با ۱۴ تست شخصیت شناسی برتر آشنا شوید

تست شخصیت‌شناسی به شما کمک می‌کند تا جنبه‌های جدیدی از خودتان را کشف کنید. در این فهرست، تست‌های شخصیت‌شناسی معتبر از‌نظر علمی را بررسی می‌کنیم.

با ۱۴ تست شخصیت شناسی برتر آشنا شوید

مهم نیست که در چه نقطه‌ای از زندگی هستیم، بیشتر ما تمایل داریم که جنبه‌های مختلف زندگی خود را زیر سؤال ببریم. اگر پرسش‌گر هستید، قطعاً باید در جست‌وجوی مسائل بیشتری باشید. حتی اگر معتقدید که خوشحال هستید، آیا واقعاً همین‌طور است؟ آیا روزهای خود را با بیشترین توان و انرژی سپری می‌کنید؟ در این دنیای پر هرج‌و‌مرج، برای مراقبت از روان وقت می‌گذارید؟ در جایگاه حرفه‌ای مناسبی مشغول به کار هستید؟ جنبه‌های خصوصی زندگی چطور؟ احساس رضایت دارید؟

نکته مهم در مورد زندگی این است که اگر نیاز به تغییر را حس کنید، هیچ زمانی برای تغییر مسیر بهتر از زمان حال نیست؛ و بهترین راه برای تغییر مسیر این است که کشف کنید واقعاً چه کسی هستید. تست‌های ارزیابی شخصیت، نقطه شروع خوبی برای درک بهتر انسان از خود هستند. در واقع، درک آن‌چه می‌خواهید و توانایی‌هایتان ممکن است شما را شگفت‌زده کند. در ادامه، درباره بهترین، پرطرفدارترین و معتبرترین تست‌های شخصیت شناسی از نظر علمی را خواهیم شناخت.

تاریخچه شخصیت‌شناسی

حدود سال ۴۶۰ قبل از میلاد، بقراط نظریه‌ای صادر کرد، بر مبنای این‌که انسان‌ها دارای شخصیت (Persona) هستند. شخصیتی که از چهار خلق و خوی متمایز تشکیل شده‌است. او معتقد بود هر مایعی که در یک فرد غالب باشد، «طنز» و در نتیجه شخصیت متفاوت او را تعیین می‌کند. در سال ۱۸۷۹، ویلهلم وونت به عنوان پدر علم روان‌شناسی شناخته شد؛ و اولین فردی بود که تمایز واضحی بین بدن انسان و نظریه شخصیت انسانی قائل شد.

ظهور رویکرد روان‌پویشی در اواخر قرن ۱۹ منجر به تغییرات شدیدی در نحوه نگرش و درک انسان از شخصیت در موقعیت‌های اجتماعی با گروهی از افراد دیگر شد. بنیانگذار رویکرد روان‌پویایی، زیگموند فروید، معتقد بود که شخصیت ما بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که انسان‌های پیشین باور داشتند و رفتار و شخصیت ما توسط انگیزه‌ها و نیازهای ذاتی ما هدایت می‌شود.

کارل گوستاو یونگ، معتقد بود که تنها چهار اولویت شخصیتی در انسان وجود دارد: حواس، شهود، تفکر و احساسات، و این‌ موارد به طور مستقیم بر شخصیت انسان تأثیر می‌گذارند. این موارد رفته رفته در اوایل قرن ۲۰ به افزایش علاقه به انجام آزمایش‌های شناخت شخصیت و ارزیابی انسان‌ها، به ویژه در مسائل کاری منجر شد. در نتیجه، به دست آوردن درک بیشتر از شخصیت به افراد کمک کرد تا هوش هیجانی خود را بسازند، شغلی را پیدا کنند که به بهترین وجه مناسب شخصیتشان باشد، بهره‌وری از خلاقیت را بهبود بخشند، روابطشان را تقویت کنند، و مسائل دیگر.

برگه اطلاعات شخصی Woolworth اولین تست شخصیت شناسی مدرنی بود که اختراع شد. ارتش ایالات متحده آمریکا از این تست برای تشخیص این‌که کدام یک از نیروهای استخدام شده مستعد شوک در برابر گلوله هستند، استفاده می‌کرد. از سال ۱۹۰۰ تست‌های شخصیت شناسی، آزمایش‌های ارزیابی شخصیتی و نظریه‌های شخصیت انسان، به شدت افزایش یافته‌اند. مردم در حال حاضر با آزمون‌های شخصیتی مختلفی آشنا هستند.

 

۱۴ تست شخصیت‌شناسی برتر

 

۱. پرسش‌نامه ۱۶ مدل شخصیتی

۱۶ مدل شخصیتی

۱۶ مدل شخصیتی کتل

پرسش‌نامه ۱۶ مدل شخصیتی (16PF) اولین بار توسط کتل، تاتسوکا و ایبر در سال ۱۹۴۹ منتشر شد، با این حال از آن زمان به بعد بارها ویرایش شده و موارد بیشتری به آن اضافه شده‌است. این پرسش‌نامه اولین‌بار بر اساس ۴۰۰۰ ویژگی شخصیتی پیشنهادی توسط کتل طراحی شد و اول به ۱۷۱ و سپس به ۱۶ مدل کاهش یافت.

این پرسش‌نامه برای سنجش رفتارهای عادی انسان طراحی شده‌است و می‌تواند برای توسعه شغلی، انتخاب کارکنان، روابط زناشویی و مشاوره شخصی استفاده شود اما مرجع درمان بالینی نیز محسوب می‌شود. معیارهای مورد سنجش این تست عبارتند از: صمیمیت، استدلال، ثبات عاطفی، تسلط، سرزندگی، آگاهی از قانون، جسارت اجتماعی، حساسیت، هوشیاری، انتزاع، حریم خصوصی، دلهره، گشودگی در برابر تغییر، اتکا به خود، کمال‌گرایی، و تنش.

این پرسش‌نامه به گونه‌ای طراحی شده‌است که برای افراد با سن ۱۶ سال و بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد. ۳۰ تا ۳۵ دقیقه برای تکمیل نسخه کاغذی تست و ۳۰ دقیقه برای تکمیل تست آنلاین زمان نیاز است.

 

۲. تست دیسک (DISC)

مدل دیسک

مدل تست دیسک

آزمون شخصیت DiSC که توسط والتر کلارک در سال ۱۹۴۰ معرفی شد، برای سنجش میزان تسلط، نفوذ، ثبات و وظیفه‌شناسی طراحی شده‌است. این پرسش‌نامه عمدتاً برای استفاده در سازمان‌ها طراحی شده‌است و می‌تواند برای توسعه رهبری و امور اجرایی، آموزش مدیریت، آموزش فروش، مدیریت تعارض، تیم‌سازی، خدمات مشتریان، ارتباطات و مربیگری شغلی استفاده‌شود.

تست DiSC شامل ۲۸ پرسش است و در آن شرکت‌کننده برای هر سؤال کلمه‌ای را انتخاب می‌کند که بر اساس پرسش به ایشان بیشترین یا کمترین شباهت را دارد. این تست شخصیت به گونه‌ای طراحی شده‌است که استفاده از آن آسان باشد، مدیریت آن آسان باشد و توسط هر شخصی به راحتی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

۳. تست های‌فایو (HIGH5)

مدل تست های فایو

مدل تست های‌فایو

HIGH5 تست قدرت است و به افراد کمک می‌کند تا کشف کنند در چه مواردی به طور ذاتی اسعداد دارند و خوب هستند. اگر تا به حال در مورد StrengthsFinder شنیده‌اید، این تست همان است. این تست بر اساس اصول روانشناسی شخصیت و روانشناسی مثبت بنا شده‌است. فرض اصلی این است که رفع نقاط ضعف می‌تواند به جلوگیری از شکست کمک کند، اما برای دستیابی به موفقیت، شادی، و رضایت، فرد باید نقاط قوت خود را به حداکثر برساند. بنابراین، HIGH5 به جای شناسایی نقاط ضعف بر اساس شناسایی صفاتی که در افراد به طور ذاتی قوی است طراحی شده است.

بر خلاف ارزیابی‌های دیگر، HIGH5 شما را در گروه یا نوع خاصی دسته‌بندی نمی‌کند. در عوض، توالی نقاط قوت منحصر به فرد شما را مشخص می‌کند. با توجه به جهت‌گیری عمل و تمرکز بر توسعه، این ارزیابی توسط متخصصان در ۹۵٪ از هر ۵۰۰ متخصص حرفه‌ای استفاده می‌شود. از این تست اغلب برای توسعه فردی، تیم‌سازی، مربیگری و توسعه رهبری استفاده می‌شود.

در این ارزیابی پس از پاسخ دادن به ۱۰۰ سؤال در ۲۰ دقیقه، HIGH5 یا ۵ نقطه قوت برتر خود را شناسایی خواهیدکرد.

 

۴. پرسش‌نامه ساختار شخصیتی هگزاکو (HEXACO)

مدل هگزاکو

مدل تست هگزاکو

مدل HEXACO در سال ۲۰۰۰ برای ارزیابی برخی از ابعاد شخصیتی و تفاسیر نظری که در مطالعات قبلی بیان شده بود، ساخته شد. این مدل شش بعد اصلی شخصیت را می‌سنجد که عبارت هستند از: صداقت و فروتنی، عاطفه‌گرایی، برون‌گرایی، توافق‌پذیری، وظیفه‌شناسی، و گشودگی نسبت به تجربه. پرسش‌نامه شامل ۲۰۰ سؤال برای ارزیابی کامل و ۱۰۰ سؤال برای ارزیابی نیمه است.

 

۵. پرسش‌نامه شخصیت نئو (NEO)

۵ فاکتور تست نئو

۵ ویژگی شخصیتی اصلی تست نئو

پرسش‌نامه شخصیت اصلاح شده (NEO-PI-R) توسط کوستا و مک‌کری در سال ۱۹۷۰ طراحی شد و بعداً در سال ۲۰۰۵ توسعه یافت. این آزمایش برای اندازه‌گیری و سنجش ۵ ویژگی شخصیتی اصلی طراحی شد و در این مدل، پنج عامل اصلی به این صورت مشخص شده‌اند: گشودگی نسبت به تجربه، وظیفه‌شناسی، برون‌گرایی، توافق‌پذیری و روان‌رنجوری.

این فهرست همچنین دارای شش زیرمجموعه از هر یک از پنج صفت است، به عنوان مثال، روان‌رنجوری متشکل از اضطراب، خصومت، افسردگی، خودآگاهی، تکانش‌گری و آسیب‌پذیری در برابر استرس است. در حالی که برونگرایی از زیرمجموعه‌های خونگرمی، صمیمیت، قاطعیت، فعالیت، هیجان‌خواهی و احساسات مثبت تشکیل شده‌است.

این آزمایش در ابتدا برای بزرگسالان طراحی شده‌بود، اما برای استفاده افراد در سنین پایین نیز مفید است. این تست را می‌تواند توسط مشاوران، روانپزشکان، روانشناسان، مربیان و پزشکان مورد استفاده قرارگیرد، همچنین در طول سال‌ها به طور فزاینده‌ای در سازمان‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌است.

این تست شامل ۲۴۰ گزینه است که تکمیل آن بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زمان می‌برد.

 

۶. تست مدل‌های شخصیتی مایرز ـ بریگز (Myers-Briggs)

فاکتورهای MBTI

۴ مدل روان‌شناختی MBTI

مدل شخصیتی مایرز-بریگز یا همان تست MBTI توسط کاترین کوک بریگز و دخترش ایزابل بریگز مایرز در سال ۱۹۴۰ معرفی شد. آزمون MBTI بر اساس یک نظریه قبلی طراحی شده‌است که توسط کارل گوستاو یونگ ارائه شده‌بود، نظریه‌ای که انسان‌ها را با استفاده از چهار تجربه روانشناختی دسته‌بندی می‌کند: حواس (Sensation)، شهود (Intuition)، احساسات (Feelings)، و تفکر (Thinking). این موارد بر روی جوانب بسیاری تأثیر می‌گذارند، مانند سبک کار، سرزندگی، نقاط قوت، نقاط ضعف، تفاوت‌های فردی و غیره. بعدها ایزابل مایرز و کاترین بریگز این چهار کارکرد روانشناختی را به شانزده تیپ شخصیتی تبدیل کردند.

۱۶ مدل شخصیتی MBTI

۱۶ تیپ شخصیتی MBTI

آزمون MBTI برون‌گرا یا درون‌گرا بودن یک فرد، ترجیح حسی یا ترجیح شهودی در پردازش اطلاعات، ترجیح تصمیم‌گیری با استفاده از تفکر یا احساسات و این‌که آیا ترجیح می‌دهند موضوعی را قضاوت کنند یا درک کنند را مورد سنجش قرار می‌دهد. پس از پاسخ به پرسش‌نامه، آزمون فرد را در یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی قرار می‌دهد که هر کدام نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. افراد می‌توانند از MBTI برای توسعه فردی، توسعه کارکنان، توسعه تیم، بهره‌وری تیم و افزایش اثربخشی تیمی استفاده کنند.

این پرسش‌نامه شامل ۹۳ سؤال با انتخاب اجباری است که در آن شرکت‌کننده یک کلمه را با یک عبارت تطبیق می‌دهد.

 

۷. پرسش‌نامه شخصیت آیزنک (Eysenck)

مدل تست آیزنک

مدل تست آیزنک

پرسش‌نامه شخصیت آیزنک که توسط هانس و سیبل آیزنک معرفی‌شد، شخصیت را در دو بعد مستقل می‌سنجد: برون‌گرایی در مقابل درون‌گرایی و روان‌رنجوری در برابر ثبات‌احساسی. این پرسش‌نامه شامل سه نمره است، نمره E که نشان می‌دهد شما چقدر برون‌گرا هستید، یک نمره N که میزان روان‌رنجوری شما را نشان می‌دهد و یک نمره «دروغ» که میزان دروغ گفتن شما در پرسش‌نامه را نشان می‌دهد تا مشخص شود از نظر مطلوب اجتماعی چقدر دروغ می‌گویید.

پرسشنامه کامل شامل ۱۰۰ پرسش بله و خیر است و تکمیل آن ۲۰ تا ۳۵ دقیقه زمان می‌برد. همچنین یک پرسش‌نامه کوتاه‌تر شامل ۵۷ پرسش بله یا خیر نیز وجود دارد که تکمیل آن فقط ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

 

۸. روش بیرکمن (Birkman)

مدل تست روش بیرکمن

مدل تست روش بیرکمن

روش بیرکمن که توسط راجر بیرکمن طراحی شده‌است، یک ارزیابی شخصیت آنلاین است که شخصیت، ادراک اجتماعی و علایق شغلی را می‌سنجد. این ارزیابی برای ارائه بینشی در مورد آن‌چه به طور خاص رفتارهای یک فرد را در محیط شغلی و اجتماعی هدایت می‌کند، طراحی شده‌است.

این پرسش‌نامه در مجموع دارای ۳۲ مقیاس است که ۱۰ مقیاس ترجیحات شغلی، ۱۱ مقیاس رفتارهای مؤثر و ۱۱ مقیاس رفتارهای بین فردی و انتظارات محیطی را توصیف می‌کند. این روش می‌تواند برای ارزیابی شخصیت در هر محیطی مورد استفاده قرار بگیرد و اغلب در تنظیمات سازمانی برای توسعه رهبری، تیم‌سازی، کاوش مسیر شغلی، استعدادیابی، افزایش فروش و مذاکره استفاده می‌شود.

ارزشیابی در مجموع شامل ۲۹۸ پرسش، که ۲۵۰ مورد درست و غلط و ۴۸ سؤال چند گزینه‌ای است. این ارزیابی شخصیت به صورت آنلاین انجام می‌شود و ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

 

۹. تست توسعه شخصیت هوگان (Hogan)

مدل تست هوگان

مدل تست هوگان

ارزیابی هوگان در سال ۱۹۸۰ توسط هوگان معرفی شد، پرسشنامه شخصیت هوگان (HPI) بر اساس مدل پنج عامل و نظریه تحلیلی اجتماعی طراحی شده‌است. HPI شخصیت را در گرایش‌های رفتاری کلیدی می‌سنجد: سازگاری، جاه‌طلبی، جامعه‌پذیری، حساسیت فردی، احتیاط، کنجکاوی و رویکرد یادگیری. همچنین دارای شش مقیاس شغلی است: خدمات گرایی، تحمل استرس، قابلیت اطمینان، پتانسیل سازمانی و پتانسیل فروش.

HPI که به گونه‌ای طراحی شده‌است که تهاجمی نباشد و تمرکز آن بر علاقه و استفاده در موارد شغلی استوار است، HPI برای مشاغل مفید است و می‌تواند برای انتخاب کارکنان، توسعه شخصی، حفظ کارکنان و مدیریت تیم استفاده شود.

HPI شامل ۲۰۶ پرسش است و تکمیل آن ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

 

۱۰. تست رنگ‌های واقعی (True Colors)

تست رنگ‌های واقعی

تست رنگ‌های واقعی

آزمون True Colors که توسط دان لوری در سال ۱۹۷۸ معرفی‌شد، بر مبنای سنجش چهار سبک یادگیری پایه طراحی شده‌است: متفکران مستقل، برنامه‌ریزان عمل‌گرا، اقدام‌گرا، و مردم‌مدار. هر یک از سبک‌های یادگیری یک رنگ را نشان می‌دهد و هر فرد می‌تواند ترکیبی منحصر به فرد از هر چهار رنگ باشد. نتایج این ارزیابی می‌تواند برای کمک به کاهش تعارض بین افراد با درک ویژگی‌های یکدیگر، مورد استفاده قرارگیرد. می‌توان این آزمایش سریع را به صورت آنلاین انجام داد تا ایده‌ای تقریبی از رنگ‌هایتان به شما بدهد.

آزمون رنگ‌های واقعی فرض می‌کند که خلق و خوی انسان به چهار دسته تقسیم می‌شود که هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند. این تست پس از مدتی که از مد افتاده‌بود، اخیراً در اینترنت دوباره محبوبیت خود را به دست آورده است. در این تست با پاسخ به ۲۸ پرسش،‌ در دسته‌بندی رنگ‌های آبی،‌ طلایی، نارنجی و سبز قرار خواهیدگرفت.

 

۱۱. تست لکه جوهر رورشاخ (Rorschach Inkblot)

تست لکه جوهر

مدل تست لکه جوهر

تست لکه جوهر که توسط هرمان رورشاخ در سال ۱۹۶۰ طراحی شد، شاید یکی از منحصربه‌فردترین و «دمدمی‌ترین» تست‌های شخصیتی موجود باشد. تست لکه جوهر معمولاً به صورت حضوری انجام می‌شود، آزمایش لکه جوهر یک ارزیابی است که در آن ممتحن یک لکه جوهر به شرکت‌کننده ارائه می‌دهد و شرکت‌کننده هرآن‌چه را که می‌بیند برای ممتحن توصیف می‌کند.

سپس، درک شرکت‌کنندگان از لکه جوهر توسط یک روانشناس با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده تحلیل و تفسیر می‌شود. این موضوع چیزهای زیادی را در مورد شخصیت شرکت‌کنندگان می‌گوید. این تست برای سنجش وضعیت روانی فرد طراحی شده‌است و می‌تواند برای کودکان از سن ۵ سالگی تا بزرگسالان استفاده شود.

به طور سنتی این آزمون به صورت حضوری با یک ممتحن روانشناس انجام می‌شود، اما می‌توانید آزمون کوتاه شده را به صورت آنلاین هم انجام دهید.

 

۱۲. تست ویژگی‌های پنهان سوندی (Szondi)

مدل تست سوندی

چهره‌هایی که برای شرکت‌کنندگان تست سوندی نمایش داده‌می‌شود

آزمایش سوندی که توسط لئوپولد سوندی در سال ۱۹۳۵ ابداع شد، بر اساس تئوری محرکه سیستماتیک و مدل ابعادی شخصیت بنا شده‌است. در طول آزمایش، مجموعه‌ای از عکس‌های چهره برای شرکت‌کنندگان نمایش داده‌می‌شود که نشان‌دهنده افرادی است که به عنوان همجنس‌گرا، سادیست، مبتلا به صرع، هیستریک، کاتاتونیک، پارانوئید، افسرده و دیوانه طبقه‌بندی شده‌اند.

سپس شرکت‌کنندگان جذاب‌ترین و نفرت‌انگیزترین عکس‌ها را انتخاب می‌کنند، و اعتقاد بر این است که تصویری که «نفرت برانگیزترین» تلقی می‌شود، چیزی را در مورد شخصیت فرد نشان می‌دهد، زیرا فرد نسبت به آن وضعیت بیزاری پیدا کرده‌ یا در آن سرکوب شده‌است. این تست به طور معمول و سنتی دیگر چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما هنوز هم می‌توانید برخی از نسخه‌های آنلاین را استفتده کنید.

۱۳. تست هوش IQ منسا (Mensa)

نمونه سؤال تست هوش منسا

نمونه سؤال تست IQ منسا

تست سنجش هوش منسا، ساخته شده توسط Mensa Norway به عنوان معتبرترین روش سنجش هوش شناخته می‌شود. این آزمون نشان‌دهنده توانایی‌های شناختی عمومی است که در آن IQ با نمره بین ۸۵ تا ۱۴۵ نشان داده می‌شود و نمره ۱۰۰ میانگین IQ جمعیت است. این آزمون به عنوان یک تست هوش حرفه‌ای، مانند تست‌هایی که توسط روانشناسان انجام می‌شود، عمل می‌کند.

این آزمون شامل ۳۵ مسئله است که باید در مدت زمان ۲۵ دقیقه حل شوند. تمام موارد شامل الگوهای کاملاً بصری با دشواری تدریجی است و نیازی به دانش تخصصی یا مهارت‌های ریاضی خاص ندارد. هر پاسخ صحیح یک امتیاز می‌دهد و همه موارد به یک اندازه سنجیده می‌شوند. هیچ پاداشی برای تکمیل سریع یا جریمه برای پاسخ‌های اشتباه وجود ندارد، بنابراین به نفع شماست که از زمان به خوبی استفاده کنید و هر زمان که برای جوابی مطمئن نیستید، به سادگی حدس بزنید.

۱۴. تست هوش هیجانی EQ گلمن (Goleman)

نمونه پرسش تست هوش هیجانی گولمن

نمونه سؤال تست EQ گلمن

این تست توسط دانیل گلمن، روانشناس و روزنامه‌نگار علمی نیویورک تایمز، و نویسنده کتاب «هوش هیجانی: چرا می‌تواند بیش از IQ مهم باشد» طراحی و معرفی شده‌است. گلمن در کتابش درباره دلایل بسیاری که چرا EQ شخصیت ما را شکل می‌دهد، صحبت می‌کند. این تست به جای پرسش مستقیم، داستان‌هایی ارائه می‌کند و از شما می‌خواهد پاسخ دهید و می‌سنجد که معمولاً در آن شرایط چگونه نسبت به مسائل مختلف عکس‌العمل نشان می‌دهید.

EQ نشان‌دهنده توانایی فرد در همدلی با دیگران است، همچنین، نشان‌دهنده قدرت شناسایی، ارزیابی، کنترل و ابراز احساسات خود، درک و ارزیابی احساسات دیگران، استفاده از احساسات برای تسهیل تفکر، و درک معانی احساسی نیز هست.

چرا باید در تست‌های شخصیت شناسی متعدد شرکت کنیم؟

احتمالاً بیشتر ما در یک پلتفرم پخش فیلم یا موسیقی ثبت‌نام کرده‌ایم. اما آیا تا به حال احساس کرده‌اید که باید یک سرویس وجود داشته باشد که همه خدمات این پلتفرم‌ها را با یک قیمت در یک پلتفرم جمع کرده‌باشد؟ تست‌های شخصیت نیز گاهی همین احساس را دارند. ما یک تست شخصیتی انجام می‌دهیم و یک یا دو چیز در مورد ما به ما می‌گوید، اما ممکن است یکی از عناصر کلیدی را از دست بدهیم. بنابراین کاری که ما انجام می‌دهیم این است که یک تست شخصیتی دیگر نیز برای تجزیه و تحلیل فرد یا گروه انجام دهیم.

  • منافع فردی

با انجام چندین تست شخصیت، افراد ارزیابی و درک جامع‌تری از نحوه کار، تفکر و عملکرد خود دریافت می‌کنند. هر آزمون نقاط قوت خاص خود را در ارزیابی شخصیت دارد؛ بنابراین دسترسی به این نوع داده‌ها خودآگاهی بیشتری را برای انسان به ارمغان می‌آورد و به شما این امکان را می‌دهد تا شایستگی‌ها و نقاط قوت خود را به حداکثر برسانید.

  • منافع گروهی

این موضوع در مورد تیم و فعالیت‌های گروهی هم صادق است، این‌که چگونه اعضای تیم برای رسیدن به اهداف می‌توانند با مشاهده و بررسی شخصیت‌ها و ویژگی‌های یکدیگر، با هم همکاری کنند. با دسترسی به تست‌های متعدد، همه متوجه می‌شوند که هر یک از اعضای تیم چگونه شخصیتی دارند و چه کسی می‌تواند در چه موقیتی عملکرد و خلاقیت بهتری داشته باشد.

 

آیا می‌توانیم از این تست‌ها در محل کار بهره ببریم؟

در سال‌های اخیر استفاده از تست‌های شخصیت شناسی در محیط کار افزایش یافته‌است و در راستای تشویق به انجام این تست‌ها تحقیقات فزاینده‌ای صورت گرفته‌است. مطالعات نشان می‌دهند کارکنانی که در جایگاه مناسبی در یک سازمان قرار گرفته‌اند، رضایت بیشتری از کار و احتمال بیشتری برای ماندن در سازمان دارند. مؤثرترین راه برای سنجش تطابق کارمند با سازمان، بررسی مدل شخصیتی و تناسب شخص با جایگاه شغلی از طریق انجام آزمون‌های شناخت فرد است.

چگونه انجام تست‌های شخصیتی برای زندگی شخصی مفید خواهد‌بود؟

از بسیاری جهات، شناخت و درک شخصیت می‌تواند در زندگی شخصی مفید باشد. در مرحله اول، درک بهتر شخصیت می‌تواند به انسان کمک کند که چه مسیر شغلی را انتخاب کند، چگونه حرفه‌اش را توسعه بدهد و بر اساس شخصیت خود برای چه شغلی اقدام کند.

شناخت شخصیت منحصر به فرد انسان، به رشد شخصی کمک می‌کند. می‌توانید درک کنید که چگونه با دیگران به بهترین شکل تعامل داشته‌باشید، چگونه آرامش خود را به دست آورید، چه چیزی به شما انگیزه می‌دهد، و چگونه استرس یا فشار را مدیریت کنید.

جمع‌بندی و نتیجه

مهم است به یاد داشته باشید که تست شخصیت افراد را دسته‌بندی و مقایسه می‌کند. بنابراین، اگرچه درک شخصیت شما در اصطلاحات روانشناسی عالی است، اما توجه داشته باشید که ممکن است همیشه کاملاً دقیق نباشد. نقاط قوت و ضعف خود را درک کنید و یاد بگیرید که چگونه می‌توانید از آن‌ها در راستای اهداف خود استفاده کنید.

برای مثال اگر شدیداً می‌خواستید برون‌گرا باشید تا بتوانید «محبوب» یا مورد قبول دیگران واقع شوید، اما معلوم شد که به شدت درون‌گرا هستید، پس باید یاد بگیرید که نیازها و خواسته‌های حقیقی شما در زندگی چیست. شما به احتمال زیاد نمی‌خواهید توسط مردم احاطه شوید، کار انفرادی را ترجیح می‌دهید و با تنها بودن راحت کنار خواهید‌آمد و این هیچ ایرادی ندارد، هم برون‌گراها و هم درون‌گراها می‌توانند محبوب، موفق و راضی باشند.

آن‌چه که خواندید، لیستی محدود از نسخه نهایی بهترین تست‌های شخصیت شناسی سال ۲۰۲۳ بود. آزمونی را ترجیح می‌دهید که در لیست بالا مشاهده نمی‌شود؟ صمیمانه منتظر نظرات شما هستیم.

منبع: زومیت
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها