فعالیت ۲۸۰۰ تعاونی در استان مرکزی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: از مجموع ۹۴ هزار تعاونی فعال در سطح کشور، ۲۸۰۰ تعاونی سهم استان مرکزی است.

فعالیت ۲۸۰۰ تعاونی در استان مرکزی

محمدتقی آبایی روز پنجشنبه در پانزدهمین جشنواره تجلیل از تعاونی های برتر استان مرکزی اظهار کرد: آغاز فعالیت رسمی تعاونی ها در ایران را می‌توان به تصویب قانون تجارت در سال ۱۳۰۳ شمسی مرتبط دانست که موادی از این قانون به بحث در مورد تعاونی های تولید و مصرف پرداخته بود، اما از لحاظ تشکیل و ثبت فعالیت های تعاونی های رسمی می‌توان سال ۱۳۱۴ را آغاز فعالیت رسمی تعاونی ها در ایران دانست .

وی افزود: سپس در سال ۱۳۳۲ اولین قانون تعاونی ایران که با الهام گرفتن از قوانین خاص دیگر کشورها تهیه شده بود به صورت لایحه قانونی به تصویب رسید و در سال ۱۳۳۴ لایحه مزبور با اصلاحاتی از تصویب مجلس وقت گذشت و اولین قانون ایران در این رابطه تصویب شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی تصریح کرد: مجموع شرکت های تعاونی کشور در پایان بهمن ۱۳۵۷ برابر با پنج هزار و ۹۷۵ واحد با سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عضو بود، اما در حال حاضر ۹۴هزار شرکت تعاونی فعال با اشتغال یک میلیون و ۷۷۲ هزار و ۵۰ نفر در سطح کشور وجود دارد که دو هزار و۸۰۰ تعاونی سهم استان مرکزی است.

آبایی بیان کرد: با توجه به افزایش تعاونی ها پس از پیروزی انقلاب می‌توان دریافت که میانگین تعانی های فعال تشکیل شده در کشور سالیانه دوهزار و ۳۵۰ تعاونی بوده است.

وی ادامه داد: با ایجاد سامانه جامع روابط کار تمامی شرکت های تعاونی در این سامانه ثبت نام کردند که ۵۷ شرکت تعاونی حداقل امتیاز را کسب کردند و در نهایت ۱۵ تعاونی برتر انتخاب شدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اضافه کرد: همچنین انتخاب شرکت های تعاونی از سال آینده به صورت سیستمی انجام خواهد شد که نقش مهمی در رضایمتندی آنها خواهد داشت.

آبایی بیان کرد: ۵۷ شرکت حقیقی و حقوقی نیز در سامانه کارآفرینان برتر ثبت نام کردند که در نهایت ۶ کارآفرین در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات به عنوان کارآفرین برتر انتخاب شدند.

وی ادامه داد: سامانه شفافیت حدود یک ماه است که فعال شده و تمامی اطلاعات مورد نیاز مردم در حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جمله تسهیلات مختلف و معرفی اعضای هئیت مدیره در آن وجود دارد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها