سیگار صورتی! / موج مصرف دخانیات در میان دختران

در شرایطی که در ماه‌های گذشته گزارش‌هایی در خصوص رشد روزافزون تهیه سیگار توسط دختران 13 تا 15 سال از طریق فروشگاه‌های آنلاین منتشر شد، دادگستری کل استان تهران امروز از ممنوعیت فروش دخانیات از طریق فروشگاه‌های آنلاین و پلتفرم‌های اینترنتی خبر داد.

سیگار صورتی! / موج مصرف دخانیات در میان دختران

امروز دادگستری کل استان تهران از ممنوعیت فروش دخانیات از طریق فروشگاه‌های آنلاین و پلتفرم‌های اینترنتی خبر داد.

در ماه‌های گذشته همزمان با اعلام افزایش ۱۳۰ درصدی دختران سیگاری ۱۳ تا ۱۵ سال، گزارش‌های زیادی در خصوص دسترسی راحت به دخانیات در برخی از فروشگاه‌های آنلاین و پلتفرم‌های اینترنتی منتشر شده بود که موجب حساسیت افکار عمومی شد.

خرید دخانیات تنها با یک کلیک

برخی از فروشگاه‌های آنلاین و پلتفرم‌های اینترنتی با وجود ممنوعیت فروش مواد دخانی در فضای مجازی به خصوص به افراد زیر ۱۸ سال، با گذاشتن تنها پیش‌شرط احراز هویت قبل از خرید آنلاین که به‌راحتی توسط کاربران قابل دور زدن است، امکان خرید سیگار را برای تمام سنین در هر زمانی با امتیاز تحویل درب منزل را فراهم کرده‌اند.

در واقع در این پلتفرم‌ها، محصولات دخانی مختلفی معرفی شده و امکان ثبت سفارش آنلاین این محصولات برای کاربران با یک کلیک به سادگی فراهم شده است .

بررسی‌ها نشان می‌دهد، فرایند احراز هویت در این پلتفرم‌ها بسیار ساده بوده و تمام افراد در تمام سنین صرف داشتن تلفن همراه و با واردکردن کد ملی صاحب سیم‌کارت بدون هیچ محدودیتی قادر به فعال‌کردن بخش خرید دخانیات در این برنامه‌های خرید آنلاین هستند.

تسهیل شرایط خرید دخانیات در پلتفرم‌های اینترنتی در حالی است که فروش دخانیات به نوجوانان زیر ۱۸ سال ممنوع است؛ اما برخی فروشگاه‌های اینترنتی صرفاً برای بالابردن منافع خود بدون توجه به پیامدهای منفی آن در جامعه، شرایط خرید دخانیات را برای همه سنین فراهم می‌کنند.

۱۲ ساله‌های سیگاری!

به گفته دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران بر اساس برآوردها، سن شروع استعمال دخانیات در کشور به زیر ۱۲ سال رسیده است. 

کارشناسان معتقد هستند یکی از دلایل کاهش سن مصرف دخانیات در ایران، دسترسی راحت به آن است، دسترسی آسانی که می‌تواند آن‌ها را با گذشت زمان به آسانی به سمت مصرف مواد دخانی سوق دهد .

در تیر ۱۴۰۲ نیز معاون اجتماعی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفته بود: «مصرف دخانیات میان جوانان به‌ویژه دختران در پنج‌سال گذشته ۱۳۳ درصد افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ رتبه ایران در مصرف سیگار تک‌رقمی شود و این عدد وحشتناکی است.»

در آبان امسال نیز رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت افزایش مصرف دخانیات در زنان را نگران‌کننده خواند و اعلام کرد مصرف سیگار در گروه سنی دختران ۱۳ تا ۱۵ سال ۱۳۳ درصد افزایش داشته است.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • ناشناس
    5

    اگه سیگاربکشی خونه میدن ماشین میدن سفرهای داخلی خارجی میری پولدارمیشیم؟؟؟؟؟ چی میدن که ریه هاتون رونابودمیکنیدقندتون بره بالابعدهزارتامریضی بگیرین سیگارمیادبه دادتون برسه؟؟؟؟باچیزهای مفیددیگه هم میشه ادعای باکلاسی کرد.بدبختی ایرانی هااینه تقلیدکارن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      تقلید اگه خوب باشه قابل قبوله ، آخه کجای سیگار باکلاسی هست؟
      متاسفانه تو بعضی از فیلم ها بازیگران مشهور سیگار میکشن و این موضوع رو مخاطب تاثیر میزاره.
      عده ای با فرهنگ غلطشون جامعه خصوا افرادی کم سن و سال رو درگیر این مسایل کردن مثل همین سیگار یا موضوع بدحجابی

  • ناشناس
    2

    در دوسال گذشته تعداد مغازه های سیگار وقلیان فروشی از نانوایی ها بیشتر شده که همه مجوز لازم را کسب کرده اند ومتاسفانه هرچیزی که دود کنه میفروشند

  • علی
    3

    گل بود به سبزه نیز آراسته شد

    نظرات شما -
    • ✌✊
      0

      ب 21:39:42 دوست عزیز علی آقا الانه گل وسبزه هم میکشن...اینا خوبه وقتی تو هیئت قرص اکس یا روانگردان و غیره و داروی بیهوشی تجویز میکنن ب خلق خدا..دیگر چه توقعی...بیخیال ایراد جای دیگس...وقتی تو دادسرای چهارباغ کرج با قرص اکس گرفتن دستبند زدن پرونده تشکیل شد پرونده را ماست مالی کردن....ایراد از بالاست............15/14 ساله این هیئت هست قانون کجاست

  • جعفری
    3

    کاپشن صورتی حالا هم سیگار صورتی شایدهم مقصر پلنگ صورتیه!

  • حسن
    4

    مثل کشورهای دیگه دیسکو ‌کافه وشهربازیهای بزرگ بسازیدنا هم جوانان وهم توریسم واردایران شود ایجادشان ودرامد ورابطه با مردم دنیا

  • فرزندجانبازایران
    3

    سلام . اگه توجهی به فرزندان این بسه هیچ وقت دنبال همچنین کارهایی نمی‌برند.
    بوجود آوردن ورزشگاه مخصوص زنان درهمه موارد رشته بابهترین تکنولوژی
    ارتقاع سطح تدریس دادن مدرسین محترم
    ارتقاع سطح امکانات تفریحی و آموزشی
    آزادی جوانان در حد و حدود متناسب ‌ . نه کاری کنیم از حجاب زده بشن نه کاری کنیم به بی حجابی ختم بشه .
    اولین دستور باید به تولیدی الباس داده بشه از ورود ودوخت لباسی های نامتناسب اجتناب کنند .

  • ناشناس
    1

    سیگار کشیدن در ۱۵ سالگی بهتر از ازدواج در همین سن است... بیشتر دختران یا پسران نوجوان بعد از مدتی از سرشان می افته و میرن دنبال زندگی‌شان...بزرگتر ها سریع یادشان می رود خودشان در نوجوان چه در سر داشتند و چه شیطنتها که نمی کردند

  • ابراهیمی
    14

    لعنت بر زن زندگی آزادی

  • ناشناس
    3

    خانواده ها بیشتر دفت کنن.
    بچه ها پیش ما امانت هستن.به دوست های بچه ها بیشتر دقت کنید.
    کسانی که سیگار در اختیار بچه ها قرار میدن ، واقعا به وژدانتون مراجعه کنید.
    برخورد قانونی محکم هم باید با کسانی که سیگار در اختیار بچه ها قرار میدن کرد.

  • ناشناس
    3

    وجدانن دخترا خیلی پررو شدن /یه کارایی میکنن که ادم شاخ در میاره.

  • ناشناس
    1

    بیکاری. مشکلات اقتصادی. مشکلات ازدواج و محدود بودن فعالیت های اجتماعی زنان از علل این موارد می باشد و مقصر آن صد در صد مسئولان کشور هستند

  • بهلول
    1

    توروخدادست ازسرماسيگاريهابرداريددولت كه هرروزسيگارراگرانترميكنه بااين مطالب دوباره يادش نندازدولت دهنش بازه براى گازهوايى

  • متفاوت
    0

    هوس هرکسی رابه هرسو می‌کشاند به سوی سیگار، قلیان، پرخوری، دزدی، کلاهبرداری، اختلاس، دروغگویی، وعده الکی واخرش هم به یک استکان چایی دبش روش.

  • ناشناس
    0

    بنده خدا سیگار ؛ ای کاش سیگار بود ؛ برید از این دکه های روزنامه فروشی سیگارهای ماریجوانا ؛ پک های پلاستیکی ماریجوانا ؛ چپق های کشیدن ماریجوانا را جمع کنید گُل یا همان ماریجوانا از سیگار زودتر به دست جوان ها میرسه متاسفانه .

  • .
    2

    خب زندگی خودشونه هرکارمیخوان بکنن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها