مرثیه ای برای نگین شرق ایران/ همه مصائب سیستان و بلوچستان زیبا/ چه شد که سیستان آباد، خشک شد؟

تشدید خشکسالی و کم آبی اخیر با موج جدید کرونا همراه شده و استان سیستان و بلوچستان را در سخت ترین شرایط خود در سال های اخیر قرار داده است. اما چرا نگین شرق ایران به این وضع افتاد؟

مرثیه ای برای نگین شرق ایران/ همه مصائب سیستان و بلوچستان زیبا/ چه شد که سیستان آباد، خشک شد؟

به گزارش خبر فوری ، شرایط بد آب و هوایی، اقتصادی و به خصوص کرونایی سیستان و بلوچستان روز به روز نگران کننده تر می شود. قلب شرق ایران این روزها اصلا حال خوبی ندارد و از هر سمت و سو مورد بی مهری قرار گرفته است.

این در حالی است که سرزمین سیستان و بلوچستان از قدیمی ترین مناطق ایران و محل تولد و پرورش پهلوانان اساطیری بزرگی از جمله سام و زال و رستم بوده است.

به جز این، سیستان و بلوچستان در دل خود یکی از قدیمی ترین شهرها و تمدن های تاریخ را پنهان کرده است. وجود شهر سوخته که قدمتش به عصر برنز باز می گردد، در قلب بیابان های اطراف زابل نشان می دهد که سیستان و بلوچستان روزگاری یکی از آبادترین مناطق ایران بوده؛ چرا که اگر غیر از این بود، مردم باستان در آنجا سکونتگاه نمی ساختند.

همچنین، روایت فردوسی در شاهنامه و نیز نویسنده (ناشناخته) کتاب ارزشمند تاریخ سیستان نشان از این دارد که این خطه پهناور روزگاری سبز و باصفا بوده است.

اما چه شد که سیستان به این حال و روز افتاد؟ ابتدا بد نیست مختصری در مورد ویژگی های انحصاری سیستان و بلوچستان توضیح دهیم و بعد سراغ پاسخ این پرسش برویم.

سیستان و بلوچستان، منحصر به فردترین خطه ایران

سیستان و بلوچستان یکی از منحصر به فردترین مناطق ایران است. بسیاری از ناب‌ترین پدیده های فرهنگی و تاریخی در این منطقه بکر وجود دارند. تنها کوه آتشفشانی ایران (کوه تفتان)، تنها بندر اقیانوسی ایران (چابهار)، تنها زیستگاه حیوانات خاص و کمیاب کشور (زیستگاه گاندوها)، بزرگ ‌ترین دریاچه‌ آب شیرین ایران (دریاچه هامون) و ... در این استان واقع شده اند.

همچنین شرق تا غرب این استان مملو است از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی فراوان. قلعه‌های باستانی، غارهای طبیعی، کوه‌های مریخی، گل فشان‌های طبیعی و سواحل صخره‌ای از جمله مناظر طبیعی و تاریخی سیستان و بلوچستان هستند.

با وجود این، خطه سیستان و بلوچستان با یک معضل بزرگ دست به گریبان است. خشکسالی در این استان، سال ها است مردم این منطقه را به دردسر انداخته است. در طول 100 سال اخیر، خشکسالی و بحران کم آبی به حدی شدید بوده که بسیاری از ساکنان، این منطقه را ترک کرده یا دست از کشاورزی برداشته و به کارهای مثل سوخت بری یا قاچاق روی آورده اند. اما علت این خشکسالی چیست؟

اتفاقی که مسیر هیرمند را تغییر داد و سیستان و بلوچستان را خشک کرد

اصلی ترین منبع آبی استان سیستان و بلوچستان رودخانه هیرمند بوده و است. این رود از کشور افغانستان (کوههای هندوکش واقع در هیلمند) سرچشمه می گیرد و بعد از عبور از مناطق مرزی و چند شاخه شدن به مرز ایران و افغانستان و دریاچه هامون می رسد.

رود هيرمند كه از افغانستان سرچشمه مي گيرد در ورودی خود به مرز ايران به دو قسمت تقسيم می شود كه بخش كمتر آن وارد منطقه سيستان شده و پس از پخش آب از خروجی های مختلفي به تالاب بين المللي هامون می ريزد و بخش بيشتر آن نيز از طريق رودخانه مرزی مجددا وارد خاك افغانستان شده و در نهايت به بخشي از اين تالاب كه در خاك افغانستان قرار گرفته می ريزد كه به گفته برخي كارشناسان اين بخش از درياچه عميقتر بوده و آب را بيشتر در خود نگه می دارد.

در زمان قدیم هیرمند متعلق به ایران بود. با استقلال افغانستان از ایران، رود هیرمند نیز دو تکه شد. افغان ها در طول این سال ها سدهای بسیار زیادی بر روی این رود ایجاد کرده و با انحراف این رود به زمین های خود باعث کم آبی منطقه جنوبی سیستان و بلوچستان شدند.

بزرگترین ضربه را ساخت سد کجکی بر روی هیرمند به سیستان و بلوچستان وارد کرد و باعث کم شدن شدید حق آب ایران گشت.

البته ایران در دهه پنجاه شمسی یک قرارداد در مورد حق آبه هیرمند با افغانستان امضاء کرد اما این قرارداد نیز دردی از سیستان دوا نکرد و با کم شدن آب موجود در دریاچه هامون (که رود هیرمند نهایتا به آن می ریزد) و افزایش خشکسالی و گرمای هوا، سیستان و بلوچستان هر روز خشک تر از دیروز شد.

کرونا، یک مصیبت دیگر

اکنون با افزایش خشکسالی و به تبع آن، افزایش فقر، بزه و ناهنجاری های اجتماعی، استان سیستان و بلوچستان دچار مصیبت های مختلف شده و به محض وقوع یک بحران، شکننده تر از سایر استان ها و مناطق می شود.

تشدید خشکسالی و کم آبی اخیر با موج جدید کرونا همراه شده و استان سیستان و بلوچستان را در سخت ترین شرایط خود در سال های اخیر قرار داده است.

امید است مسئولین بیشتر به این خطه مظلوم نظر انداخته و دست مردم آسیب دیده این استان را بگیرند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 71
  • هارون
    0

    حكومت باعث شده

    نظرات شما -
    • 232185
      0

      شاه سهم ایران ازهیرمند را از 50 درصد در سال 1350 با توافقی که کرد به 30درصد کاهش داد از آن زمان شرایط بدتز هم شد، هیچ دلیلی هم برای آن ذکرنکرد.

    • عبدی
      0

      خدا لعنتت کنه خاندان پهلوی را که سرچشمه هیرمند را به افغانستان بخشید

  • فرزند خوزستان
    0

    سیستان و بلوچستان پاره تن ایران است چرا باید مورد بی مهری قرار گیرد؟ مگر نه ما رستم را از سیستان و بلوچستان داریم؟ آیا سیستانی ها اینهمه در جنگ با صدام برای ما شهید و خون ندادند؟ ما کجا زندگی می کنیم؟ وجب به وجب ایران برای ما عزیز و پاره تن ماست. نباشد که یک هموطن سیستان و بلوچستانی ما مشکل معیشت آب اقتصاد درآمد و .... داشته باشد اونوقت من خوزستانی به چه درد می خورم. اینهمه نفت زیر پای منه نه به خودم می رسه و نه به هموطن عزیز تر از جان من. برای مای ایرانی نباید هیچ فرقی بین هموطن سیستانی ، خراسانی، کردستانی خوزستانی مازنی گیلک ترکمن لر آذری ترک بختیاری فارس عرب کرد قشقایی بوشهری کرمانی هرمزگانی یزدی اصفهانی ایلامی و ..... وجود داشته باشد و باید عزم کنیم و بخواهیم که فرد و رکود و عقب ماندگی را از جای جای ایران بزداییم. از حاکمیت عاجزانه خواهشمندم از ثروت خدادادی زیر پای من خوزستانی برای آبادانی و توسعه اقتصادی و اجتماعی و پیشرفت و توسعه انسانی بهره برداری کنید حق یک کودک نازنین بشاگردی نیست که از تحصیل محروم بشه اونوقت من تهرانی کلاس فوق برنامه برای بچه هام داشته باشم. سلام بر و زنده باد ایران

    نظرات شما -
    • TN
      0

      دمت گرم حال کردم از دیدگاهت دین چیزیست که ابرقدرتها برای حکومت کردن درست کردن فقط انسانیت و خداپرستی را عشق است

  • علیرضا
    0

    متاسفانه سیستان بدلیل سنی مذهب بودنشه که از چشم مسئولین و دولتیهای ما افتاده وگرنه سامان دادن سیستان کاری نداره

    نظرات شما -
    • TN
      0

      مثلا مسئولین چه گلی بر سر شیعه ها و ادیان دیگر زدن

    • عبدالله
      0

      بفرمائید وضعیت مناطق شیعه نشین مانند اصفهان ( زاینده رود) شیراز ( بختگان) اهواز (کارون) و... خیلی خوب است لطفا از تفرقه افکنی پرهیز کنید

    • علیرضا
      0

      جناب عبداله خان شما اگه زاینده رودتون خشک شده دلیلش صنایع بالادستی هست که از اب زیاد استفاده میکنن در ضمن وضعیت کلی استان اصفهان ، فارس رو با سیستان مقایسه میکنی ؟ مرد مومن 2 سال اونجا خدمت کردم اگه تونستی 3 ماه با وضعیت زابل یا شهرهای دیگه سیستان زندگی کنی اونوقت فرق بین شهرهایی که گفتی رو با سیستان میفهمی

    • نگار
      0

      واگذاری مناطق وسیع بالادست رودخانه هیرمند به افغانستان به خواست رضا شاه موجب بیابان شدن سیستان شد

    • ندا
      0

      سیستان شیعه و بلوچستان سنی هر دو در محرومیت هستند ولی هر دو منطقه غیور و مهمان نواز هستند

  • حقمان
    0

    این مرثیه را برای کل ایران بخوان

  • رضا
    0

    یک حق آبه رو نمیتونید بگیرید ، داعیه چهانی شدن درید

  • ایرانی
    0

    باید برای کل ایران مرثیه خواند و سوگواری کرد ؛ نه تنها برای سیستان و بلوچستان !!!!!!!!!!!!

  • کریمی قدوسی
    0

    ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار سیستان و بلوچستان با وجود فقر شدید و عدم وجود کوچک ترین امکاناتی به ویژه آب سالم ،بهداشت و درمان و..... به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایمان دارند و با وجود خوردن آب آلوده و کثیف و .... بیش از ۶۵ درصد مردم استان در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند و باعث تعجب همگان و حتی خود رای دهندگان و مسئولین شده اند. اجرکم عندالله

  • ناشناس
    0

    چه شد که ایران ویران شد؟خشکسالی کل ایران را فراگرفته

  • نسل سوخته
    0

    خدا رحمت کند آریامهر رو ،،، تاوان دادن تا کی ؟؟؟

    نظرات شما -
    • فرهنگی بازنشسته
      0

      نسل سوخته! تانادانها وکدخداپرستانی چون شما درایران وجوددارد،بایدبسوزید زیرا ،بسیارمانده تا دانا وآزادمرد شوید!اخه بچه تودرزمان اری ازمهر(شاه مزدور)کجا بودیدکه ظلم ومحرومیتها اورا ببینید، که این جور احماقانه حرف میزنی

    • م
      0

      در زمان آری از مهر با روزانه ۶میلیون بشکه فروش نفت تمام حاشیه های تهران حلبی آباد بود و استان های دیگر شدید از تهران در محرومیت بودند و به اسرائیل کمک های بلاعوض می‌شد

  • دن کیشوت
    0

    مصیبت های سیستان ، ربطی به مسوولین ندارد،چرا که یکی از مسوولین ادعا کرد که ما ( یعنی ما مسوولین نظام) ملت امام حسینیم و از طرفی امام جمعه مشهد هم فتوا دادند به عصمت و طهارت خاندان سلطنتی،بنابراین مقصر اصلی مصایب کشور یا مردم هستند و یا آمریکا و انگلیس و یا تاوان گناهانی است که مردم در شهر ها مرتکب شده اند،استغفار لازم است و باید مردم دعای الهی عظم البلا را بخوانند،برایشان خوب است،مسوولین هم دعا می کنند.

  • کاربر ناشناس
    0

    کاربر محترم بجای این مرحمی بر دل این مردم زاهد باشید خواهشان نمک نزنیددر تهران اگر یک روز گردوخاک دارید یا قطعی اب وبرق صدتا جلسه مدیریت بحران تشکیل میدید هیچ وقت خودتان را بجا مرز نشینان قرار نداده اید در کردستان ، خوزستان، سراوان،زابل، زاهدان که چه مشکلاتی دارند چقدر شهید درمقابل گروهکها دادیم تا شما شب راحت بخابی امثال شهید میرحسینی قائم مقام لشکر ۴۱ثارالاه،،،،،،،،خداوند خیردهد برادران ارتش وسپاه را این مردم هیچ وقت اعتراض نکردن چه شیعه وسنی پیرو رهبر بودندوهستند در وجود این مردم یکتا پرستی است نه خیانت قبل دین اسلام این مردم یکتا پرست زاهد بودن با وجود داشتن کوه خواجه چند هزار ساله وشهر سوخته ودین زرتشت افتخار ماست

  • هموطن
    0

    سلام مردم سیستان عزیز و دوست داشتنی هستند مسولین باید به این مردم نجیب وعزیز هراندازه میتوانند و میتوانستند باید کمک میکردند وبکنند چون شرایط زندگی آنجابسیار بسیار سخت است من کاری از دستم برنمیاد والله اگرمیتونستم دریغ نمیکردم

  • محمد
    0

    گاهی که سنگ حادثه از آسمان رسد....اول بلا به مرغ بلند آشیان رسد

  • آلن
    0

    دوره دوم احمدی نژاد جشن گندم گرفتید !! هزاران متخصص گفتند ایران زمینه توسعه کشاورزی را ندارد و در حال قرار گیر در بحران خشکسالی است ولی طبق روال شما فقط کار خود را انجام دادید!! شما امتحان خود را پس دادید ولی این امتحان شما به قیمت نابودی ایران تمام شد.

  • فریبرز
    0

    سیستان کی آباد بوده که تیتر زده اید ؟همیشه محروم بوده ،همیشه بی توجهی بهش شده

    نظرات شما -
    • مهسا
      0

      سیستان پدر گذشته به انبار گندم ایران معروف بود وقتی رضا شاه مناطق مهم سیستان را بخشید مردم این مناطق آواره و گرفتار بی آبی شدند

  • پدر
    0

    از زماني كه ديو از ايران رفت و فرشته آمد نميدانم چرا كشورم ايران تبديل به ويرانه شده است . يا ديوها ديو نبودند يا فرشته ها نا كار آمد .

    نظرات شما -
    • علی
      0

      یه سوال پس چرا مردم علیه شاه قیام کردن؟ نکنه مسئولین اون زمان گل و بلبل بودن و مردم هم الکی جونشونو کف خیابون ها میدادم!؟

    • نظرگو
      0

      در پاسخ به علی، از چاله به چاه افتادن مردم...

    • من
      0

      معلومه همش یک نفری داری نظرات چرت و پرت می زاری همه حرفات هم در مورد عراق و سوریه و شعرای انقلاب خخخخخخخ

  • یاسین زالیزاده
    0

    لعنت خدا بر مسئولین خائن که بجز عقب ماندگی بیچارگی ارمغانی برای کشور نداشتند تاریخ تا سالها این جنایت وغارت رو فراموش نمیکند

  • ا خ
    0

    من به اقای تی ان مگم خیلی نفهمی

    نظرات شما -
    • TN
      0

      چیه پاچه خوار ساندیس پرست بهت برخورده

  • علی
    0

    دروغ بی سوادی عدم تخصص بعد از انقلاب در مسولین کشور باعث ویرانی نه فقط سیستان بلکه کل ایران شد.

    نظرات شما -
    • به علی
      0

      نادان کمی تاریخ معاصر ایران را مطالعه کن ببین رضا شاه و پسرش کدام مناطق را بدون جنگ واگذار کردند

  • ذوالقرنین
    0

    موقعی نظام اسلامی سیمان واهن وخاک مفت میده عراق افغانستان دبی معلومه افغانستان سد میسازه اب بر ایران میبنده کشور به مدد مدیران نالایق وفاسد ووطن فروش به این روز افتاده

    نظرات شما -
    • شاهین
      0

      بر دروغگو لعنت ایران همواره معترض ساخت سد بر روی هیرمند بوده و هست تعصب و نادانی برخی حد و مرز ندارد رضا خان ملعون سرچشمه هیرمند را بخشید و سیستان را به کویر تبدیل کرد

  • ر
    0

    سیستان آباد؟!!!!!!

  • از مردم
    0

    وقتی الویت حاکمیت لبنان و سوریه و غزه و یمن و عراق و افغانستان و نیجریه و سودان و ونزوئلا باشد! نتیجه اش فقر مردم و ویرانی کشور عزیزمان ایران میشود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آخه یه ذره عقل و شعور بد نیست. چی داری میگی... کدوم اولویت. کدوم سوریه کدوم حسن نصرا... حالت خوب نیست. یک میلیونم بودجه ای که دولتمردان اختلاص میکنند و دزدی میکنند رو به خاطر امنیت خودمون تو سوریه و یمن و... حق نداریم استفاده کنیم؟! مساله رو قاطی نکن. سیستان از بی عرضگی دولت به این روز افتاد نه بخاطر سوریه یا یمن

  • خادم
    0

    ایران کجاست ؟فردوسی کیه ؟شاهنامه منی چند ؟سام و زال و رستم دیگه کی هستند ؟از عراق بگو از سوریه بگو از یمن بگو از حسن نصرا..از هنیه بگو تا بفهمیم تو چی میگی .هی میگه سیستان و بلوچستان ویران شد !.شد که شد بما چی .الان ما باید با طالبان همراهی کنیم تا این برادران جنون خون وویرانی افغانستان را آبادتر کنند.

    نظرات شما -
    • ن
      0

      از خیانت واگذاری مناطق مهم سیستان و از واگذاری آرارات به ترکیه و بحرین توسط خاندان وابسته پهلوی غفلت نکنید

    • نظرگو
      0

      به در پاسخ به (ن) اگه بحرین دست ما بود الان نهایتا یا کیش میشد یا ابوموسی، اما الان رو ببین فقط دینارش سه برابر دلار و شصت برابر هزار تومنی ماست

  • علی
    0

    الان ما هم در مازندران مشکل قطعی شدید اب داریم اما هیچکس پاسخگو نیست مسولین همش بهانه تحریم کمبود بودجه دولت قبلی بعدی این جناح اون جناح در میارن ولی سیستان که جای خود دارد بندگان خدا

  • ایرانی
    0

    چه غم ایران ویران شود!!!!! غم آن است که حسن نصرالله سیر نباشد و بشار اسد در قدرت و هنیه در کاخ مجلل

    نظرات شما -
    • به ایرانی
      0

      ابله رضا شاه ملعون اگر بذل و بخشش نمی‌کرد هیرمند اینگونه خشک نمی شد

  • ایرانی
    0

    خاک برسردولت کدخداپرست ونجومی بگیر

  • علی
    0

    من خودم سیستانی هستم . قابل توجه کسانیکه از سیستان و بلوچستان آداب و فرهنگ و مردمش اطلاعاتی ندارند سیستانی با بلوچستانی فرق میکند .« سیستانی زبانش فارسی هست با لهجه و مذهبش شیعه ودر قسمت شمال سیستان وبلوچستان زندگی میکنند و مهمترین شهرشان زابل هست .» و«بلوچستانی زبانش اردو یا همان بلوچی که به زبان پاکستانی شباهت دارد و مذهبش سنی هست و در جنوب سیستان وبلوچستان زندگی میکنند ومهمترین شهرشان زاهدان و چابهار و ایرانشهرهست » سیستانی ها اولین شیعیان ایران هستند در زمانیکه که بیشتر مناطق کشور سنی مذهب بودند .سیستان خودش قبل از اینکه نصفش به خاک افغانستان فروخته شود توسط شاهان خائن قاجار که لعنت خدا بر آنها باد مستقل بزرگ وآباد بوده است بعد اینکه نصف بیشترش به افغانستان رفت بخش کوچکی در شمال سیستان و بلوچستان فعلی ماند که اول به خراسان ملحقش کردند و جز خراسان شد بعد از مدتی با بلوچستان ترکیبش کردند و شد سیستان و بلوچستان . تمدن ایران از سیستان آغاز میشود شهر سوخته با قدمتی بیش از ۷۰۰۰ سال . در صورتی که تخت جمشید هخامنشیان و کورش کبیر فقط مال ۲۵۰۰ سال میباشد. بیشتر شعرهای فردوسی مختص تمدن سیستان و پهلوانانش مانند رستم هست .که الان ما ایرانیان به شاهنامه فردوسی افتخار میکنیم .و یک چیز دیگر اینکه زبانی که الان تمام فارسی زبانان به آن صحبت میکنند مدیون یعقوب لیث صفاری سیستانی هستند که در زمانی که اعراب ایران را به تصرف خود در آوده بودند و زبان رسمی عربی شده بود یعقوب لیث زبان فارسی را احیا کرد و دوباره زبان رسمی کشور به فارسی تغییر کرد . حال آن سیستان به چه روزی در آمده خدا باعث بانیش را لعنت کند .

    نظرات شما -
    • به علی
      0

      واگذاری بخشی از سیستان به افغانستان به خواست رضا شاه و احداث سد بزرگی بر روی هیرمند بیشترین تاثیر را در خشکی سیستان داشته است.

    • sistani
      0

      منم بچه سیستانم لطفا اطلاعات غلط به سایر ایرانیان ندهیم، شمال استان سیستان و بلوچستان 50 درصد بلوچ سنی - 50 درصد فارس شیعه و مرکز و جنوب استان 99 درصد بلوچ سنی هستند و اینکه زبان بلوچی از زبان های کهن و هم ریشه با فارسی، کردی ، گیلکی و تاتی است و نه اردو - بیشتر خاک سیستان باستان شاید 80 درصد در کشور افغانستان می باشد و بعلت ساخت سدهای کجکی 1 و 2 آّبی که مختص کل حوزه سیستان می باشد را در اختیار خود گرفتن - مشکل اصلی سیستان خشکسالی ، بحران کرونا ، گرد و غبار و .... می باشد که متاسفانه پایتخت نشینان نیم نگاهی به مشکلات مردم این خطه باستانی ندارند.

  • داریوش
    0

    یکی از دلایل کم ابی،واگذاری حقابه هیرمند به افغانستان توسط رضا شاه ملعون است.همانطورکه نصف اروند رود را داد به عراق و از ان موقع به بعد عراق اسم اروند رود را شط العرب گذاشت

    نظرات شما -
    • مجید
      0

      چرا در مورد چیزی که اطلاع نداری حرف می‌زنی حق آبه افغان‌ها باید داده می‌شد و دلیل اصلی خشکی سیستان سدی بود که ما بر هیرمند و برای افغانستان زدیم الان هم راه حل ساده ای داره دو تا موشک

    • پدر
      0

      وقتي از تاريخ هيچ نمي داني اگر سكوت كني بهتره . اينجوري مورد تمسخر قرار نمي گيري . حتما درياي خزر رو هم تو تاريخ شما نوشتن رضا شاه بخشيد ؟؟؟؟؟؟؟

    • حسین
      0

      خدا لعنتش کنه ارتفاعات اررات را هم داد به ترکیه

    • عبا
      0

      ایتقدر اسم رضا شاه بد نکن ..در زمان رضا شاه کدوم افغان در ایران زندگی می کرد ...اتحاد برادریتان دارد فشار به سیستان ومردم کشور اورده دوم افغانها کلا امدن در ایران بابد کشور مخارج اینا تامین کنه وبعد کار وخانه و همچی می خواهند

    • به مجید
      0

      یک مختصر اگر مطالعه داشته باشید متوجه میشوید که رضا شاه دشتی وسیع ۳۰۰۰ کیلومتری به نام دشت ناامید را به افغانستان بخشید و در مناطق واگذار شده افغانستان سد کچکی را بدون در نظر گرفتن حق آبه ایران احداث کرد و با وجود اعتراض ایران همچنان از دادن سهم ایران خودداری می‌کنند

    • به پدر
      0

      به جای ادع

    • علی
      0

      اونایی که میگن تاریخ بلد نیستیم، خودتون یکم تاریخ بخونید. نکنه منکر داستان بحرین هم میشین!

  • محمد.
    0

    بهتراست بگویید چه شدایران ویرا شد.پیداکن درشعردیوچوبیرون رودفرشته دراید

    نظرات شما -
    • ع
      0

      اگر دیوی مثل رضا خان سرزمین سیستان را به طور کامل حفظ می‌کرد مردم سیستان این همه مصائب کم آبی را تحمل نمی کردند

  • رضا
    0

    احتمالا روحانی یک چیزی رو به مردم اونجا تبریک گفته !!!! اگر جناب روحانی به قسمت های فقیر کشور بیشتر توجه می کردند و فقط از کیش و قشم بازدید نمی کردند الان اوضاع آنها بهتر بود!!!! بعد افتخارشان این است که لندکروز سوار شوند!!!!!

  • ممد
    0

    شیعه بشن بازم آباد میشه

  • ناشناس
    0

    خدا لعنت کنه بیلیاقتهایی که همیشه این استان نحروم بوده مردم بیچاره هیچ توجهی نشد، حقش را گرفتند و حالا که طالبان بیاد ناراحت هستید میترسید که به طرف اونها جذب بشن حقم دارند شما برای این مردم چه کردید خدا لعنتشون کنه

  • نیما
    0

    جای تأسف است که سایت خبر فوری به یکی از عوامل مهم خشک شدن هیرمند یعنی واگذاری بخشی وسیع از سرچشمه هیرمند و دشت ناامید به افغانستان به دستور رضا شاه هیچ اشاره ای نمی‌کند این واگذاری ها موجب شد که افغانها بدون در نظر گرفتن حق آبه ایران در طول مسیر سد ایجاد کنند و با تغییر مسیر هیرمند باعث خشکی مناطق پایین دست شوند و سیستان که روزگاری به انبار غله ایران معروف بود به بیابانی خشک تبدیل شود

    نظرات شما -
    • نظرگو
      0

      بله لابد دست مسیولین ما بود الان خشک نمیشد، زاینده رود و دریاچه ارومیه....

  • داریوش
    0

    از دست دادن مناطق مهم سرحدی در دوران رضاشاه پهلوی ضربات جبران ناپذیری به ساکنان این مناطق زد.خدا سلطنت طلبان متعصب را هدایت کند.

    نظرات شما -
    • نظرگو
      0

      تنها کشوری که جدا شد بحرین بود، اونم که بیا وضع شون رو ببین

  • صادق
    0

    جمهوری اسلامی...فردا که بهار آید، صدلاله به بار آید..‌

  • علی
    0

    یکم تاریخ بخونین تا بفهمین چه کسانی هیرمند و مفت دادن رفت! همون طور که بحرین و دادن شوهر!

    نظرات شما -
    • نظرگو
      0

      چی فکر کردی، اگه به قول خودت الان هیرمند رو نداده بودیم...اونم مثل زاینده رود و دریاچه ارومیه خشک میشد

  • ناشناس
    0

    خدایا خودت نعمت و برکت و باران را بر سرزمین ایران خصوصا سیستان و جنوب شرق کشور عنایت بفرما. این دولت و مسئولین که ککشون هم نگزید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها