احتمال کویری شدن دشت اسدآباد وجود دراد

فرماندار شهرستان اسدآباد گفت: چالش ناشی از آب اسدآباد را تهدید می کند و در صورت این روند ظرف ۱۵ سال آینده احتمال کویری شدن دشت این منطقه وجود دارد.

احتمال کویری شدن دشت اسدآباد وجود دراد

به گزارش خبر فوری به نقل از تسنیم در اسدآباد ،حسین افشاری ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی 60 نفر از معتمدان شهرستان، اظهار داشت: با توجه به قرار گرفتن اسدآباد در بالادست سرچشمه حوضه آب رود کرخه ،در بلند مدت منابع آب آن پاسخگوی آبیاری نمی باشد.

وی با اشاره به وجود 636حلقه چاه عمیق کشاورزی قانونی در سطح شهرستان، خاطر نشان کرد: سالانه از این تعداد چاه قانونی منطقه 228 میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شود که این میزان برداشت، 8 برابر سد اکباتان همدان بوده و با چنین روندی تا 15 سال آینده احتمال کویری شدن دشت اسدآباد وجود دارد.

افشاری با بیان اینکه باید برنامه‌ریزان در صنعتی شدن این شهرستان تلاش و کوشش کنند، افزود: استفاده از محصولات کم آب بر، ایجاد صنایع تبدیلی، استفاده از آبیاری نوین در راستای استفاده بهینه از سفره‌های زیرزمینی نهایت 5 سال کویری شدن دشت اسدآباد را به تاخیر انداخته و این زمان را از 15 به 25 سال افزلیش دهد ،که باید با راهکاری اساسی سیاست‌ها را به سمت شغل‌های جایگزین هدایت کرد چرا که دیگر کلان شهرها نیز آماده پذیرش جمعیت مهاجر را ندارد.

وی با بیان اینکه میزان مهاجرت اسدآباد از متوسط استانی کمتر بوده و اسدآباد در بحث کاهش جمعیت و مهاجرت رتبه ششم استان را داراست، تصریح کرد:در حال حاضر 42 درصد جمعیت اسدآباد در سطح روستاها و 58 درصد در شهر اسدآباد و آجین ساکن بوده و این شهرستان چهارمین شهرستان پرجمعیت استان همدان محسوب می‌شود.

فرماندار اسدآباد در ادامه از بازنگری نقشه جامع شهر اسدآباد خبر داد، و گفت: باید در لکه‌گذاری‌ها پارک‌ها، مراکز گردشگری جدید، محله‌های آموزشی جدید و غیره در نقشه جامع شهر در نظر گرفته شود، لذا هر پیشنهادی در راستای این طرح جامع شهر وجود دارد در این فرصت باید اقدام کرد در غیر این صورت دیگر تا 10 سال آینده این امکان وجود نخواهد داشت و باید تا اجرای بازنگری طرح بعدی منتظر بود.

فرماندار اسدآباد گفت: در حال حاضر تا 4 ماه آینده طرح بازنگری جامع شهر اسدآباد برای تصویب به شورای هماهنگی توسعه استان و پس از آن برای نهایی شدن به شورای عالی نهایی شهرسازی داده خواهد شد که این نقشه ،نقشه راه 10 ساله توسعه شهرستان است.

افشاری در ادامه با بیان اینکه در شهرستان اسدآباد اولویت‌های کاری خود را از نیازهای مردم می‌گیریم اظهار داشت: ترکیب موجود معتمدان شهر اسدآباد نیز یکی از جمله اولویت‌ها بوده که بنا بر نیاز مردم در این شهرستان از آرا ونظرات آنان در حل بسیاری از مشکلات شهر و منطقه با کمترین هزینه و بالاترین بهره‌وری به عنوان یک اتاق فکر استفاده می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه معتمدان شاکله اصلی نخبگان شهرستان را تشکیل داده و به عنوان یک گروه مرجع محسوب می‌شوند، تصریح کرد: هر مجموعه‌ای که بخواهد راه توسعه همه جانبه را ادامه دهد نیازمند تلاش گروهی بوده و با اتکا به اندیشه فردی نمی توان راه را به درستی پیمود.

افشاری با بیان اینکه می‌توان در شهرستان اسدآباد معجزه کرد افزود: این امر منوط بر آن خواهد بود که بلد باشیم چگونه کار کنیم چرا که اگر نقصی وجود دارد از ناحیه مردم نبوده و از ناحیه مدیریت شهرستان است.

وی با اشاره به اینکه امنیت اجتماعی شهرستان بالاست ،گفت:در یکسال گذشته تنها 1.4 درصد از جرایم استان مربوط به اسدآباد بوده و قتل ،نزاع های فردی و دسته جمعی و جرایم ناموسی در این شهرستان در حداقل می‌باشد.

افشاری با اشاره به اینکه یکی از آیتم‌های بررسی وضعیت امنیت اجتماعی هر شهر تعداد قتل‌ها ی اتفاق افتاده محسوب می‌شود خاطر نشان کرد: در 16 ماه گذشته تنها دو مورد قتل در این شهرستان رخ داده در حالی که در یکی از شهرستان‌های همجوار 9 قتل وجود داشته که 4 مورد از این موارد قاتل هنوز مشخص نشده است.

وی در ادامه با اشاره به طرح‌های عمرانی هفته دولت امسال،گفت: در هفته دولت امسال در اسدآباد 201 میلیارد تومان طرح به بهره برداری رسید و این در حالی‌است که در مرکز استان 135 میلیارد تومان و در ملایر 59 میلیارد طرح به بهره برداری رسیده است.

فرماندار اسدآباد همچنین به بحث آموزشی شهرستان هم اشاره‌ای کرد، و افزود: رتبه آموزش اسدآباد بین نواحی 19 گانه در تابستان 95 رتبه هفدهم و تابستان سال جاری به رتبه ششم استان ارتقا یافته و در کشور از 100 مدرسه نمونه که دارای بیش از 300 آیتم ارزیابی است دو مدرسه مربوط به این شهرستان بوده است.

منبع: تسنیم

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها