چرا «سبزتر» شدن درختان می‌تواند نشانۀ خطر باشد؟

دانشمندان با بررسی تصاویر ماهواره‌ای دریافته‌اند که حتی سال‌ها قبل از فوران آتشفشان، می‌توان وقوع این رویداد را با مشاهدۀ وضعیت گیاهان منطقه پیش‌بینی کرد.

چرا «سبزتر» شدن درختان می‌تواند نشانۀ خطر باشد؟

از گیاهان می‌توان برای پیش‌بینی زمان فوران آتشفشان‌ها استفاده کرد. دانشمندان می‌گویند این روش می‌تواند خیلی زودتر از روش‌های مرسوم تر نظارت بر آتشفشان ما را نسبت به خطر آگاه کند.

افزایش انتشار دی اکسید کربن اغلب یکی از اولین نشانه‌های ناآرامی‌های آتشفشانی است، اما تشخیص آن در برابر سطوح پس‌زمینه معمولی گازهای موجود در جو دشوار است. به علاوه از آنجا که بسیاری از آتشفشان‌ها در مناطق غیرقابل دسترس و با پوشش گیاهی شدید قرار دارند اندازه‌گیری میزان دی‌اکسید کربن در چنین مکان‌هایی آسان نیست.

برای حل این مشکل، رابرت بوگ از دانشگاه مک گیل در کانادا و همکارانش تصمیم گرفتند بررسی کنند که آیا می توان از سلامت گیاهان به عنوان علامتی برای فعالیت‌های آتشفشانی استفاده کرد یا خیر.

با مطالعه تصاویر ماهواره‌ای از پارک ملی یلوستون در ایالات متحده، که بین سال‌های 1984 تا 2022 گرفته شده است، آنها توانستند نشان دهند که گیاهان در مکان‌هایی که فعالیت‌های آتشفشانی در حال شکل‌گیری هستند سبزتر شده‌اند (به دلیل دی اکسید کربن اضافی که به رشد گیاهان کمک می‌کند). اما هنگامی که فعالیت آتشفشانی به اوج خود می‌رسد (به دلیل دی اکسید گوگرد و دمای بالا که گیاهان را می‌کشد) رنگ آن‌ها به سمت قهوه‌ای میل می‌کند.

یافته‌های منتشر شده نشان می‌دهند که استفاده از تصاویر ماهواره‌ای برای نظارت بر سلامت گیاهان می‌تواند حتی «سال‌ها قبل‌تر» به ما درباره فعالیت‌های آتشفشانی آینده هشدار دهد.

این تکنیک احتمالاً روی آتشفشان‌های مخروطی شکل گسترده در مناطق جنگلی مانند آتشفشان تال در فیلیپین یا کوه اتنا در ایتالیا به خوبی کار می‌کند.

منبع: فرادید
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها