متخلفان برداشت غیر مجاز شن از بستر هامون خشکیده دستگیر شدند

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست زابل گفت: یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان موفق به شناسایی 2 دستگاه لودر و 2 دستگاه کامیون متخلف در بستر تالاب هامون شدند.

متخلفان برداشت غیر مجاز شن از بستر هامون خشکیده دستگیر شدند

مهدی سراوانی سرپرست اداره حفاظت محیط زیست زابل در این باره گفت: این خودروها اقدام به برداشت غیر مجاز شن از بستر پناهگاه حیات وحش هامون کرده بودند که با هوشیاری یگان حفاظت محیط زیست زابل شناسایی و توقیف شدند.

وی ادامه داد: از آنجایی که برداشت های غیراصولی و غیرمجاز از بستر خشکیده هامون منجر به تخریب محیط زیست و بحرانی تر شدن وضعیت هوا در زمان وزش بادهای موسمی می شود جلوگیری از این برداشت های غیر اصولی و تخریب گرایانه از وظایف حفاظت محیط زیست است.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست زابل افزود: متخلفان این پرونده برای رسیدگی و پیگیری موضوع به همراه ادوات جرم تحویل مراجع قضایی این شهرستان شدند.

تالاب بین المللی هامون یکی از تالاب های مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می شود که با مساحتی حدود 5700 کیلومتر مربع و دامنه عمقی 1 تا 5 متر در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در منطقه سیستان واقع شده است.

این تالاب از سه بخش به نام های هامون پوزک در شمال شرقی، هامون صابُری در شمال و هامون هیرمند در غرب و جنوب غربی سیستان شکل گرفته است.

بخش وسیعی از هامون پوزک و قسمت عمده هامون صابُری در خاک افغانستان و بقیه هامون ها در خاک ایران قرار دارد.

سطح هر یک از هامون ها بسته به میزان آب ورودی ، فصول پر بارش، خشکسالی ها و ترسالی ها تفاوت داشته و تابعی از آب جریان یافته در رودخانه هیرمند، خروجی پشت سدها و رودخانه های فصلی دیگر است که در زمان پرآبی هر سه هامون به هم متصل شده و تالاب بزرگ بین المللی را تشکیل می دهند.

قطع کامل آب رودخانه هیرمند سبب خشکیدن تالاب بین المللی هامون شده و در 18 سال گذشته بستر خشکیده این تالاب به کانون ریزگردها، محل تاخت و تاز برخی خودروها، چرای دام ها و برداشت شن از آن به دور از چشم ماموران، تبدیل شده است.


منبع: فارس

منبع: فارس

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها