احداث ۱۳ خانه بهداشت عشایری در استان اصفهان به تصویب رسید

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان گفت: سازمان عشایر با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۳ نقطه در مناطق عشایرنشین استان را برای احداث خانه‌های بهداشت مصوب کرده است.

احداث ۱۳ خانه بهداشت عشایری در استان اصفهان به تصویب رسید

مختار اسفندیاری روز سه‌شنبه افزود: این خانه‌های بهداشت براساس نیاز هر منطقه در قالب کانکس، چادر و ساختمان ایجاد می‌شود و مقرر شد بهورزان این خانه‌های بهداشت از فرزندان عشایر جذب شود و با آنان به مناطق کوچ کنند.

وی یادآور شد: وزارت بهداشت مجوز استخدام ۴۰۰ نفر از این بهورزان را در کشور صادر کرده است.

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان همچنین از توزیع اقلام بهداشتی در گلوگاه‌ها و اماکن استقرار عشایر در این منطقه خبرداد و تصریح کرد: از ابتدای شیوع کرونا در کشور و به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا با کمک شبکه بهداشت و درمان، فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های مرتبط مناطق عشایرنشین استان ضدعفونی و گندزدایی شد.

وی با اشاره به فعالیت ۲۰ گروه در مناطق عشایری استان در همین رابطهبیان کرد: بسته‌های بهداشتی و آموزشی با کمک شبکه بهداشت و سپاه توزیع و دستورالعمل‌های بهداشتی هم به خانوارهای عشایر آموزش‌ داده شد.

اسفندیاری در ادامه به غربالگری عشایر در ۶ شهرستان ییلاقی توسط شبکه بهداشت اشاره و خاطرنشان کرد: به منظور جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، کوچ مکانیزه به عشایر پیشنهاد شده است.

واکسیناسیون دام عشایر به موقع انجام نمی‌شود

وی در زمینه واکسیناسیون دام عشایر نیز گفت: واکسیناسیون دام عشایر به ویژه در مورد تب برفکی به موقع انجام نمی‌شود.

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان اظهارداشت: عشایر انتظار دارند در زمان ییلاق که دام‌ها آبستن نیستند واکسیناسیون انجام شود بنابراین از مسوولان دامپزشکی استان اصفهان درخواست داریم در این زمینه همکاری کنند.

وی با اشاره به ۱۰ برابر شدن قیمت واکسن تب برفکی عنوان کرد: قیمت یک شیشه واکسن تب برفکی از ۸۰ هزار تومان به ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

اسفندیاری ادامه داد: عشایر از کیفیت داروها راضی نیستند و معتقدند این داروها کیفیت و تاثیرات پیشین را ندارد.

وی گفت: از سه میلیون راس دام سبک موجود در استان اصفهان یک میلیون راس متعلق به عشایر است به این معنا که ۳۰ درصد پروتئین قرمز استان را تامین می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان تاکیدکرد: عشایر استان اصفهان سالانه حدود ۱۱ هزار تُن گوشت قرمز تولید می‌کنند و سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ تُن به تولید گوشت قرمز توسط عشایر استان افزوده می‌شود.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تُن کمبود گوشت قرمز در کشور وجود دارد.

اسفندیاری تصریح کرد: براساس تصمیم‌گیری‌های سازمان امور عشایر کشور مقرر شد تا پایان دولت به افزایش ۳۰ هزار تُنی گوشت قرمز در کشور برسیم.

وی افزود: تاکنون تولید هزار تُن از کسری گوشت قرمز کشور از طریق تولیدات عشایر در استان اصفهان محقق شده است.

بر اساس آمار اداره‌کل امور عشایر استان اصفهان، ۹ هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری در این استان زندگی می‌کنند که شامل ایلات قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه هستند.

۲۷ هزار نفر عشایر ایل بختیاری در شهرهای بویین میاندشت، فریدن و چادگان واقع در غرب استان و در سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان ۲۴ هزار نفر از ایل قشقایی و محمدآباد و نصرآباد در شرق اصفهان سه هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه سکونت دارند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها