خبر فوری بررسی می کند؛

پشت پرده دستگیری سفیر سابق آفریقای جنوبی/آیا ایرانسل با رشوه ترکسل را کنار زد؟

یوسف سلوجی، دیپلمات بازنشسته آفریقای جنوبی، به خاطر زد و بند با شرکت مخابراتی

پشت پرده دستگیری سفیر سابق آفریقای جنوبی/آیا ایرانسل با رشوه ترکسل را کنار زد؟

به گزارش خبرنگار خبر فوری ، روز گذشته سفیر سابق آفریقای جنوبی در تهران بدلیل رشوه‌خواری در پروژه ایرانسل دستگیر شد وی متهم است برای کنار زدن ترکسل از پروژه اپراتور دوم ایران رشوه گرفته است این اتهامات از زمانی شروع شد که «کریس کیلو وان» مدیرعامل پیشین گروه چندملیتی‌ام.تی.ان که پس از افتضاح نیجریه و محکوم شدن این شرکت به پرداخت 5 میلیارد و 200 میلیون دلار آمریکا به دلیل توزیع سیمکارت‌های ثبت‌نام نشده در این کشور، وادار به استعفا شد، در اسنادی که از این شرکت خارج کرده مدعی شده تنها در یک نوبت از جیب خود دویست هزار دلار به سلوجی پرداخته و طی این سال‌ها نتوانسته این پول را از ام.تی.ان، پس بگیرد.
وی همچنین اعتراف کرده است پس از اخراج از گروه چندملیتی ام.تی.ان حدود 7 هزار صفحه اسناد اپراتور دوم موبایل ایران را از این شرکت خارج و تحویل ترکسل برنده نخست این مناقصه داده است.

پلیس ژوهانسبورگ (اواخر بهمن‌ماه سالجاری) از بازداشت یوسف سلوجی، دیپلمات ۷۵ ساله و سفیر سابق آفریقای جنوبی در تهران، خبر داد. این دستگیری در چارچوب پرونده‌ای صورت گرفته که چند سال قبل با شکایت "ترک سل" علیه شرکت "ام‌تی‌ان" گشوده شده بود.

یوسف سلوجی با وثیقه‌ای ۲۸۰ هزار دلاری آزاد شد تا روز ۱۷ آوریل (28 فروردین‌ماه 98) در دادگاه حضور یابد. او پس از خاتمه مأموریت در ایران و پیش از بازنشستگی، سفیر آفریقای جنوبی در عمان بود. خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد سلوجی پول رشوه را صرف خرید یک خانه در پر‌ه‌توریا کرده است.

بر اساس این گزارش، گروه چندملیتی MTN بزرگ‌ترین شرکت مخابرات آفریقای جنوبی است. طبق مندرجات پرونده، این شرکت برای تصرف بازار تلفن همراه ایران و بردن مناقصه قرارداد "ایرانسل"، حداقل در یک نوبت ۱۰۰ هزار دلار به یوسف سلوجی رشوه پرداخته بود. سخنگوی رئیس پلیس آفریقای جنوبی گفته، سلوجی با دریافت این مبلغ، از مناسبات خود سود برد تا طرف ایرانی را متقاعد کند که به جای "ترک‌سل" با "ام‌تی‌ان" قرارداد ببندند.

شرکت چندملیتی ام.تی.ان هرگونه زد و بند برای کنار زدن رقیب ترک را تکذیب می‌کند. دو رقیب مخابراتی در سال ۲۰۰۴ میلادی (1383 شمسی) بر سر مناقصه مشهور به ایرانسل می‌‌جنگیدند.

گفتنی است، موضوع زد و بند در سال ۲۰۱۲ میلادی(1391 شمسی)، و زمانی برملا شد که کریس کیلووان، مدیر اجرایی "ام‌تی‌ان"، بعد از اخراج از این گروه به دلیل پرونده نیجریه، صدها سند و مدرک مربوط به ایرانسل را در اختیار "ترک‌سل" گذاشت. این شرکت نیز به دادگاهی در واشنگتن شکایت برد و خواستار غرامتی معادل چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار شد.

گروه چندملیتی‌ام.تی.ان که تاکنون هیچ‌گاه اطلاعاتی از ترکیب نژادی سهامدارانش هم منتشر نکرده است ولی در سال 1383 توانست با کنار زدن ترکسل (برنده نخست مناقصه اپراتور دوم تلفن همراه در ایران)، برای مدت 15 سال قراردادی به ارزش بیش از 30 میلیارد دلار را بدست آورد که بعد از شروع فعالیتش در ایران با ناپدید شدن بخش‌های مهمی از این قرارداد از درون رگولاتوری دولت ایران، موضوع محدودیت‌ها در واگذاری سیمکارت، سقف 15 ساله این قرارداد، و حتی قانون ضرورت واگذاری 21 درصد از سهام این اپراتور از طریق بورس هم بدست فراموشی سپرده شد.

افشاء فساد و رشوه‌خواری در فیفا در سال 2015 و بدنبال برکناری «سپ بلاتر»(رئیس وقت فدراسیون جهانی فوتبال) ، مشخص شد که آفریقای جنوبی برای بدست آوردن میزبانی بازی‌های سال 2010 جام جهانی فوتبال به مسوولان فیفا رشوه داده است. جالبتر اینکه با هماهنگی طرفین همین دعوا(یعنی یوسف سالوجی و کریس کیلووان) شماری از مدیران و حتی کارشناسان ایرانی با هزینه گروه چندملیتی ام.تی.ان توانستند بازی‌های جام جهانی فوتبال در آن سال را از نزدیک ببینند.

فساد در قرارداد ترکسل

یکی از موضوعاتی که در سال 83 مطرح شد رشوه گرفتن برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی دوره هفتم آن زمان برای برهم زدن قرارداد ترکسل و جایگزینی ایرانسل است، در آن زمان برخی از نمایندگان حتی از کمیته تحقیق و تفحص در مجلس برای رسیدگی به این موضوع خبر دادند اما هیچ وقت نتیجه آن معلوم نشد.

احمد توكلي نماینده مجلس هفتم شورای اسلامی در همايش نقد و بررسي عملكرد مجلس هفتم در مقابله با مفاسد اقتصادي گفت: در گذشته نمايندگان مجلس در مجامع تصميم گيري تنها به عنوان ناظر حضور داشتند اما با فعال كردن نقش نمايندگان بسياري از مجاري فساد قراردادهاي خارجي همچون ترك سل و L 90 آشكار شدضمن اینکه برخی از نمایندگان نسبت به طرح قانوني حفظ منزلت مجلس بی تفاوت هستند ، دور نگاه داشتن سياستمداران و نمايندگان مجلس از فساد اولين گام مبارزه با مفسدان اقتصادي است كه با شفاف كردن ميزان و منبع هدايا و سفرهاي خارجي آنان مي توان عملكرد مسئولان را زير نظر داشت كه متاسفانه امروزه به فراموشي سپرده شده است.

این سخنان درحالی بیان شد که هنوز دلایل اصلی فساد قرارداد ترک گفته نشده است و این شرکت هم درصدد غرامت گرفتن از ایران است.

دادگاهی در آمریکا صدور حکم درباره شکایت «ترکسل» اپراتور موبایل ترکیه، علیه رقیب آفریقای جنوبی اش «گروه ام تی ان» (MTN) را به تاخیر انداخت. این وضعیت تصمیم دیوان عالی آمریکا درباره یک پرونده جداگانه را نیز به حالت تعلیق درآورد، ترکسل، بزرگترین اپراتور موبایل ترکیه در ماه مارس (اسفند گذشته) علیه ام تی ان به دادگاه فدرال آمریکا شکایت کرد و آن را به رشوه دهی و استفاده از نفوذسیاسی برای گرفتن جواز اپراتور موبایل در ایران متهم کرد که پیشتر به ترکسل اعطا شده بود.

ترکسل مدعی است؛ ام تی ان برای گرفتن مجوز سرویس موبایل در ایران، به دولت های ایران و آفریقای جنوبی رشوه داده است و همچنین در دولت آفریقای جنوبی لابی گری کرده تا ژوهانسبورگ را به حمایت از برنامه اتمی ایران ترغیب کند.

ام تی ان این اتهامات را رد می کند. این شرکت در حال حاضر حدود ۱۰ درصد از درآمد خود را از ایران کسب می کند؛ هرچند به دلیل تحریم های اقتصادی ماه هاست که نتوانسته از ایران پول خارج کند، ضمن اینکه ام تی ان می گوید در حال مذاکره با مقامات آمریکایی و آفریقای جنوبی است تا راهی برای انتقال پول از ایران بیابد.

طبق بیانیه جداگانه دو شرکت ترکیه و آفریقای جنوبی، دادگاه شکایت را به حالت تعلیق درآورده تا تصمیم گیری دیوان عالی درباره یک پرونده جداگانه مربوط به نقض حقوق بشر را متوقف کند. ترکسل بر اساس آن پرونده شکایت اخیر را مطرح کرده است.

چندین کارشناس آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته اند که ترکسل شانس زیادی برای پیشبرد پرونده ندارد.

به هرحال بعد از دستگیری سفیر سابق آفریقا در ایران دوباره پرونده ایرانسل و ترکسل باز شد و باید دید که جریانات به کجا خواهد رسید.

بررسی بیشتر این موضوع در روزهای آینده در رسانه خبر فوری منتشر خواهد شد.

43

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • مجید
    0

    این شرکت که با فساد ؛ برنده مناقصه شده است ؛ اگرتحریم اجازه میداد چگونه میخواست در آمد خود را از ایران خارج کند ؟ آیا با این دلایل محکم ایران نمی‌توانست از او خلعید و منافع او را مصادره میکرد ؟ و یا باز هم در داخل اشباح بی نام !! از او حمایت میکند

  • مش سعید
    0

    هردم ازین باغ بری میرسد..... مجلس هفتم که خواستگاه اصولگرایان ولایی بود ، دیگر چرا؟!!

    نظرات شما -
    • رسولی
      0

      چشم بسته ، تهمت نزن. تو اون مجلس هم اصلاح طلب و مستقل و ... بود. امان از ....

  • رضا
    0

    هر دم از این باغ بری میرسد...

  • سعید خواجه رسولی
    0

    من نمی دانم چرا عده ای تمام مسائل را به مصالح سیاسی جناحی مرتبط می کنند چه فرقی میکند که در آن زمان کدام جناح قدرت را در دست داشته مهم این است که در آن زمان عده ای مرتکب رشوه خواری و فساد شده اتدو باید با آن برخورد کرد درست به همین جهت است که ما در مبارزه با فساد موفق نمی شویم وقتی که این مسائل را به مسائل جناحی پیوند می‌دهیم همیشه لاپوشانی کردن فساد برای جلوگیری از تخریب جناح خودی وجود خواهد داشت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها