طرح شناسنامه گرفتن «مادر ایرانی‌ها» دوباره جان گرفت

نماینده مردم نهبندان در مجلس از طرح لایحه جدید دولت در مجلس مبنی بر اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از مادرانی ایرانی و پدران غیرایرانی خبر داد و گفت: با این لایحه مشکلات تابعیتی کودکان زیر ۱۸ سال برطرف می‌شود.

طرح شناسنامه گرفتن «مادر ایرانی‌ها» دوباره جان گرفت

نظر افضلی در مورد آسیب‌های ناشی از عدم اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادران ایرانی و پدران خارجی گفت: این افراد از زندگی‌­­هایشان مانده‌اند. در محدوده مرز کشورمان بیشتر با افغانستانی‌­ها درگیر هستیم. ما در این باره طرحی را هم چند وقت پیش تقدیم کردیم و نمی‌توان همه آنها را با یک دید منفی نگاه کرد.

وی افزود: متاسفانه اکنون فرزندانی داریم که از مادران ایرانی­ حاصل از ازدواج با مردان غیرایرانی هستند و به مدرسه و دانشگاه­ رفته اما وضعیت آنها مشخص نیست. به همین خاطر است که برای مناطق مرزی که ما هم بررسی می‌­کنیم حل شدن این مشکل، بسیار کارگشا و مفید است.

این نماینده مجلس گفت: با موارد بسیاری از دختران و زنان مواجه می شویم که با مشکلات زیادی روبرو هستند گاهی این دختران تنها مانده و پدران آنها به افغانستان و کشور خود بازمی‌گردند؛ حالا فکرش را بکنید با این مخارج بالای زندگی، از کجا هزینه ها را تأمین کنند؟ در واقع من به خوبی مشکلات این افراد را درک می کنم و دلم به حالشان می سوزد و باید مشکلاتشان حل شود و تحت حمایت قرار بگیرند. چون من از نزدیک شاهد احوالات اینها هستم.

افضلی ادامه داد: بنابراین لایحه‌ دولت برای اعطای تابعیت به این فرزندان می‌تواند مشکلات این زنان و فرزندانشان را حل کند و امیدواریم که هر چه سریعتر به صحن مجلس بیاید.

وی در مورد اینکه یکی از مشکلات در قانون قبلی عدم دادن تابعیت به افراد زیر 18 سال بوده و آیا این لایحه جدید این مشکل را حل کرده است،گفت: قانون قبلی ایرادهایی داشت اما این لایحه جدید به نظر گشایش­‌هایی دارد. زیر 18 ساله‌ها نیاز به مدرسه رفتن دارند و باید وضعیت آنها مشخص شود. اینها بالاخره چندین گروه به حساب می آیند. یک گروه هستند که شاید لازم نباشد به آنها تابعیت بدهیم اما افرادی هم هستند که واقعاً زحمت­کش و بالاخره هم‌­کیش و هم­‌دین ما هستند و ما اینها را به خوبی می شناسیم.

این نماینده مردم در مجلس در مورد فواید تصویب این لایحه گفت: مواردی که در این قانون آمده و فرزندان به تبع آن می توانند از امکانات کشور استفاده کنند برکسی پوشیده نیست چراکه شهروند محسوب می‌­شوند و تمام مزایای اجتماعی را می‌توانند در اختیار داشته باشند و در نتیجه در این صورت کمی از مشکلاتشان کاسته می‌شود.

وی در مورد برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر افزایش ازدواج این افراد با تصویب قانون جدید گفت: احتمال این موضوع می رود اما فعلاً باید کار کارشناسی روی این موضوع انجام شود و مرکز پژوهش­های مجلس در حال بررسی ابعاد این لایحه است تا در نهایت به راه حل مناسبی برسیم.

افضلی تصریح کرد: با تعداد زیادی از نمایندگان مرزنشین­ در مجلس درگیر این موضوع هستیم و همه باید کمک کنیم تا این موضوع حل شود.

منبع: فارس

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • وحید
    0

    اخییشش خدارو شکر منم مادرم ایرانی ولی پدر خارجی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها