تغییرات ژنتیکی عاملی برای ابتلا به سرطان

تغییرات ژنتیکی عاملی برای ابتلا به سرطان

محققان در دو تحقیقی که به تازگی انجام داده‌اند، ژنوم‌های ده‌ها هزار فرد مبتلا و غیر مبتلا به انواع سرطان را مورد بررسی قرار دادند و ۱۳ جهش ژنی جدید مرتبط با افزایش خطر ابتلا به «گلیوما» که نوعی سرطان مغز است و ۱۲ جهش ژنی مرتبط با افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کشف کردند.

به گزارش سلامت آنلاین به نقل از cnn، شناسایی این تغییرات ژنتیکی به دانشمندان کمک می‌کند تا احتمال ابتلا به سرطان‌های مغز و تخمدان را با دقت بالایی تشخیص دهند. یکی از این تغییرات ژنتیکی مشخص کرد که احتمال بروز سرطان مغز تا بیش از یک سوم است در حالی که در بقیه افراد تا ۱۵ درصد است.

طبق آمار انجمن سرطان آمریکا، تاکنون بیش از ۲۲ هزار زن آمریکایی در سال ۲۰۱۷ مبتلا به سرطان تخمدان شده‌اند و بیش از ۸۰ هزار مرد و زن به نوعی تومور اولیه مغز مبتلا شده‌اند. حدود سه چهارم تومورهای بدخیم مغز را «گلیوما» تشکیل می‌دهد.

محققان هنوز علت اصلی ایجاد سرطان تخمدان را نمی‌دانند اما بر این باورند که سن، چاقی، بارداری‌های متعدد و استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری و نیز سابقه خانوادگی در افزایش و کاهش خطر ابتلا به این سرطان اثرگذارند.

سرطان تخمدان تا حد زیادی ژنتیکی است و به دلیل ایجاد برخی تغییرات و جهش‌های ژنتیکی ممکن است بروز کند. گروهی از دانشمندان دانشگاه کمبریج، ژنوم حدود ۱۰۰ هزار نفر شامل زنان مبتلا و غیرمبتلا به سرطان تخمدان و نیز زنان حامل جهش‌های ژنتیکی در ژن‌های BRCA۱ و BRCA۲ را که آنها را در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های سینه و تخمدان قرار می‌داد، مورد مطالعه قرار دادند.

محققان پیش از این ۲۳ تغییر ژنتیکی را کشف کرده بودند که با افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان در ارتباط بود و در حال حاضر نیز ۱۲ تغییر ژنتیکی دیگر پیدا کردند. آنها دریافتند که ژن‌های جدید در رشد سرطان تخمدان دخیل هستند.

سرطان مغز موسوم به «گلیوما» شایع نیست اما معمولا در میانسالی بروز می‌کند. تاکنون راه مؤثری برای شناسایی این نوع سرطان در مراحل ابتدایی وجود نداشته و چنین سرطانی درمان مؤثری هم ندارد اما دانشمندان با تهیه اسکن از ژنوم‌های بیش از ۳۰ هزار نفر، جهش‌هایی را در DNA آنها یافتند که خطر ابتلا به این سرطان را بالا می‌برد.

۱۳ تغییر ژنی مرتبط با سرطان مغز که به تازگی کشف شده، با عملکردهای مختلفی چون تقسیم سلولی و التهاب و توانایی تولید پروتئین‌ها ارتباط دارد. این کشف جدید راه‌های تازه‌ای را پیش روی محققان قرار می‌دهد تا علاوه بر شناخت بهتر این سرطان‌ها، به دنبال راه‌های درمانی مؤثری برای آنها باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

16

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها