باغ عمارت قجری فتح‌آباد نگین گردشگری کرمان+تصاویر

باغ عمارت قجری فتح‌آباد نگین گردشگری کرمان+تصاویر

باغ عمارت فتح‌آباد، باغی مربوط به دوره قاجار است که در 25 کیلومتری مرکز کرمان و در شهر اختیارآباد واقع شده است.

باغ عمارت فتح‌آباد کرمان، یادگار فضل علی‌خان بیگلربیگی است که با مصالح خشت خام و گچ برای حاکم کرمان ساخته شده است.

حوضی به ابعاد 60 در 5 متر در مقابل عمارت دو طبقه وجود دارد که تماشای تصویر عمارت باغ از داخل آب حوض دیدن آن را بسیار زیباتر می‌کند.

این بنای زیبا و باشکوه یکی از قدیمی‌ترین باغهای ایران و محل حکمرانی یکی از حاکمان کرمان بوده است.

بر بالای سردر ورودی باغ، روزنه‌های مدوری وجود دارد که در گذشته دارای ذره بین‌های قوسی بوده و شبها نور چراغ بادی را به جلوخان بنا منعکس می‌کرده است.

در 30 متری ضلع شرقی بنای اصلی باغ فتح‌آباد، عمارتی چهار فصل قرار دارد که یک طبقه و دارای گنبد مرکزی و ایوانهای ستون داری است، علاوه بر سر در که ساختمانی دو طبقه داشته طاق نماهایی نیز در طرفین آن احداث شده است.

باغ بیگلربیگی یا همان فتح‌آباد، آنچنان ماهرانه آجرکاری و با گچ‌کاری تزئین شده که باور کردنی نیست، معمارانی در 150 سال پیش چنین هنر و خلاقیتی از خود نشان داده‌اند و یک شاهکار هنر معماری ایرانی است.

باغ فتح آباد از موقوفات مرحوم رستم خان امیری است که در تاریخ دی ماه 1352 وقف شده است.

این باغ الگوی احداث باغ شاهزاده ماهان بوده است و در تاریخ 12 بهمن 1381 با شمارهٔ ثبت 7284 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مرمت و بازسازی باغ عمارت فتح‌آباد به دستور استاندار کرمان و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و تلاش بنیاد توسعه و عمران موقوفات کرمان در سال 1392شروع شد.

در احیاء این باغ تلاش شده تا با کمترین دخل و تصرف در بنا، بازسازی و مرمت آن به‌گونه‌ای انجام شود که ضمن حفظ اصالت باغ به عنوان الگوی باغ‌سازی کرمان مطرح شود.

بازدید از باغ فتح‌آباد در شب نیز آنقدر زیبا است که چشم هر بیننده‌ای را از فاصله زیاد به خود جلب می‌کند و به دلیل نورپردازی‌های زیادی که در آن شده است به یکی از درخشان‌ترین باغ‌ها و بناهای تاریخی کرمان تبدیل شده است.

در بازسازی فتح‌آباد، آلاچیق‌هایی در فضای خالی باغ کار گذاشته شده و به محل استراحت گردشگران تبدیل شده است.

در کنار عمارت باغ هم زمین‌های بزرگی را به پرورش گیاهان دارویی اختصاص داده‌اند و حدود 270 گونه گیاهی این مزرعه، بزرگترین کلکسیون گیاهان دارویی را در باغ فتح آباد به‌وجود آورده است.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها