شیوع دوباره طاعون نشخوارکنندگان ‌در ‌طالقان

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز از شیوع دوباره طاعون نشخوارکنندگان ‌در ‌طالقان خبر داد و گفت: در منطقه‌ای که اکنون این بیماری مورد تایید قرار گرفته، حدود ۳۵۰ راس کل و بز وحشی زندگی می‌کنند.

شیوع دوباره طاعون نشخوارکنندگان ‌در ‌طالقان

مجید درگی ظهر امروز در جمع خبرنگاران استان البرز با بیان اینکه در پایش‌های اولیه  وجود چند گله غیرمجاز دام اهلی در ارتفاعات‌ استان البرز تایید شد، اظهار داشت: از دو هفته گذشته مشخص شد‌ که این حیوانات به ‌طاعون نشخوارکنندگان مبتلا هستند که باید ‌توسط کارشناسان تایید می‌شد.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی بر سیستم ایمنی بدن گله‌های کل، بز و میش وحشی تاثیرات فراوانی دارد، افزود: نمونه‌برداری‌های لازم از لاشه تازه دام‌های تلف شده انجام شد که بعد از آزمایشات لازم و تایید مشخص شد که شیوع این بیماری درست است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه  سال گذشته 100 راس از کل و بز وحشی در اثر این بیماری در ارتفاعات شهرستان طالقان تلف شدند‌، عنوان کرد: در حال حاضر مرحله شیوع و پیک بیماری هستیم و اقدامات کنترلی  برای این بیماری در حال اجراست.

درگی با بیان اینکه بر اساس اعلام منابع علمی در گونه کل و بز وحشی تلفات بین 70 تا 80 درصد گله  است، گفت: این به این معنی نیست که این میزان حیات وحش طالقان از بین رفته بلکه اگر یک گله‌ای به این بیماری مبتلا شود پیش‌بینی می‌شود که بین 50 تا 80 درصد گله درگیر شود.

وی افزود: در منطقه‌ای که اکنون این بیماری مورد تایید قرار گرفته، حدود 350 راس کل و بز وحشی زندگی می‌کنند که باید این بیماری سیر خود را طی کند تا مشخص شود چند راس درگیر این بیماری شده‌اند.

‌‌سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه بر‌اساس دستورالعمل سازمان حفاظت محیط زیست نخستین اقدام در صورت شیوع این بیماری، قرق منطقه است و تا جای ممکن اجازه خروج دام‌های وحشی از منطقه قرق و ورود آنها در میان دام‌های اهلی واکسینه شده داده نشود، افزود: گوسفندهای واکسینه شده هم در این شرایط بایستی با نظارت دامپزشکی منطقه را هر چه سریعتر ترک کنند.

درگی با بیان اینکه ویروس بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک جزو بیماری های مشترک با انسان نیست، تصریح کرد: ‌برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری لاشه‌ها به نحو کاملا بهداشتی و به دور از منابع آبی آهک پاشی شده و دفن می شوند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز در خصوص اطلاع‌رسانی لازم به جوامع محلی در مورد این بیماری، افزود: بایستی گردشگرها و کوهنوردها تردد را در منطقه کمتر کرده تا ضمن اینکه استرس در گله های بیمار کمتر شود از انتقال بیماری به دیگر مناطق نیز جلوگیری شود.

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها