تعطیلی مراکز دانشگاه مهارت‌محور یکی پس از دیگری

سرانجام دانشگاه علمی کاربردی چه می‌شود؟

دانشگاه علمی کاربردی به عنوان دانشگاه مهارت‌محور هر از چندگاهی تعدادی از مراکز خود را به بهانه کیفیت‌سنجی تعطیل می‌کند.

سرانجام دانشگاه علمی کاربردی چه می‌شود؟

مدتی است که برخی از دانشگاه‌ها حال و روز خوبی ندارند و با مشکلات عدیده‌ای نظیر فضای آموزشی، تعداد ناکافی اعضای هیئت علمی و غیره درگیر هستند.

یکی از این دانشگاه‌ها دانشگاه علمی کاربردی است، در یکسال گذشته مراکز دانشگاه علمی کاربردی از یک هزار و ۷۵ مرکز دانشگاهی به ۶۰۰ مرکز رسید.

در روزهای اخیر هم اعلام شد که ۲۰ مرکز دیگر نیز به دلیل کیفیت‌سنجی تعطیل شده‌اند با این حساب اکنون کمتر از ۶۰۰ مرکز دانشگاه علمی کاربردی مشغول به فعالیت هستند.

پیش از این ۶۰ هزار مدرس این دانشگاه از کار بیکار شدند که دلیل آن هم کیفیت‌سنجی اعلام شده بود. البته برخلاف این رویکرد اخیراً محمدحسین امید رئیس دانشگاه علمی کاربردی می‌گوید: «تعداد مدرسین دانشگاه علمی کاربردی در حال حاضر بیش از ۳۲ هزار نفر است و حدود ۶ هزار نفر نیز به این تعداد افزوده می‌شود.» به نظر می‌رسد که دانشگاه بدون تأمین مدرس نمی‌تواند مراکز باقیمانده را هم پابرجا نگه دارد.

در این میان ثبت‌نام در رشته‌های کاردانی دانشگاه علمی کاربردی همچنان ادامه دارد ولی هنوز ظرفیت پذیرش از تعداد ثبت‌نامی‌ها به میزان قابل توجهی جلوتر است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ظرفیت پذیرش در سال تحصیلی جدید در مراکز علمی کاربردی کشور را ۳۵۰ هزار نفر اعلام کرد درحالیکه هنوز ۱۰۰ هزار نفر هم در دوره کاردانی این دانشگاه ثبت‌نام کرده‌اند.

آمار پذیرفته‌شدگان نهایی سال ۹۸ دانشگاه جامع علمی کاربردی نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد ظرفیت دوره‌های کاردانی و کارشناسی این دانشگاه خالی مانده است.

در دوره کاردانی از ۲۵۵ هزار ظرفیت تنها ۴۴ هزار صندلی پر شده است و در دوره کارشناسی ناپیوسته از ۲۶۴ هزار ظرفیت تنها ۴۲ هزار دانشجو جذب شده است.

مجموع صندلی‌های خالی این دو دوره نشان می‌دهد که ۴۳۳ هزار صندلی دانشگاه جامع علمی کاربردی بدون دانشجو باقی مانده است!

ادغام بی‌ادغام

از طرفی دانشگاه فنی و حرفه‌ای همسو با دانشگاه علمی کاربردی حرکت می‌کند و ماموریت‌های تقریباً یکسانی را دنبال می‌کنند ولی مشخص نیست که چرا با وجود مشکلات عدیده این دو دانشگاه ادغام نمی‌شوند.

براساس آمارهای آزمون کاردانی به کارشناسی دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی امسال از مجموع ۴۶ هزار و ۶۹۷ نفری که در این دوره ثبت‌نام کرده‌اند تعداد ۴۰ هزار و ۴۱۱ نفر در رشته‌های با آزمون و تعداد ۶ هزار و ۲۸۶ نفر در رشته‌های بدون آزمون ثبت‌نام کرده‌اند.

ظرفیت پذیرش در کاردانی به کارشناسی سال ۹۹ تعداد ۲۲۷ هزار و ۷۰۰ نفر است که از این ظرفیت تعداد ۱۵۷ هزار و ۷۰۵ نفر به رشته‌های با آزمون اختصاص دارد و تعداد ۶۹ هزار و ۹۹۵ نفر به رشته بدون آزمون اختصاص دارد.

در آزمون کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی نیز ۴۰ هزار و ۲۷ نفر زن و ۵۱ هزار و ۶۰ نفر مرد ثبت‌نام کرده‌اند و ظرفیت پذیرش رشته‌های با آزمون فنی و حرفه‌ای ۱۵۱ هزار و ۸۲۹ نفر و ظرفیت پذیرش رشته‌های بدون آزمون ۱۰۱ هزار و ۶۵۶ نفر است.

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با پذیرش شباهت دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای معتقد است: «زمینه‌های اشتراک خیلی خوبی میان دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی وجود دارد و این دو دانشگاه می‌توانستند یک‌جوری کنار هم باشند؛ اما در حال حاضر برنامه‌ای برای ادغام آن‌ها وجود ندارد و هرکدام رسالت‌های خاص خود را دارند.»

البته این آمارها علاوه بر اینکه نشان می‌دهد که ظرفیت‌های پذیرش دو دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی خالی مانده، داوطلبان کمی متقاضی پذیرش در دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته هستند و به نظر می‌رسد که ترجیح می‌دهند در رشته‌های کارشناسی پیوسته پذیرفته شوند.

منبع: آنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها