داستان تکراری نابسامانی در صنعت دام و طیور آذربایجان‌ غربی

باز هم مشکلات فعالان بخش دام و طیور آذربایجان‌غربی آنان را با مشکلات فراوانی مواجه کرده و آنان در تهیه نهاده‌ های دامی با افزایش قیمت چند برابری مواجه شده‌اند.

داستان تکراری نابسامانی در صنعت دام و طیور آذربایجان‌ غربی

آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های شاخص کشور در صنعت طیور به شمار رفته و سالانه ۱۰۰ میلیون قطعه جوجه یک روزه در آن تولید می‌شود.

 با وجود اینکه یونجه و کاه در سالیان گذشته با افزایش قیمت بسیاری مواجه شده است، اما آذربایجان‌غربی از لحاظ تولید شیر نیز جزو ۱۰ استان برتر کشور به شمار می‌رود.

هم‌اکنون از جمله مشکلات جدی در استانی که جزو مناطق ممتاز کشور در تولید محصولات دامی و طیور به شمار می‌رود، قیمت بسیار بالای نهاده‌های دامی و طیور بوده که دامداران و فعالان این بخش را با مشکلات بسیاری مواجه کرده .

افزایش قیمت نهاده‌های دامی فعالان صنعت دام و طیور را ورشکست می‌کند

سعید که در کار تولید پرورش بوقلمون تخم‌گذار فعالیت دارد در مورد مشکلات خود گفت: تا یک ماه پیش هر تن نهاده برای من ۶ میلیون تومان تمام می‌شد، اما امروز هر تن به ۱۲ میلیون تومان رسیده در حالی که قیمت تخم و گوشت هیچ افزایشی نداشته است.

او می گوید: مصرف نهاده ماهانه من پنج تن است که با این وضعیت گرانی کلا ورشکسته و بدهکار خواهیم شد.

نعیم یکی از دامداران شهرستان پیرانشهر است که در تهیه کارت نهاده‌های دامی دچار مشکل شده است می گوید: متاسفانه بسیاری از مردمی که برای گرفتن این کارت مراجعه می‌کنند اصلا دامدار نیستند و باید این کارت به دامدار واقعی واگذار شود.

این دامدار می گوید: از مسئولان می خواهم  تنها به کسانی که دامدار هستند این کارت را واگذار کنند.

دود سوء مدیریت مسئولان در گرانی نهاده‌های دامی به چشم مردم می‌رود

کمال حسین‌پور، نماینده مردم پیرانشهر و سردشت مجلس گفت: فعالان این حوزه از گرانی نهادهای دامی و هزینه های جانبه ی  ناراضی هستند.

کمال حسین‌پور می گوید: بی‌تردید وزارت خانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در برابر این وضعیت مسئول بوده و باید پاسخگو باشند.

جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس گفت:  اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به یک باره حذف شود، نهاده‌های دامی به شدت گران می‌شود که  این موضوع در همه مسائل مثل حمل و نقل و سایر بخش‌ها نیز تاثیر می‌گذارد و با این وضعیت قیمت مرغ به بالای ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان می‌رسد.

کمبود سرمایه گردش برای تامین نهاده‌ها و مواد اولیه واحد‌های تولیدی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی نیز می گوید: در نیمه دوم سال گذشته با وجود تامین ۱۰۰ درصد نهاده‌های دامی با ارز ترجیحی، شاهد افزایش قیمت مرغ در بازار، عدم تعیین قیمت تمام شده محصول و فرایند نامطلوب در عرضه بوده که این تجربه بیانگر آن است که اگر بخواهیم نظارت درستی بر قیمت تمام شده محصول داشته باشیم باید متغیر‌های بهای تمام شده را احصا و کنترل شده نسبت به عرضه محصول اقدام شود.

به گفته نادر صادقی کمبود سرمایه گردش برای تامین نهاده‌ها و مواد اولیه واحد‌های تولیدی نیز از جمله موضوعاتی است که باید تمهیداتی برای این امر و افزایش ظرفیت و سرمایه بانک‌ها برای اعطای تسهیلات در این زمینه اتخاذ شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها