باب دیلن، نوبل ادبیات و دیداری که سرانجام فرا می‌رسد

آکادمی نوبل اعلام کرد که باب دیلن سرانجام آخر همین هفته در استکهلم جایزه نوبل ادبیات را دریافت خواهد کرد.

باب دیلن، نوبل ادبیات و دیداری که سرانجام فرا می‌رسد

خواننده سرشناس آمریکایی پاییز امسال در میان تعجب همگان به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات معرفی شد اما در مراسم اعطای این جایزه ۹۰۰ هزار دلاری حاضر نشد.

به گفته آکادمی نوبل دیلن ۷۵ ساله به صورت خصوصی به دیدار آن‌ها در استکهلم می‌رود. از آنجا که برنده برای دریافت جایزه باید سخنرانی کند و دیلن حاضر به سخنرانی حضوری نیست، انتظار می‌رود که نوار ویدئویی ضبط‌شده‌ای برای آن‌ها بفرستد.

اگر دیلن تا ماه ژوئن سخنرانی خود را ارائه نکند از جایزه نقدی محروم خواهد شد. پیش از این نیز برخی برندگان نوبل مانند آلیس مونرو سخنرانی خود را به صورت ضبط‌شده به آکادمی ارائه کرده بودند.

سارا دانیوس دبیر دائمی آکادمی سوئدی در این باره نوشت: «خبر خوب این است که آکادمی سوئدی و دیلن قصد دارند همین آخر هفته با هم دیدار کنند. آکادمی همان زمان مدال و دیپلم افتخار جایزه نوبل را به دیلن اهدا می‌کند و بردن نوبل ادبیات را به او تبریک می‌گوید. به درخواست دیلن هیچ رسانه‌ای در این دیدار حاضر نخواهد بود و تنها دیلن و اعضای آکادمی در آن حضور خواهند داشت.»

باب دیلن نخستین ترانه‌سرای برنده این جایزه معتبر ادبی است و علاوه بر این نخستین آمریکایی است که از سال ۱۹۹۳ به این سو برنده نوبل ادبیات شده است. او برای آفرینش بیانی تازه در ترانه‌سرایی آمریکا برنده نوبل ادبیات شد و تا دو هفته پس از این رویداد هیچ واکنشی نشان نداد.

او که در مراسم اهدای جایزه حاضر نشده بود، بردن نوبل را رویدادی فراتر از واژه‌ها و همانند ایستادن روی ماه توصیف کرد.

منبع: بی‌بی‌سی / ۲۹ مارس

منبع: خبرآنلاین

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها