در جستجوی متهم رهاسازی پسماند صنعتی در زفره

در هفته نخست اردیبهشت امسال، خبری مبنی بر رهاسازی پسماندهای صنعتی در بیابان‌های خلوت، در ۱۰ کیلومتری زفره (از روستاهای شمال شرق اصفهان) در فضای مجازی منتشر شد.

در جستجوی متهم رهاسازی پسماند صنعتی در زفره

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اصفهان با اعلام اینکه یکی از موارد مورد توجه اداره کل محیط زیست در پایش‌های دوره‌ای از واحدهای صنعتی، بررسی مدیریت پسماند و تخلیه اصولی آنهاست، گفت: واحد خاطی احتمالا از صنایع زیرزمینی و فاقد مجوز کار بوده است.

محمود قهرمانی اظهار کرد: نقل و انتقال پسماندهای واحدهای مجاز زیر نظر اداره محیط زیست انجام و عملیات آنها در سامانه ثبت می‌شود و معمولا این پسماندها به محل‌های مجاز که آنها را امحا کرده و یا به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند تحویل داده می‌شوند.

وی افزود: اداره کل محیط زیست استان به محض اطلاع از رهایی پسماندها در منطقه مذکور، برای انجام اقدامات اولیه نیروهای کارشناس را به محل اعزام کرد. پسماندهای مورد بحث، حجمی در حد یک تانکر بزرگ داشت که در آبراهه فصلی تخلیه و به خاطر شیب تا ۱۵۰۰ متر روان شده بود.

قهرمانی در خصوص دستگیری مسئول واحد صنعتی خاطی گفت: محدوده تخلیه پسماند دور از نقاط مواصلاتی و در منطقه‌ای خلوت بوده و احتمالا عملیات تخلیه شبانه و پنهانی انجام شده است، با این حال از دوربین های مسیر و بخش‌های اداری کمک خواسته‌ایم تا خاطی در اسرع وقت پیدا شود .

وی ادامه داد: جابجایی و مدیریت اصولی پسماند صنایع، هزینه‌های محیط زیستی و اضافه برای صنایع ایجاد می‌کند که این امر باعث می‌شود بعضی از این واحدها به طور غیر قانونی و پنهانی این کار را در تمام شهرهای کشور انجام دهند و این اتفاق به دغدغه تمام ادارات محیط زیست کشور تبدیل شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اصفهان ادامه داد: با این حال جرائم سنگینی، از جمله توقیف ماشین بین یک تا ۱۰ هفته و جرائم مالی و هزینه پاکسازی محل برای این بی قانونی در نظر گرفته شده، که بطور کلی مبلغ بالایی می‌شود و بازدارنده خوبی است، اما متاسفانه به شرط شناسایی متخلف قابل پیگرد است.

قهرمانی اضافه کرد: بنابراین لازم است تا احساس مسئولیت اجتماعی، صاحبان صنایع را به رعایت این مورد مهم ترغیب کند و البته در این بین، مردم و کسانی که از این خطاها مطلع می‌شوند، باید گزارشات لازم را به اداره کل حفاظت محیط زیست بدهند.

به گفته وی در حال حاضر تنها یک واحد صنعتی در منطقه مورد بحث وجود دارد که آن واحد هم حدود شش ماه غیر فعال و تعطیل بوده، بنابراین احتمال خطای واحدهای موجود در منطقه بسیار کم در نظر گرفته می‌شود .

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها