شهریه‌های سنگین مدارس غیردولتی/ وقتی پول حرف اول را می‌زند

وزارت آموزش و پرورش، در آیین‌نامه جدید، تاکید کرده است با مدارس غیردولتی متخلفی که شهریه بالاتر از مصوبه را دریافت کنند، برخورد خواهد شد. این البته اولین باری نیست که مسئولان وزارت آموزش و پرورش برای مدارس غیردولتی که شهریه‌های نجومی دریافت می‌کنند، خط و نشان می‌کشند.

 شهریه‌های سنگین مدارس غیردولتی/ وقتی پول حرف اول را می‌زند

رییس سازمان مدارس و مراکز غیرانتفاعی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد، رقم بالاترین شهریه‌ها با احتساب فوق برنامه ۶۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. این رقم درحالی اعلام شده که بررسی‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد، که تعدادی از مدارس خاص در تهران بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان از والدین شهریه دریافت می‌کنند. مدیران این مدارس به خاطر قدرت و نفوذی که دارند، به کسی هم پاسخگو نیستند.

نظارتی در کار نیست

وزارت آموزش و پرورش، در آیین‌نامه جدید، تاکید کرده است با مدارس غیردولتی متخلفی که شهریه بالاتر از مصوبه را دریافت کنند، برخورد خواهد شد. این البته اولین باری نیست که مسئولان وزارت آموزش و پرورش برای مدارس غیردولتی که شهریه‌های نجومی دریافت می‌کنند، خط و نشان می‌کشند.

 هر سال در همین روزها شهریه مدارس مشخص می‌شود و مسئولان دولتی هم به خانواده‌ها قول می‌دهند که پیگیر حق و حقوق خانواده‌ها باشند، اما معمولا خانواده‌ها درهنگام ثبت نام دانش‌آموزانشان بیشتر از آن چیزی که مصوب شده، پرداخت می‌کنند. این موضوع را مادر یکی از دانش‌آموزان پایه ابتدایی تایید می‌کند و به خبرنگار ما می‌گوید: «سال گذشته آموزش و پرورش اعلام کرد که شهریه مدارس از پنج میلیون تا ۴۸ میلیون تومان خواهد بود، معمولا شهریه مدارس ابتدایی پایین‌تر است، اما من برای یکی از پسرهایم که کلاس سوم است، 50 میلیون تومان شهریه دادم. این رقم بدون ناهار و سرویس مدرسه بود، دوستش در مدرسه دیگری ثبت نام کرد که شهریه‌اش 70 میلیون تومان شد. برای پسر دیگرم که متوسطه اول است 68 میلیون تومان پرداخت کردم ،هزینه ناهار و سرویس هم جداگانه پرداخت شد.» 

کسی زورش به آقازاده‌ها نمی‌رسد

چندی پیش، یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده بود، هم اکنون غذای یک مدرسه غیرانتفاعی در بهترین رستوران‌های استان تهران هم سرو نمی‌شود، حالا باید در کنار آن، فضای مدرسه و امکاناتی که دارند را هم دید. این امر بی‌عدالتی است و دولت باید به این مسئله ورود کند. رضا نهضت، کارشناس تعلیم و تربیت هم این مورد را تایید می‌کند و می‌گوید: «برخی از این مدارس برای آقازاده‌ها، مدیران و مسئولان کشور است که از بهترین تجهیزات و امکانات اموزشی استفاده میکنند. آنها به خاطر همین امکانات هم پول زیادی از خانواده‌ها میگیرند. مثلا مدرسه‌ای برای یکی از مسئولان سرشناس کشور است. هیچ کس جرات نمی کند، اخطار یا تذکری به او بدهد. با سلام و صلوات می‌روند از این آقا پول می گیرند، زورشان هم به این افراد نمی رسد. برخی از مسئولان کشور هم بر اساس رانتی که داشتند، مدرسه تاسیس کرده اند و کسی هم نمیتواند به آنها چیزی بگوید.»

مدارس دولتی بی‌کیفیت است

کیفیت آموزش در مدارس دولتی پایین است. در مدارس دولتی خبری از امکانات آموزشی و معلمان باانگیزه نیست. این مدارس یا معلم ندارند و یا از معلمان بازنشسته و نه چندان باکیفیت استفاده می کنند. همین موضوع موجب شده تا بسیاری از خانواده‌ها، دانش آموزانشان را در مدارس غیردولتی ثبت‌نام کنند. رضا نهضت، درباره رهاشدگی مدارس دولتی می‌گوید: «‌مدارس دولتی بی‌کیفیت است و خانواده‌ها حاضر نیستند که فرزندشان در این مدارس باشند. معمولا این مدارس شلوغ است و معلمان هم زمان لازم برای تدریس در کلاس درس را ندارند، برای همین هم اکنون خیلی از خانواده‌ها دنبال پیدا کردن مدرسه خوب غیرانتفاعی یا نمونه دولتی هستند.»

 مدارس غیردولتی نمایش می‌دهند 

مدارس غیر‌انتفاعی مصوبه‌های آموزش و پرورش را رعایت نمی‌کنند، این را باقری معلم ریاضی دبیرستان یک مدرسه دخترانه اظهار می‌کند: «بیشتر مدارس مناطق بالای شهر تهران گران قیمت هستند، شهریه ای که آنها از خانواده ها می‌گیرند، خیلی بیشتر از آن چیزی است که مصوبه آموزش و پرورش است. خانواده‌ها هم حق اعتراض ندارند. همه مدارس غیردولتی در کنار شهریه‌ای که می گیرند، مبلغی را برای برنامه های فوق طراحی می کنند.به نظرم خیلی از این کارهای مدارس غیردولتی نمایشی است. بیشتر شلوغ کاری می کنند تا پول بهتری بدست آورند.»

عدالت آموزشی نداریم

مدارس غیردولتی در ایران عدالت آموزش را زیر سئوال برده‌اند، باقری در این‌باره معتقد است: «در ایران عدالت آموزشی وجود ندارد و به این مدارس کم‌توجهی شده است. امکانات برابر آموزشی برای همه دانش‌آموزان در همه مناطق وجود ندارد، تراکم دانش‌آموزان در مدارس دولتی بالاست. خانواده‌ها در بسیاری از مناطق نسبت به سطح آموزشی این مدارس رضایت ندارند. بی کیفیتی در مدارس دولتی موجب شده بسیاری از خانواده‌ها تلاش کنند هر طور شده شهریه مدرسه غیر دولتی را فراهم کنند و فرزندان‌شان را به مدارس غیردولتی بفرستند.»

دانش‌آموزانم بیشتر از من درآمد دارند

باقری درباره انگیزه این روزهای دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل می‌گوید: «درس برای خیلی از دانش آموزان اولویت نیست. این هم به خاطر شرایط کشور است، دانش‌آموز وقتی می‌بیند، آنهایی که درس خوانده‌اند، به جایی نرسیده‌اند، بی‌انگیزه می‌شود. من در منطقه محروم درس می‌دهم و می‌بینم که شاگردهای خودم بیشتر درگیر کار هستند. مشکلات اقتصادی بسیاری دارند کار می‌کنند و درآمدشان بیشتر از من معلم است. بعد از کلاس و مدرسه ناخن کاری و فروشندگی می‌کنند. در مدارس دولتی  اصلا کیفیتی مطرح نمی‌شود و هر سال دانش آموزان بی‌انگیزه‌تر می‌شوند. اصلا به کنکور فکر نمی کنیم فقط کار. مسئولان آموزشی هم به فکر دانش‌آموزان نیستند. برای هیچ کس دانش‌آموزان اهمیت ندارد.»

منبع: شبکه شرق
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • شبانعلي
    1

    واقعا متاسف شدم اموزش وپروش سقوط كرده

  • ناشناس
    1

    فقط کار

  • مهدی اکبری
    0

    مدارس غیر دولتی اکثر دست خود پرسنل آموزش و پرورش هست پس هیچ وقت عملی انجام نمیدن و فقط خط و نشان میکشند چون منافع خودشون در خطر میافته

  • ناشناس
    0

    الان فقط باید به فکر گور بود

  • اسحاق
    0

    بنا نهادن مدارس غیر دولتی آشی بود که جمهوری اسلامی تو دامن مردم گذاشت و بخاطر مال اندوزی بعصی ها که شعارشان مال و ثروت ارزشی نداره ولی این نسخه ها برای مردم بود ولی خیلیا به نون و نوایی رسیدن تا دولت بودجه کمتری بابت آموزش و پرورش پرداخت کنه و از این طریق آموزش ضربه دید و ازطرق دیگه این بودجه جاهایی مصرف شد که هیچ فایده ای نداشت این وضعیت در درمان و مسکن هم رخ داد خدا از سر باسبانیش نگذره منظور همون خاص خورا که فقط بفکر مال اندوزی و شکم و زیر شکم هستن

  • یوسف نیستاتی
    9

    این چه حرفی است می زنید وقتی یک نفرباپول خودش درس می خواندودربودجه بیت المال صرفه جویی می شودبگوییم عدالت آموزشی زیرسوال میرود.مگردردانشگاه آزادپردیس هاوشبانه هاعدالت آموزشی زیرسوال میرود.اتفاقااین عین عدالت است ،بخش خصوصی داردبه کمک آموزش کشور می آید.دولت به مدارس غیردولتی پولی نمی دهدفقط برانهامثل تمام کشورهای جهان نظارت دارد...

  • علی
    0

    متاسفانه مدارس غیر دولتی هر گونه تخلفی را انجام میدهند علاوه بر شهریه اضافه متاسفانه به کارمندان اداره پورسانت میدهند تا تخلفات آنها رو نادیده بگیرن

  • احمد
    0

    پول میدن مدارس خاص که بچه های خنگ را باهوش جلوه بدن

  • ناشناس
    0

    من دو تا از بچه هام مدرسه می ره انقدر که این مدرسه منو اذیت کرد فقط میگن پول !؟ پول نیاری بچه از درس می مونه پول نیاری کارنامه نمیدم پول نیاری خوش رفتاری نمی کنیم با بچه ات . حالم از مدرسه بهم میخوره یعنی حالم و بهم زدن خیلی اولا دوست داشتم بچه هام بزرگ شن ببرمشون مدرسه اصلا یه چیزایی خوب تو ذهنم بود که نگو ولی همش خواب بود و رویا همین که اولین بچه مونو بردیم مدرسه برای ثبت نام پول اونم دو برابر خدایا کجای😭😭😭😭

  • زینب
    0

    شما حرف از شهریه ی مدرسه میزنید بد نیست سری هم به مهد های کودک و پیش دبستانی ها بزنید ....شهریه ی نگهداری از یک کودک نوپای ۲ساله الان در کمترین میزان خود ماهی ۸میلیون و پانصد هزارتومان شده ..واقعا سطح درآمد والدین چقدر هست که بشه از پس همه ی مخارج خورد و خوراک و مسکن قسط و..... بربیان ...پس داستان حمایت از خانواده کجاست!!!!!!!!!؟؟؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها