روابط عمومی وچالش های موجود

از ابتدای خلقت بشر تاکنون، بسیار نام‌ها، آمده‌اند و رفته‌اند برخی ماندگار، برخی بی‌نشان، چه بسیار تمدن‌های کهن و غنی به واسطه عدم ارتباط مناسب و انتقال به آیندگان به مرداب تاریخ سپرده شده‌اند و چه بسیار تمدن‌هایی که ماندگار شده‌اند، نسل به نسل و سینه به سینه، چرا که شرط تعالی فرهنگ و تمدن جریان پویای ارتباطات است.

روابط عمومی وچالش های موجود

ریاض علی فرحانی نوشت: دوران گذشته، کمتر کسی دهکده جهانی مک لوهان را متصور بود، اما امروز شاهدیم با ظهور تکنولوژی‌های نوین ارتباطی، مرز، بعد، زمان و فضا مفهومی بی‌پایه و اساس است.

در جهانی زندگی می‌کنیم که سنگ بنای تمدن بشر از اختراع آتش و خط و کتابت گرفته، تا ماهواره‌های قاره‌پیما و سرزمین‌های مجازی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی، بر پایه اصل"ارتباط" استوار بوده و اگر ارتباط نبود، هیچ اندیشه و تفکری انتقال پیدا نمی‌کرد.

روابط عمومی مسئولیتی خطیر در فرایند دسترسی مدیران به افکار عمومی و جریان آزاد اطلاعات و ارتباطات است

ارتباطات همه جانبه می‌تواند  فضایی را فراهم کرده و مناسباتی را رقم بزنند که مردم بتوانند در اداره امور کشور نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند.

کارشناسان روابط عمومی می‌بایستی به طور مستمر در بازآموزی، بازسازی و هماهنگ ساختن خود با تحولات و تغییرات اجتماعی و حرفه‌ای کوشا باشند تا از دیگر بخش‌های اجتماعی و از پیکره عمومی دگرگونی‌ها  جا نمانند ودر  فرایند مداوم اصلاحات و تغییرات مثبت اجتماعی، نقش آفرینی کنند.

اما موضوع اصلی درباره روابط‌عمومی این است که کار این حوزه در سازمان‌ها ودستگاههای اجرایی بسیار حساس و پراسترس است. این حرفه  از مشاغل سخت است که در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز باید انجام شود. این موضوع نشان می‌دهد که حرفه روابط عمومی با مشاغل  دیگر تفاوت ماهوی دارد. با اینکه به طور ذاتی تفاوت عمده‌ای بین کار روابط عمومی و دیگر مشاغل وجود دارد اما این تفاوت‌ها دیده نمی شود و توقع این است که نوع حضور کارکنان روابط عمومی ها درسایر دستگاهها مانند دیگر کارکنان باشد

در حقیقت باید برای کارکنان روابط عمومی‌ها به دلیل تفاوت ذاتی شغل  و کار تشکیلاتی که در یک دستگاه اجرایی و نهاد  وجود دارد ؛ تفاوت ماهوی شکل گیرد  اما در بیشتر سازمانهای خدمات رسان ، چنین موضوعی مشاهده نمی شود . یعنی فردی که ساختار سازمانی  را طراحی و مصوب کرده به این موضوع توجه نکرده که شغل روابط عمومی 24 ساعته است.

یکی  از چالش های روابط ‌عمومی موضوع نیروی متخصص در روابط عمومی‌ها است.در برخی از روابط عمومی‌ها شاهد آن هستیم  که جذب نیرو به درستی انجام نشده است و افرادی که در حوزه های دیگر نتوانسته اند موفق باشند، در روابط عمومی‌ها مشغول به کار می‌شوند و همین موضوع موجب می‌شود که جایگاهی سازمانی وحاکمیتی  اشغال شود و دیگر امکان جذب وجود نداشته ؛ و معضلی را برای روابط عمومی ایجاد کند. روابط‌ عمومی باید ترکیب بسیاری از مشاغل را داشته باشد چون باید چند کار مهم را انجام دهد. یکی از کارها این است که بتواند به بهترین نحو، فعالیت‌های سازمان مربوطه  را انعکاس دهد. برای تحقق این موضوع نیاز است که در قالب‌های مختلف رسانه‌ای کار عرضه شود.  در روابط عمومی به افرادی که در ساخت تولیدات صوتی و رسانه‌ای مهارت دارند نیاز داریم. 

همچنین به افرادی نیاز داریم که این تولیدات را انتشار دهند. منظور افرادی است که در حوزه علم ارتباطات درس خوانده باشند و روزنامه‌نگاری بدانند. البته در روابط عمومی؛  تنها به اینجا ختم نمی‌شود و بسیاری از برگزاری رویدادها در یک نهاد و سازمان برعهده روابط عمومی است. بسیاری از بزرگداشت‌ ها نیز زیر نظر روابط عمومی برگزار می شود و کارشناسان  باید بتواند کار صحنه ای انجام دهد و در حد یک تهیه‌کننده ظاهر شوند. حتی گاهی اوقات نقش یک کارگردان تئاتر را باید ایفا کنند. هنگامی که برخی از مراسم ها برعهده روابط عمومی گذاشته می‌شود، تمام ریزه‌‌‌کاری های برگزاری رسمی یک رویداد بزرگ را باید لحاظ کند و روابط عمومی باید از این تخصص‌ها مطلع باشد. برگزاری چنین رویدادهایی ظرافت های خاص خود را دارد و کوچک‌ترین اشتباهی می‌تواند نتیجه تلاش های بلندمدت کل پرسنل سازمان را از بین ببرد.

غیر از موارد مذکور یکی از وظایف مغفول مانده روابط عمومی، ارتباط‌ با افراد بیرون از نهاد و سازمان است. متاسفانه در بسیاری از موارد فکر می‌کنند که روابط عمومی یک ارگان تبلیغاتی است که تنها گزارشی را تهیه و توزیع و پخش می‌کند؛ در حالی که  روابط عمومی در هر سازمانی به‌صورت دو سویه عمل می‌کند.

روابط عمومی باید پلی باشد بین آنچه اتفاق می‌افتد و آنچه از بیرون توقع می رود وجود داشته باشد، به همین دلیل ممکن است روابط عمومی در بین برخی از مدیران وجهه خوبی نداشته باشد چراکه وظیفه انتقال پیشنهادات و نظرات را بر عهده دارد و ممکن است برخی از مسئولان با آن به مشکل برخورد کنند. در اصل روابط ‌عمومی، ویترینی است که دو طرفه عمل میکند ؛  روابط‌عمومی موفق باید با ارگان‌های مختلف ارتباط تنگاتنگ داشته باشد؛ یعنی علاوه بر اینکه باید تخصص‌های لازم را داشته باشد افراد و کارشناسان یک روابط‌ عمومی موفق باید بتوانند از ارتباطات گسترده‌ای با نهادها و سازمان‌های مختلف برخوردار باشند، به ویژه با ارگان‌ها و نهادهای رسانه‌ای کشور یعنی باید بتوانند با تمام خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها، خبرنگاران و اصحاب رسانه ارتباطات نزدیکی داشته باشند. امروزه ما در سپهر رسانه‌ای بسیار پیچیده و گسترده‌ای  درعصر رسانه زندگی  دیجتال می‌کنیم. و اگر نتوانیم مطالب خودمان را انتشار دهیم چالشی  مهم برای روابط عمومی‌ها به وجود می‌آید. 

چرخ‌هایی که می‌تواند در دنیای رسانه،  روابط عمومی را جلو ببرد انواع و اقسام رسانه‌هایی هستند که در دنیای امروز وجود دارند. ممکن است کارکنان خوبی در برخی از واحدهای روابط عمومی وجود داشته باشد اما با فقدان ارتباط با رسانه‌های رسمی و خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و سایر رسانه‌ها، تولیدات؛ انتشار درستی نداشته باشند در صورتی که این موضوع یکی از ویژگی‌های روابط عمومی موفق است.

البته تمام این موضوعات در کنار افراد باتجربه، کاربلد و متخصص جواب می‌دهد. افرادی که در سطح رسانه‌های مختلف ارتباط موفقی داشته باشند، سال‌ها حضور در موقعیت‌های مختلف داشته باشند و بتوانند این ارتباطات را به نحو خوبی استفاده کنند و پیام را بگیرند و منتقل کنند. اما متاسفانه نسبت به روابط عمومی ها کم‌توجهی در برخی از سازمان‌ها و ارگان‌ها انجام شده و آن‌طور که باید و شاید جدی گرفته نشده اند و به عنوان شغل خاصی که از دیگر مشاغل متفاوت است به آن نگاه نمی‌شود. هرجا که دیده شد  مدیر ارشد سازمان به این مسائل توجه کرده شاهد بودیم که روابط عمومی بسیار پیشرو و تاثیرگذاری داشته ایم چراکه در حال حاضر نقشی که روابط عمومی خوب می‌تواند انجام دهد باعث می‌شود تا موفقیت مجموعه‌اش به خوبی منتقل شود.ارتباطات  موفق می‌تواند موتور محرکه یک حاکمیت  باشد و این موضوع موجب می‌شود تا سطح یک سازمان حاکمیتی درسطح ملی  ارتقا پیدا کندو  در رتبه بندی های  ملی ها نیز تاثیرگذار باشد .

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها