احتمال کویری شدن دشت اسدآباد ظرف ۱۵ سال آینده

فرماندار شهرستان اسدآباد گفت: چالش ناشی از آب اسدآباد را تهدید می کند و در صورت ادامه این روند ظرف ۱۵ سال آینده احتمال کویری شدن دشت این منطقه وجود دارد.

احتمال کویری شدن دشت اسدآباد ظرف ۱۵ سال آینده

به گزارش خبر فوری به نقل از ایسنا، حسین افشاری در نشست هم اندیشی ۶۰ نفر از معتمدان شهرستان اسدآباد، اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن اسدآباد در بالادست سرچشمه حوضه آب رود کرخه، در بلندمدت منابع آب آن پاسخگوی آبیاری نخواهد بود.

وی با اشاره به وجود ۶۳۶ حلقه چاه عمیق کشاورزی قانونی در سطح شهرستان خاطرنشان کرد: سالانه از این تعداد چاه قانونی منطقه ۲۲۸ میلیون مترمکعب آب استحصال می شود که این میزان برداشت ۸ برابر سد اکباتان همدان بوده و با چنین روندی تا ۱۵ سال آینده احتمال کویری شدن دشت اسدآباد وجود خواهد داشت.

افشاری با بیان اینکه باید برنامه ریزان در صنعتی شدن این شهرستان تلاش وکوشش کنند، افزود: استفاده از محصولات کم آب بر، ایجاد صنایع تبدیلی، استفاده از آبیاری نوین در راستای استفاده بهینه از سفره های زیرزمینی نهایت ۵ سال کویری شدن دشت اسدآباد را به تاخیر انداخته و این زمان را از ۱۵ به ۲۵ سال ارتقا دهد که باید با راهکاری اساسی سیاست ها را به سمت شغل های جایگزین هدایت کرد چرا که دیگر کلان شهرها نیز آماده پذیرش جمعیت مهاجر را نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه میزان مهاجرت اسدآباد از متوسط استانی کمتر بوده و اسدآباد در بحث کاهش جمعیت و مهاجرت رتبه ششم استان را داراست، تصریح کرد: در حال حاضر ۴۲ درصد جمعیت اسدآباد در سطح روستاهاو ۵۸ درصد در شهر اسدآباد و آجین ساکن بوده و این شهرستان جزء چهارمین شهرستان پرجمعیت استان همدان محسوب می شود.

فرماندار اسدآباد در ادامه از بازنگری نقشه جامع شهر اسدآباد خبر داد و گفت: باید در لکه گذاری ها پارک ها، مراکز گردشگری جدید، محله های آموزشی جدید و... در نقشه جامع شهر در نظر گرفته شود بنابراین هر پیشنهادی در راستای این طرح جامع شهر وجود دارد در این فرصت باید اقدام کرد در غیر این صورت دیگر تا ۱۰ سال آینده این امکان وجود نخواهد داشت و باید تا اجرای بازنگری طرح بعدی منتظر بود.

فرماندار اسدآباد گفت: در حال حاضر تا ۴ ماه آینده طرح بازنگری جامع شهر اسدآباد برای تصویب به شورای هماهنگی توسعه استان و پس از آن برای نهایی شدن به شورای عالی نهایی شهرسازی داده خواهد شد که این نقشه ،نقشه راه ۱۰ ساله توسعه شهرستان خواهد بود.

افشاری در ادامه با بیان اینکه در شهرستان اسدآباد نگاه جناحی وجود ندارد و اولویت های کاری خود را از نیازهای مردم می گیریم و نگاه به اولویت ها داریم، اظهار کرد: ترکیب موجود معتمدان شهر اسدآباد نیز یکی از جمله اولویت ها بوده که بنابر نیاز مردم در این شهرستان از آراء ونظرات آنان در حل بسیاری از مشکلات شهرو منطقه با کمترین هزینه و بالاترین بهره وری به عنوان یک اتاق فکر استفاده خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه معتمدان شاکله اصلی نخبه شهرستان را تشکیل داده و به عنوان یک گروه مرجع محسوب می شوند، تصریح کرد: هر مجموعه ای که بخواهد راه توسعه همه جانبه را ادامه دهد نیازمند تلاش جمعی و گروهی بوده و با اتکا به اندیشه فردی نمی توان راه را به درستی طی کرد.

افشاری با بیان اینکه می توان در شهرستان اسدآباد معجزه کرد، گفت: این امر منوط بر آن خواهد بود که بلد باشیم چگونه کار کنیم چرا که اگر نقصی هست از ناحیه مردم نبوده و از ناحیه مدیریت شهرستان است.

منبع: ایسنا

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها