کشف شهاب سنگ ناشناخته درخشان در مریخ+ تصاویر

دانشمندان درصدد کشف راز و رمز‌های بقایای سنگی مرموز بر سطح کره مریخ هستند که به گفته آن‌ها از فضایی خارج از جو سیاره سرخ وارد آن شده است.

کشف شهاب سنگ ناشناخته درخشان در مریخ+ تصاویر

محققان ناسا به تازگی تصویری از شی فوق العاده شفاف در سطح سیاره مریخ منتشر کرده‌اند که به وسیله مریخ نورد کنجکاوی کشف شده است.

ویژگی‌های این سنگ درخشان به گونه‌ای بوده است که کارشناسان مریخ نورد را برای بررسی دوباره آن به سمت عقب هدایت کرده‌اند. تیم هدایت مریخ نورد کنجکاوی امیدوار است با استفاده از آزمایشگاهی (ChemCam) که دربدنه مریخ نورد وجود دارد بتوانند با تجزیه تحلیل شیمیایی این قطعه سنگ جنس عنصر‌های تشکیل دهنده مریخ نورد را شناسایی کنند.


این تکه سنگ به نام (Little Colonsay) نوعی شهاب سنگ است، که با کره مریخ درسالیان دور برخورد کرده است. روش آزمایشی مریخ نورد کنجکاوی برای مطالعه جنس عنصر‌های تشکیل شده قطعه سنگ‌ها استفاده از پرتو نور لیزر، تابش آن برسطح سنگ و ایجاد حفره‌ای کوچک به قطر یک میلی متر است. سپس آزمایشگاه موجود در مریخ نورد به بررسی ترکیب عنصر‌های نمونه حاصل از تبخیر نور لیزر می‌پردازد.

مریخ نورد کنجکاوی ناسا اکنون درمنطقه (Vera Rubin Ridge) سیاره مریخ قراردارد. این مریخ نورد درتاریخ ۶ اوت سال ۲۰۱۲ برسطح سیاره مریخ فرود آمد واز آن زمان تاکنون اطلاعات ارزشمندی درباره سیاره سرخ برای دانشمندان ارسال کرده است.

بودجه ساخت این مریخ نورد درحدود ۲ و نیم میلیارد دلار بوده است و برای رسیدن به سطح سیاره سرخ سفری برابر با ۵۶۰ میلیون کیلومتر از زمین داشته است. طول کنجکاوی طول ۲.۹ متر، عرض ۲.۷ و ارتفاع ۲.۲ متر است.

ساخت مریخ نورد کنجکاوی در آزمایشگاه علوم مریخ ناسا، MSL انجام شده است. از جمله ویژگی‌های فنی این مریخ نورد، وزن حدود ۸۹۹ کیلوگرم و دارا بودن منبع سوخت پلوتونیوم است.


ماموریت کنجکاوی ابتدا برای 2 سال درباره یافت آب مایع، امکان وجود حیات و زمینه زندگی انسان‌ها برسطح سیاره تعریف شده بود، اما پایداری در وضعیت آب و هوایی سخت مریخ سبب شد که از سال ۲۰۱۲ تا کنون فعال بماند. کارشناسان اعلام کرده اند این مریخ نورد برای بیش از ۲۰۰۰ روز فعال بوده و به جمع آوری اطلاعات از مریخ پرداخته است. کنجکاوی دارای تجهیزات علمی متنوعی برسطح خود ازجمله چندین دوربین است که به او اجازه فیلم و تصویربرداری با کیفیت بالا را می‌دهد.

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها