افول تدریجی جنبش‌های دانشجویی/ چرا 16 آذرها سوت و کور شده است؟

جنبش دانشجویی در خواب عمیق زمستانی به سر می‌برد و نمود این اتفاق را می‌توان در مراسم‌ دانشجوهای ۱۶ آذر دید، مراسمی که امسال بی‌سروصداتر از سالیان گذشته برگزار شد؛ به نظر می‌رسد پس از سال‌ها افول حالا جنبش دانشجویی افزایش یافته است.

افول تدریجی جنبش‌های دانشجویی/ چرا 16 آذرها سوت و کور شده است؟

امروز هم روز دانشجو بود، روزی که از سال ۱۳۳۲ تاکنون همواره نماد پویایی و زندگی بوده، نماد مطالبه‌گری و انتقاد، نسل به نسل گشته و به امروز رسیده، اما چه بر سر جنبش دانشجویی آمده که حالا پس از ۷۰ سال، دیگر آنطور که باید و شاید خبری از آن پویایی نیست؟ 

بد نیست فلاش‌بکی به گذشته های نه چندان دور بزنیم، به دهه ۷۰ و ۸۰؛ اوج فعالیت‌های سیاسی دانشجویان. فارغ از نوع نگاه اکثریت دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی‌ در دو سه دهه گذشته، سوال اینجاست که چرا دیگر آن رنگ و بو، آن تنوع و آن شور گم شده‌است؟ 

شاید بیراه نباشد اگر بپذیریم بخشی از این دلسردی و انجماد، به فضای ولی جامعه برمی‌گردد، به اینکه بخش مهمی از کشور با توجه به مشکلات مختلف اقتصادی حاکم بر جامعه در یک دهه اخیر و گره خوردن معیشت بخش مهمی از جامعه به اما و اگر و ای کاش‌ها.

از سویی دیگر تبلیغات سوء نسبت به آینده کشور توسط رسانه‌های فارسی زبان، در این یک دهه همیشه روندی صعودی داشته و اوجش را در سال گذشته و در میانه بحران‌ها دیدیم. نباید فراموش کرد که بخشی از فضای فکری دانشجویان، به ویژه در میان دانشگاه‌های دولتی و تراز اول ایران، با کلیدواژه مهاجرت مشغول شده و متاسفانه شاهدیم که بعضا نوعی دلسردی نسبت به آینده و فکر مهاجرت، در میان دانشجویان وجود دارد.

این بی‌حسی نسبت به آینده، خود به خود باعث شده تا دانشجویان در خصوص فعالیت‌های صنفی و تشکلی کمرنگ‌تر شوند. از سوی دیگر معیشت و اقتصاد خاص کشور را نباید فراموش کرد‌. وقتی دانشجویان هم مانند سایر اقشار جامعه درگیر تامین موارد مالی خود می شوند، طبیعی است که دیگر شاهد فضای پویای گذشته نباشیم و تشکل‌ها هر روز کمرنگ تر از قبل شوند.

ضمن اینکه با نگاهی به جنبش‌های دانشجویی در اقصی نقاط جهان می توان حدس زد که این خمودگی در میان دانشجویان فقط مختص ایران نیست و کل دنیا را می توان گفت درگیر کرده‌است. سوال اینجاست که آیا نسل z در تمام دنیا نسبت به وضعیت سرزمینی خود و وظیفه دانشجو در نقد و فعالیت صنفی، بی رمق شده‌است؟ اگر پاسخ آری است، چه باید کرد و چه راه حلی برای برطرف کردن این بحران وجود دارد؟ 

۱۶ آذر ۱۴۰۲ هم گذشت، جلساتی در دانشگاه‌ها برگزار شد، مسئولین هم بعضا به دانشگاه‌ها رفتند و جلسات پرسش و پاسخی برگزار شد، اما کیست که نداند جنبش دانشجویی در ایران باید پررنگ‌تر، رساتر و به مراتب فعال‌تر از گذشته باشد؟

 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 27
  • ناشناس
    4

    تمام دانشجویان نخبه و باهوش اوین هستن و محروم شدن.

    نظرات شما -
    • دانشجو!؟
      2

      دانشجوی عاقل و سالم به فکر مهاجرت هستش و دانشجونمای فاسد هم دنبال این هست تا با تملق و زد و بند آینده ای در همین مملکت برای خودش بسازه و البته هر دو گروه در کار خودشون موفق خواهند شد

    • ناشناس
      0

      نخیردلیلش این نیست تا الان جنبش دانشجویی فکر میکرد مسئولین دوکشورایران وآمریکا با هم دشمن هستند و دراین یک سال به این نتیجه رسیده که هر دو یک هدف را دنبال می کنند برای همین بایدتغییر تاکتیک بدهد واین کار زمان نیاز دارد بایدمنتظربک جرقه بود تا مبارزات مدنی عاری از خشونت برعلیه فسادباتاکتیک جدید کلیدبخورد

  • ناشناس
    2

    تمام دانشجویان را بی تفاوت کردن.
    خالص سازی یعنی این.

    نظرات شما -
    • اطاعت مطلقه
      2

      نظام مقدس هیچ نیازی به دانشجو و علم نداره بلکه اتفاقا نیاز به مردمی داره که کمتر فکر کنن و بیشتر اطاعت کنن

  • ناشناس
    1

    آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان استتتتت

  • ناشناس
    1

    دیگر امیدی نیست همه میدانند بسیج در دانشگاه چه می کند

  • ناشناس
    1

    تمام رشته های خوب را سهمیه های ساختگی نظام المقدس گرفتن.بچه های مستعد را قبل از ورود به دانشگاه نابود کردند. اونایی که با رتیه های ۴۰۰۰۰ می خواهند پزشک و مهندس و معام شوند نیروهای خاص المقدسی هستند.

  • ناشناس
    13

    اگه راستشو بگم منتشر میکنی ؟ این جنبش ها هیچکدام بدرد مردم مملکت نخورده خارجی ها برای منافع خود راه انداخته اند حرف پوچ نمینویسم چون از جوانی درآمدم تحقیق کردم به نتایج رسیدم.
    جنبش دانشجویی اگه بدرد مردم میخورد آپارتمان نمیساخت میلیونها قیمت بذاره ۱۲ میلیارد یا خیلی چیزهای دیگه .در این کشور خیلی‌ها بدون نتیجه مثبت کورکورانه دنبال این وقایع هستند برای مردم هیچ حاصلی نداشته

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خودت فهمیدی چه نوشتی

    • ناشناس
      0

      حالا خوبه تحقیق کردی این متن بی سرو ته را نوشتی اگه تحقیق نمی‌کردی چی میشد!

    • ناشناس
      0

      دلیل دارم حمایت از ایکس و ایگرگ بوده به آنهایی که جواب دادند چون مغز کودک دارند جواب نمیدهم ،بله بیشتر جنبش دانشجویی برای اینکه مردم به نیازمندیهای اساسی غارت شده شان مثل خودرو و واحد مسکونی چه بعد و چه قبل ۵۷ غارت شده است برسند نبوده است .حمایت از فلان شخص و فلان کس حل مشکلات نیست .اون کم سن و سالها جواب قوی و قانع کننده به حرف حقیقیت ندادند راست میگه

  • ناشناس
    1

    تلویزیون گفت بعد از ۵۷ دولت آمریکایی آمد روی کار دولت بازرگان خیلی‌ها اصلی نمیدونن برای چی آمدن هنوز شرایط انقلابی میلیونها ندیدند . خودروی ۲۰ میلیونی دست دوم چرا یک و نیم میلیارد تومان و آپارتمان همینطور.
    آنهایی که از ۵۷ منافع بردن صاحبان میلیونها واحد مسکونی.برو نمایشگاههای ماشین عباس آباد و شمیران رو ببین کشور تحت تحریم خودروهای ۲۰میلیاردی .۷۰ میلیاردی چقدر زیاده. چرا می‌ترسی منتشر کنی شرایط انقلابی چه جوریه مگه کاخ سفید حاکم این مشوره؟

  • ناشناس
    0

    وقتی یه دانشجو به یه مسئول میگه بالای چشمت ابروست، از زندگی ساقطش می‌کنند دیگه چه جنبشی؟ مثلاً وزیر علوم می‌خواد بیاد از اون دانشجو حمایت کنه؟! تازه یه اوردنگی هم اون میزنه!

  • ناشناس
    0

    ببین چقدر ما بد بهترین و عقبیم که حتی تلویزیون گفت شرایط بعد ۵۷ انقلابی نبوده در اثبات ادعا رییس دولت هی میگه دولت انقلابی .دولت انقلابی .ولی با اینکه میگه هنوز هم انقلابی نبوده چون کارهای باید بکنه که منافع قدرتمندان و صاحبان کشورمان کم بشه تا حالا حتی حرف شم نزده مثل اینکه قیمت ها آپارتمانهای ساخته شده رو برگردونم بقبل سال اخلال اقتصادی.دوما شما چرا تحقیق نمیکنید تحریمها از داخله به خبر فوری میگم مگه این خبر و گزارش ندارن. از چی میترسین؟

  • عادل
    0

    خبر فوری سلام چرا نظر بعضی ها را اول بخش می‌کنی بعد فوری برمی‌داری مگه اهانت نوشته بودیم

  • ناشناس
    0

    پول که حرام نیست والدین بازجروستم به هرطورخرج فرزندانشون میکنندتامقطعه دکترادراخرهم فرزندش بایدکنارپدرمادرزندگی کند بدون هیچ شغلی اینم شدروزگارملت ایران ،،،،تنهاراه فرارازاین کشوراست

  • ناشناس
    1

    ساندیسی و عرزشی، عرعر کن

  • ناشناس
    1

    چرا روز دانشجو سوت و کور بود!؟؟؟
    چون جوانان هیچ امیدی به آینده ندارند و تحصیل در این کشور بیشتر شبیه جک می ماند !
    اکثر جوانان به فکر فرار هستند!!

  • بهمن
    0

    هنوز بعد ۴۴ سال از سال ۵۷ اکثر مردم تو بدبختی هستندو نیازمند شدید امکاناتی مثل خودرو و واحد مسکونی در هر نقطه شهر هستند و بفرمایش حضرت آقا عدالت حلقه مفقوده است خودم از تلویزیون شنیدم این یعنی چی یعنی تا حالا عدالت نداشته و نبوده است.حتی تواین دو سال دولت انقلابی عدالت نداشتیم اگه داشتیم میلیونها مثل من نوعی الان درمنطقه۵واحد مسکونی مو دریافت کرده بودم یااگه نیازمند شدید خودرو هستم خودرو مو دریافت کرده بودم حتی مثل قیمت دست دوم در اروپا همون ۳۰۰یورو ده سال کارکرده

  • ناشناس
    0

    برا اینکه اگه کور نشود کور می کنند برادران .

  • ناشناس
    0

    چون اطاعت امر کردند ورفتند .

  • ناشناس
    1

    شما خودتون مخین برای مملکت کافیست . دانشجوها و علم و دانش را ول کنید فقط پاسپورت بدین جوانان و دانشجوها معطل نشویم برویم .در کشور فقط حزب الهی بمانند . برای دانشجوها ایران خیلی وقته یک کلمه بی معناست و مرده .

  • ناشناس
    1

    ضرب المثل قدیمی میگه هیچ بقالی نمیگه ماست من ترشه ،یه ضرب المثل دیگه میگه مشک(عطر) آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید.مثل رسانه ها بقیه چیزهای دیگه این کشور

  • ناشناس
    2

    بجای کتاب خوندن و کشف علت ۱۶ آذر و ضد امریکایی چسبیدن ب گوشی و مجازی و کافی شاپ و روشن فکری قجری

  • ناشناس
    0

    وقتی مداح استاد دانشگاه می‌شود چه باید کرد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اصلا مداح رو استاد دانشگاه کردن به همین جا برسه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها