روسای‌جمهور ایران از کدام کشورها دکترای افتخاری گرفته‌اند؟

به بهانه اولین دکترای افتخاری حسن روحانی از دانشگاه روسیه سوابق روسای جمهوری سابق ایران را در رابطه با دریافت دکترای افتخاری مورد بررسی قرار می دهیم .

روسای‌جمهور ایران از کدام کشورها دکترای افتخاری گرفته‌اند؟

به گزارش خبرنگار خبر فوری امروز دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران که دکتری خود را در رشته حقوق اساسی از دانشگاه کلدونین گلاسگو در تاریخ ۱۹۹۸ میلادی (۱۳۷۶- ۱۳۷۷) دریافت کرده بود طی مراسمی ویژه برای اولین بار در کسوت رئیس جمهوری دکترای افتخاری دانشگاه ام.گ.او مسکو را پس از تأیید شورای علمی این دانشگاه دریافت نمود.

"سادوو نیچی" رئیس دانشگاه دولتی مسکو (ام.گ.او) گفت: به پاس خدمات و اقدامات دکتر روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران در مسیر تقویت و توسعه روابط علمی و آکادمیک میان ایران و روسیه، دکترای افتخاری این دانشگاه به وی اعطا می‌شود.

اما این اتفاق برای روسای جمهور ایران مسبوق به سابقه است.

محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت های نهم و دهم ، در سال ۲۰۱۲ میلادی در آخرین دور ریاست جمهوری اش، از دانشگاه هاوانا در کوبا دکترای افتخاری دریافت نمود.

این روند در دولت اصلاحات در اوج قرار داشت و رئیس دولت های هفتم و هشتم، 11 دکتری افتخاری گرفت. سید محمد خاتمی توانست موارد زیر را از آن خود کند.
• دکترای افتخاری، مؤسسه دولتی روابط بین‌الملل مسکو
• دکترای افتخاری فلسفه از دانشگاه دولتی مسکو
• مدرک دکترا افتخاری مؤسسه فناوری توکیو
• درجه دکترای افتخاری توسط دانشگاه دهلی
• دکترای افتخاری از آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان
• درجه افتخار در علوم سیاسی از دانشگاه لبنان
• بالاترین دیپلم افتخار غیرنظامی پاکستان
• دکترای افتخاری از دانشگاه النیلین
• دکترای افتخاری حقوق از دانشگاه سنت‌اندروز
• دکترای افتخاری از دانشگاه تهران و دانشگاه سنت اندروز انگلستان
• دکترای افتخاری از دانشگاه لیژ در بلژیک برای گفتگوی تمدن‌ها

در این بین مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از انقلاب اسلامی عناوین افتخاری متعددی را از مجامع علمی دنیا کسب کرده و دانشگاه تهران نیز عنوان دکترای افتخاری علوم سیاسی را به رئیس دولت های پنجم و ششم اهدا کرده است.

نکته قابل توجه، امتناع رهبر معظم انقلاب از دریافت دکتری افتخاری است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در یکی از دیدارها با مسئولان وزارت علوم در پاسخ به پیشنهاد اعطای دکتری افتخاری به ایشان گفتند: «مسئله‌ی دکتری افتخاری؛ خوب، البته این یک افتخار است که این دانشگاه این اظهار محبت را به ما بکند؛ لیکن من اهل دکتری نیستم؛ همان طلبگی ما کافی است.
رهبر معظم انقلاب گفتند اگر بتوانیم به میثاق طلبگی متعهد و پایبند بمانیم - که قولاً و فعلاً این میثاق را از دوران نوجوانی و جوانی با خدای متعال بستیم - اگر خداوند کمک کند و ما بتوانیم این میثاق را حفظ کنیم و در همین عالم طلبگی پیش برویم، من این را ترجیح میدهم. شما لطف کردید و این برای ما هم مایه‌ی مباهات است، لیکن من پیشنهاد شما را قبول نمیکنم.»

دریافت دکترای افتخاری برای روسای جمهور و شخصیت های مهم و مشهور یک افتخارات است. مدرک افتخاری مدرکی دانشگاهی است که یک دانشگاه یا مؤسسهٔ آموزشی و پژوهشی بدون طی روندهای معمولِ اخذ مدرک، به فرد اعطا می‌کند.

محمد افصحی

منبع: خبرفوری

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها