سپیدان عروس زیبای رشته کوه‌های زاگرس/ مارگون جوشش آب از دل صخره‌های کوه + تصاویر

سپیدان عروس زیبای رشته کوه‌های زاگرس/ مارگون جوشش آب از دل صخره‌های کوه + تصاویر

در میان رشته کوه‌های زاگرس نگین و عروس جاذبه‌های طبیعی و گردشگری استان فارس وجود دارد، شهرستان سپیدان که با طبیعت زیبا این عنوان را از آن خود کرده در 75 کیلومتری شمال غربی شهر شیراز واقع شده است.

آب وهوای خنک منطقه در تابستان،کوه‌های پوشیده از برف در زمستان، جاذبه گردشگری طبیعی منطقه، وجود پیست سوارکاری و پیست اسکی و مناطقی همچون تنگ تیزاب و آبشار مارگون و چله‌گاه رونق خاصی به صنعت گردشگری این منطقه داده است.

آبشار مارگون

آبشار مارگون نام آبشاری در دره‌های غربی شهرستان سپیدان است که ارتفاع این آبشار به 70 متر و عرض آن به 100 متر می‌رسد. این آبشار در جاده سپیدان به یاسوج و در روستای مارگون واقع شده است.

روستای مارگون از توابع روستای کمهر (Komehr) از شهرستان سپیدان است. سپیدان و مناطق اطراف آن به دلیل کوهستانی بودن و داشتن ارتفاعی بالای 2200 متر آب و هوایی سرد دارد و به گفته شاهدان عینی در مواقعی از زمستان در این آبشار قندیل‌هایی از یخ تشکیل می‌شود. در این منطقه باغ‌های سیب زرد و سرخ فراوان دیده می‌شود. در بین درختان جنگلی آنجا هم زالزالک و نوعی زرشک دیده می‌شود.

برای دیدن این آبشار می‌توان از شهرهای یاسوج و شیراز به سپیدان سفر کرد که از یاسوج دو راه و از شیراز یک راه وجود دارد. آبشار مارگون حاصل آب رودخانه کمهر وحوزه آبخیز آن است که از میان صخره‌ها به طرز شگفت‌آوری سرریز می‌شود.

موقعت طبیعی و چشم‌اندازهای اطراف آبشار مارگون جلوه‌هایی اعجاب‌انگیز پدید آورده است. هم آمیزی درختان جنگلی باتوپوگرافی ناحیه کوهستانی و رودخانه‌ای زیبا چشم‌اندازهای طبیعی آبشارمارگون را صدچندان کرده است.

پیست اسکی سپیدان

مجموعه تفریحی ورزشی پولادکف در شهرستان سپیدان در 15 کیلومتری شهر اردکان واقع شده و استفاده تفریحی ورزشی دارد. همچنین این پیست به صورت چهار فصل دایر است. این پیست دارای هوای خنک کوهستانی در فصل تابستان و بارش برف در پاییز و زمستان است.

از امکانات این مجموعه می‌توان به تله کابین، تلسکی، رستوران، فست فود، کافی شاپ، مهمان سرا، هتل، موتورهای برفی، ماشین‌های کوهستان و غیره نام برد.

تنگ تیزاب

تنگ تیزآب یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان سپیدان است که در فاصله 20 کیلومتری شمال سپیدان و 90 کیلومتری شیراز واقع شده و گذرگاه یکی از شعبه‌های رودخانه بشار است.

این رودخانه آبی شیرین دایمی دارد و مورد استفاده شرب و کشاورزی است. گونه‌های مختلف ماهیان بومی نیز در آن دیده می‌شود. تنگ تیزآب از پوشش جنگلی مناسب برخوردار است و درختان آن را بیشتر بنه، بادام، بلوط و بید تشکیل می‌دهند.

تنگ تیزآب تابستان‌های خنک و خوش آب و هوا و زمستان‌های سرد دارد. این منطقه در فصل تابستان مورد استفاده بسیاری از بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. طبیعت کوهپایه‌ای توأم با پوشش جنگلی و رودخانه دائمی منظره‌ای زیبا را در دل تنگ تیزاب به وجود آورده و جاذبه‌های این گردشگاه را فزونی بخشیده است.

هم اکنون در فصل‌های مساعد به ویژه در بهار در مدخل ورودی این تنگ چادرهایی برای اقامت بازدیدکنندگان نصب شده است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این جاذبه‌ها تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های سپیدان است در این شهرستان چله‌گاه، چشمه شش پیر، برم فیروز و جاذبه‌های بسیار دیگری وجود دارد.

منبع: تسنیم

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها