سیستان و بلوچستان از جهات مختلف برای دنیا خارق‌العاده است

مشاور معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سیستان و بلوچستان شهر سوخته، کویرها، جغرافیا و زیست بومی که از جهات مختلف برای دنیا خارق‌العاده است را در خود جای داده است.

سیستان و بلوچستان از جهات مختلف برای دنیا خارق‌العاده است

به گزارش خبر فوری به نقل از تسنیم، حجت الله شاهمرادی در زاهدان در زمینه با سفال کلپورگان کرد کرد: یکی از ویژگی‌های این سفال یونیک بودن آن است و دیگر اینکه بدون استفاده از چرخ و فقط با دست ساخته می‌شود.

مشاور معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت افزود: سالها و سده‌های زیادی است که هنرمندان زن کار سفالگری را در کلپورگان انجام میدهند و این یک متن برای ثبت خیالی نگاری های هنرمندان خودآموخته است که هیچ کلاسی نرفته و زیبایی شناسی خود را متاثر از آن سنت، فرهنگ و باوری که به آن رسیده بر روی بدنه سفال منقوش میکند.

وی ادامه داد: به واسطه این ویژگی ها، این امکان مهیا شد تا در عرصه بین المللی پذیرفته شود و به عنوان یک روستای جهانی به ثبت برسد.

این مسؤول گفت: روستای کلپورگان روستای توسعه یافته ای نبود بلکه این ویژگی و ظرفیت سفال، تا حدی بارز، برجسته و قابل اعتناست که بازرسان و ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی مجاب شدند که این جایگاه بین المللی را بپذیرند.

شاهمرادی بیان کرد: امیدواریم با این ظرفیت، نه تنها در چارچوب و محدوده جغرافیایی سیستان و بلوچستان و نه تنها در ایران بلکه در عرصه بین المللی شناخته و تبدیل به یک برند هنری برای منطقه جنوب شرق ایران شود.

وی گفت: سیستان و بلوچستان، شهر سوخته را که شهر صلح جهان باستان است، دارد و نیز کویرها و جغرافیا و زیست بومی که از جهات مختلف برای دنیا خارق العاده است را دارد.

مشاور معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: وجود سفال کلپورگان در کنار آن مجموعه فرهنگی طبیعی و آن جاذبه ها می تواند بستر ارزشمندی برای توسعه گردشگری استان بویژه شهرستان سراوان باشد.

این مسؤول افزود: این قابلیت ها قطعا میتواند معیشت مردم شهرستان سراوان را نیز به حرکت و تکانی قابل ملاحظه دز بیاورد.

وی ادامه داد: به واسطه این شهرت جهانی که سفال کلپورگان پیدا کرده به طور طبیعی سفارشات و خریدهای زیادی از سفالگران صورت میگیرد و ممکن است افزایش تولید بر کیفیت آثار تاثیر داشته باشد.

این مسؤول ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان و نیز معاونت صنایع دستی این اداره کل باید با کنترل، مشاوره و ارتباط مدام می تواند کیفیت و اصالت این هنر را حفظ کند.

وی گفت: از طرفی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با برگزاری وردشاپ ها، همایشها و هم اندیشی های علمی و با تعامل با مراکز آکادمیک و پژوهشکده های مختلف، در صدد است که این گنجینه یگانه و اصیل دستخوش تغییرات نابجا و نادرست نشود و از مسیر خودش خارج نشود.

منبع: فارس

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها