استان گلستان سرزمین آبشاران/ تنها آبشار خزه‌ای ایران پذیرای مسافران + تصاویر

استان گلستان سرزمین آبشاران/ تنها آبشار خزه‌ای ایران پذیرای مسافران + تصاویر

برای شناخت سرزمین 7 هزار ساله گلستان سفر چند روزه در ایام نوروزی می‌تواند در کنار سوغات زیبای آن، خاطره مناطق بکر خزری را در ذهن مسافران نوروزی برجای گذارد.

استان گلستان استانی شمالی برگرفته از رشته کوه‌های البرز در کنار میراث گران‌بهای تاریخی از جمله برج آجری قابوس که در فهرست آثار جهانی قرار گرفته تا دیوار تاریخی جرجان که به دنبال ثبت جهانی است و خالدنبی در دل تپه‌ماهورهای شهرستان کلاله که در فصل بهار در میان گندمزارها صحنه دلنوازی را ایجاد می کند تا بافت قدیم گرگان، میل رادکان کردکوی، شماری از چندصد آثار تاریخی و فرهنگی این دیار است.

در کنار تاریخچه فرهنگی غنی سرشار، استان گلستان با داشتن طبیعت بکر جنگلی از جنگل‌های هیرکانی با درختان هزاران ساله سرخدار و جنگل‌های بلوط، معروف به سرزمین آبشاران و چشمه‌سارها است.

استان گلستان با دارا بودن این همه جاذبه‌های طبیعی و تفریحی مانند آبشارها، تالاب‌ها و گل فشان‌ها به عنوان نگین گردشگری منطقه، مقصد مناسبی برای گردشگران ایرانی و خارجی به ویژه در ایام تعطیلی نوروز است

وجود رشته کوه‌های البرز که خود سرچشمه رودهای فراوانی است، آبشارهای کوچک و بزرگ بسیاری به وجود آورده که‌ از نواحی مختلف سرازیر است و جلوه‌های زییایی را ایجاد کرده است.

بیش از 60 آبشار کوچک و بزرگ از جمله آبشار شیرآباد، لوه، کبودوال، گلستان، باران کوه، زیارت ، دوآب و شادان (7 طبقه) در جای جای این استان به مناطق زیبای گردشگری تبدیل شده‌اند

آبشار لُوه

در فاصله 14 کیلومتری غرب پارک ملی گلستان و در جنوب روستای لوه در شهرستان گالیکش قرار دارد و از جاده اصلی تا این آبشار حدود 5 کیلومتر فاصله وجود دارد.

مجموعه آبشارهای لوه از چندین آبشار کوچک و بزرگ به‌صورت پلکانی تشکیل شده که هر کدام آن‌ها، حوضچه‌هایی را تشکیل داده‌اند.

ارتفاع یکی از آبشارها به 15 متر می‌رسد و همجواری این آبشار با پارک ملی گلستان و شاهراه تهران- مشهد، در کنار طبیعت زیبا و هوای لطیف آن، ارزش جهانگردی ویژه‌ای به آن بخشیده است.

آبشار کبودوال

آبشار کبودوال، آبشار تمام خزه‌ای ایران، که مسیر گردشگران فراوانی از اقصی نقاط ایران است.

این آبشار هر ساله مقصد سفر است و هر فردی که به استان سفر کند از دیدن این جاذبه زیبایی طبیعی گلستان چشم‌پوشی نمی‌کند و بیش از 90 درصد گردشگران این آبشار زیبا را می‌شناسند و در سفر خود برنامه دیدن از این آبشار را قرار می‌دهند.

این آبشار در 4 کیلومتری جنوب شهرستان علی‌آباد کتول و در عمق دره‌ای از جنگل‌های انبوه قرار دارد و آب این آبشار که از چشمه‌های جنوبی ارتفاعات تشکیل شده، زلال و شفاف و قابل آشامیدن است.

این آبشار از تنوع گونه‌های گیاهی و چشمه‌های فراوان بهره‌مند است .

آبشار گلستان

نام این آبشار با پارک ملی گلستان عجین شده و هر فردی قصد سفر به مشهد مقدس و پابوسی علی بن موسی الرضا(ع) را دارد و قصد سفر را از سمت گلستان برنامه‌ریزی کرده است، حتما برای رسیدن به مقصد از پارک زیبای گلستان که بیش از 92هزار هکتار وسعت دارد باید گذر کند اما این پارک زیبا در کنار جنگل و حیوانات زیبای خود، دارای آبشار زیبای است که حتما در مسیر سفر می‌تواند لحظاتی آرامش‌بخش را را رقم بزند.

این آبشار زیبا در بالادست گردشگاه آبشار در پارک ملی گلستان واقع شده و ارتفاع آبشار حدود 19.5 متر و دارای آب همیشگی است.

آبشار زیارت

روستای زیارت و آبشار معروف آن در همه فصول سال به خصوص بهار و تابستان مامنی برای گردشگران است و روستای زیارت در کنار طبیعت کوهستانی خود، با وجود این آبشار زیبا جلوه خاصی به خود گرفته است.

آبشار زیارت در 18 کیلومتری شهر گرگان و در 5 کیلومتری جنوب روستای زیارت واقع شده و در مسیر یکی از شعبات فرعی رودخانه خاصه‌رود قرار دارد.

این رود از ارتفاع حدود 16 متری به داخل حوضچه‌ای می‌ریزد راه دسترسی به این آبشار از داخل روستای زیارت به سمت جنوب است و تا 100 متری آبشار راه ماشین رو نیز ایجاد شده است.

آبشار رنگو

آبشار رنگو در 6 کیلومتری جنوب غربی شهرستان گرگان واقع شده و این آبشار که بستری نیم دایره‌ای شکل دارد، شامل یک محل ریزش اصلی و چند محل ریزش فرعی است و حدود 7 متر ارتفاع دارد.

جنگل رنگو دارای گرمابه قدیمی، امامزاده ابراهیم است و از لحاظ طبیعی دارای طبیعت زیبا اطراف آبشار و دره‌های مسیر رودخانه‌های منطقه است.

همچنین حدود 5 ساعت پیاده روی در امتداد دره و رود خانه آبشار رنگو خودنمایی می‌کند و این منطقه از مسیر پارک جنگلی و روستای توشن در 5 کیلومتری جنوب گرگان قابل دسترسی است.

آبشارهای شیرآباد

اما وجود این همه زیبای خیره کننده که تجلی ایزد منان است سفر به عروس آبشارهای گلستان را زمزمه می‌کند در کنار این آبشارهای زیبا در استان مجموعه آبشارهای شیر آباد در شهرستان رامیان زیبایی خاص منطقه فردرسک را بیان می‌کند.

مجموعه غار و آبشارهای شیرآباد به‌عنوان یک اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده‌اند وبه سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شده است.

از خان‌ببین به روستای شیرآباد حدود 5 کیلومتر به سمت جنوب فاصله است و پس از روستای شیرآباد و گذشت 3 کیلومتر از جاده آسفالته، راه مالرویی وجود دارد که به سمت آبشارها پیش می‌رود.

آبشار اول 25 متر ارتفاع و 81 متر عمق و آبشار دوم آن 12 متر ارتفاع و 80 متر عمق دارد و به عنوان عروس آبشارهای منطقه نیز شناخته می‌شود و آبشار‌های شیرآباد همه ساله تعداد بی‌شماری از مسافران و علاقه‌مندان طبیعت را به سوی خود جذب می‌کنند.

این‌ها نمونه های بی‌بدیل قدرت پرودگار در سرزمین آبشاران بود که آرامشی به زلال آب‌های جاری در آنها برای گردشگران فراهم می‌کند.

اینها تنها گوشه‌ای از نعمت‌های بی‌بدیل خداوند به استان گلستان است چرا که وجود دریای خزر و بندرهای ترکمن و گز، تالاب‌های آلماگل، آجی گل و گمیشان، گل‌فشان‌ها گه نمونه‌ای از میراث باارزش این است و می تواند مرکزی برای توریسم سلامت باشد از نمونه های دیگر جاذبه‌های گلستان محسوب می‌‌شوند.

منبع: تسنیم

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها