کشت مستقیم برنج برای نخستین بار در دزفول انجام شد

مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: کشت مستقیم برنج با روش حفاظتی و بدون خاک ورزی برای نخستین بار در زمین‌های زراعی شرکت کشت و صنعت شهید رجایی دزفول انجام شد.

کشت مستقیم برنج برای نخستین بار در دزفول انجام شد

احمد زارعی با بیان اینکه در این کشت، کاه و کلش زمین و بقایای خاک حفظ می‌شود، افزود: کشت مستقیم سایر محصولات نظیر گندم و جو تاکنون در دزفول انجام شده و مزایایی داشته ولی کشت مستقیم برنج برای نخستین بار در شهرستان دزفول انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول کشت مستقیم برنج را ایده‌ای نو و در راستای کشاورزی پایدار دانست و گفت: روش مستقیم مزایایی نظیر کاهش هزینه‌های کارگری و نیروی انسانی و همچنین افزایش سرعت کشت دارد.
وی کاهش ۲۰ تا ۲۵ میلیون ریالی هزینه کاشت هر هکتار برنج به صورت مستقیم را یادآور شد و افزود: بعد از برداشت محصول گندم، برای نخستین بار بدون خاک ورزی و به صورت مستقیم عملیات کشت برنج در شرکت کشت و صنعت شهید رجایی دزفول انجام شد.

زراعی با بیان اینکه کشت برنج به روش مستقیم بدون دست زدن به کاه و کلش کشت قبل انجام می‌شود، اظهارداشت: ۱۰ تا ۱۵ روز در روش سنتی برای آماده شدن زمین جهت کاشت زمان نیاز است ولی در کشت مستقیم در کمترین زمان و کمتر از یک روز کشت برنج انجام می‌شود.

وی افزود: عملکرد کشت مستقیم برنج با کمباین در هر هکتار پنج تن و ۳۰۰ کیلوگرم، در روش خشکه کاری چهار تن و ۶۰۰ کیلوگرم و در روش سنتی چهار تن و ۴۰۰ کیلوگرم محصول برداشت می‌شود.

سالانه افزون بر ۲.۵ میلیون تن انواع محصول زراعی و باغی در دزفول تولید می شود.


منبع: ایرنا

74

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها