جلوگیری از خروج 200 هزار دلار ارز با تولید 45 هزار دز مالئین در موسسه رازی

جلوگیری از خروج 200 هزار دلار ارز با تولید 45 هزار دز مالئین در موسسه رازی

رئیس بخش توبرکولین موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با اشاره به اینکه در سال گذشته، 45 هزار دز مالئین در این موسسه تولید شده است، گفت: با توجه به اجرای برنامه کنترل، مبارزه و ریشه‌کنی بیماری مشمشه در ایران، سالانه کمتر از 100 مورد از این بیماری در کشور مشاهده می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر نادر مصوری با اشاره به تولید 45 هزار دز مالئین در سال گذشته اظهار کرد: با این میزان تولید در سال95 از خروج حدود 200 هزار دلار ارز از کشور جلوگیری به عمل آمده است.

وی تاکید کرد: مالئین از جمله محصولات استراتژیک است که در صورت عدم تولید آن توسط این موسسه، واردات آن به این کشور به سادگی امکان‌پذیر نیست و بی‌شک کشور در صورت انتشار این بیماری دچار مشکل می‌شود.

رئیس بخش توبرکولین موسسه رازی افزود: مالئین برای شناسایی بیماری مشمشه در تک‌سُمی‌ها از جمله اسب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اجرای برنامه مبارزه با مشمشه در کشور تصریح کرد: بر اساس این برنامه‌ریزی و تولید مالئین توسط موسسه رازی، در حال حاضر در کشور کمتر از 100 مورد بیماری مشمشه به طور سالیانه مشاهده می‌شود.

دکتر مصوری خاطرنشان کرد: باید به این نکته اذعان کرد این بیماری در 5 سال اخیر سیر افزایشی داشته که دلیل آن نیز تردد غیرمجاز تک‌سُمی‌ها در مرزهای کشور است.

رئیس بخش توبرکولین موسسه رازی با تاکید بر اینکه برنامه کنترل، مبارزه و ریشه‌کنی بیماری مشمشه در ایران در حال اجراست، گفت: این درحالی است که هیچ‌گونه آماری از این بیماری در کشورهای همسایه ایران وجود ندارد و در همین راستا، برنامه‌ای برای ریشه‌کنی این بیماری (به جز در ترکیه) اجرا نمی‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها