط تحت تاثیر پدیده ریزگردها قرار دارد، توزیع شده است.‏

به گفته این مسؤول تیم های ارزیاب از ابتدای صبح روز گذشته در مناطق مختلف حاضر و اقدام به ارزیابی منطقه کردند، که در این خصوص در برخی از نقاط شهرستانهای نیمروز، زهک و هیرمند، بیش از 10هزار ماسک ببن ساکنان توزیع شده است.‏

سیستان بیشتر از اینکه نیازمند تعطیلی و توزیع ماسک برای مدت زمان کوتاه باشد، نیازمند تدبیر اساسی برای مقابله کاهش تبعات طوفان است، هر ساله مردم زیر تلی از خاک مدفون می شوند، به بیماری‌های سل و چشمی دچار میشوند اما مسئولان راه عاجلی ارائه نمی‌کنند.

منبع: فارس

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها