هنگام زلزله چگونه از خود محافظت کنیم؟

ساعاتی پیش زمین لرزه ای به بزرگی ۶ریشتر در عمق ۱۰کیلومتری زمین که مرکز آن سنگ سفید بود مشهد و بسیاری از شهرهای خراسان رضوی را لرزاند. تا کنون ۱۰ پس لرزه در استان ثبت شده است. با توجه به محاسبات پژوهشگاه زلزله مشهد، این پس لرزه ها تا چند روز آینده ادامه خواهد داشت. از این رو نکات ایمنی برای مقابله ناگهانی و حفظ امنیت خود هنگام زلزله را در این گزارش ارائه کردیم.

هنگام زلزله چگونه از خود محافظت کنیم؟

اقدامات ایمنی بعد از وقوع زلزله را در ادامه بخوانید؛

*حتی اگر از نظر شما زمین لرزه نسبتا خفیف بوده است، بهتر است از ساختمان خارج شوید. ممکن است شما با پیش لرزه یک زلزله شدید مواجه شده باشید.

*در صورتی که قصد خروج از ساختمان را دارید، به شیشه های شکسته ناشی از سقوط تابلوها، آینه ها و یا دکوراسیون منزل توجه نمایید. اگر به کفش یا دمپایی دسترسی ندارید بهتر است با استفاده از پارچه و تکه ای کاغذ یا مجله کف پاهای خود را بپوشانید تا شیشه وارد پای شما نشود.

*به بوی گاز و یا نشت سایر موارد سوختی توجه نمایید. در صورت احساس بوی گاز از روشن کردن کبریت یا چراق قوه و موارد اینچنینی خودداری نمایید.

*مراقب سیم های آویزان و یا افتاده بر روی زمین باشید. در صورت عدم قطع جریان برق، خطر برق گرفتگی وجود خواهد داشت.

*در صورتی که آتش سوزی کوچکی به وجود آمده آن را مهار نمایید تا تبدیل به یک خسارت بزرگ نشود. به این موضوع توجه داشته باشید که احتمال به موقع رسیدن نیروی آتش نشان در شرایط یک زلزله، ضعیف است.

*از آسانسور استفاده نکنید. ممکن است سیستم آسانسور آسیب دیده باشد و در میانه راه متوقف شود، و همچنین ممکن است درب آسانسور در طبقات آسیب دیده باشد و حتی در صورت عدم وجود کابیل، باز شود و خطر سقوط به داخل چاه آسانسور را به وجود بیاورد.

*ابتدا اعضای خانواده را خارج نموده، در کوچه یا خیابان خود در کنار سایر خانواده ها مستقر نمایید و سپس جهت برداشتن وسایل ضروری به داخل محل بازگردید.

*هنگام خروج ، بهتر است فردی که در جلو حرکت می کند مراقب آسیب های ساختمانی که ممکن است منجر به ریزش یا سقوط شوند باشد ، و سایر اعضا با توجه به اطلاعات و راهنمایی او از محل خارج شوند.

جهت جلوگیری از بروز آتش سوزی، جریان های برق و گاز اصلی ساختمان را قطع نمایید.

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها