هنرمندی با ۳۰ رکورد گینس و ۲۰۰۰ اثر شاخص در سیستان و بلوچستان/ می‌خواهم مهمان‌نوازی مردم استان را ثبت جهانی کنم

هنرمندی با ۳۰ رکورد گینس و ۲۰۰۰ اثر شاخص در سیستان و بلوچستان/ می‌خواهم مهمان‌نوازی مردم استان را ثبت جهانی کنم

رمضان نورا هنرمند 38 ساله سیستانی و کارمند آموزش و پرورش زاهدان است که تاکنون بیش از 2000 اثر و اقدام فرهنگی مختلف در حد رکورد خلق کرده که از مجموع این تعداد 30 اثر وی توسط سازمان جهانی گینس به صورت افتخاری در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است.

به گفته نورا برای ثبت رکوردها باید هزینه‌ای به سازمان جهانی گینس پرداخت شود اما چون برخی رکوردها برای نخستین بار در دنیا اتفاق می‌افتد، گینس به صورت افتخاری آنها را ثبت می‌کند که آثار وی نیز از جمله آثار افتخاری ثبت شده در کتاب گینس هستند.

کتابت صلوات خاصه امام رضا(ع) با زعفران که در موزه حرم مطهر نگهداری می‌شود

کتابت قرآن به ارتفاع برج میلاد، نخستین پرچم طلاکاری شده جهان با 22 گرم طلا بر روی پارچه به عنوان بزرگترین دست نوشته، کتابت زیارت عاشورا به فاصله بین‌الحرمین با تربت کربلا، طراحی چهره تمام شهدای استان در چند مدل مختلف با گل کربلا که ترکیب عطر و تربت کربلا بوده، نقاشی با ترکیب گل و عطر کربلا، نقاشی شهید "حسینعلی عالی" روی سیم خاردار به وسیله 19گرم طلا، کتابت نخستین وصیت‌نامه پارچه‌ای جهان با زعفران از سردار شهید "حاج قاسم میرحسینی"، کتابت وصیت‌نامه امام خمینی(ره) به طول «بهشت زهرا تا حرم امام خمینی(ره)» از جمله آثار هنری این هنرمند سیستانی به شمار می‌رود.

کتابت بزرگترین قرآن پارچه‌ای دست‌نویس جهان

نقاشی با "چوب، خاک، سنگ شیشه"، نقاشی با چشم بسته، کتابت دعای توسل بر روی گل‌های ارکیده برای سلامتی رهبر معظم انقلاب، کتابت سوره‌های قرآن با عطر و گل‌های مختلف و ساخت زیباترین گلدان جهان، ساخت اولین توپ خاکی دنیا، کتابت کتابت سوره مبارکه «مریم» روی گل مریم با عطر مریم، کتابت دعای فرج امام زمان(عج) روی گل نرگس با عطر نرگس و کتابت سوره حضرت محمد(ص) روی گل محمدی با عطر محمدی نمونه‌هایی دیگر از آثار هنری رمضا نورا است.

هنرمندی که مردم سیستان و بلوچستان عادت دارند پس از هر اتفاق جدیدی که در استان رخ می‌دهد، منتظر خلق اثر هنری جدیدی مرتبط با آن موضوع، از وی باشند. رمضان نورا اخیراً دلیل هدیه دادن نمونه شبیه‌سازی شده «نخستین جام انیمیشن جهان» که 2500 سال قبل از میلاد در «شهر سوخته» سیستان ساخته شده، به تمام مهمانان برجسته استان به رسم مهمان‌نوازی در بین مردم شهرت پیدا کرده است.

مهمان‌نوازی سیستان و بلوچستانی‌ها ثبت جهانی می‌شود

رمضان نورا در این رابطه اظهار داشت: اگر مسئولان حمایت‌های لازم را انجام دهند استان سیستان و بلوچستان با اهدای جام انیمیشن به میهمانان به عنوان مهمان‌نوازترین شهر جهان به ثبت می‌رسد. البته اهدای این هدیه به تعداد زیادی از چهره‌های شاخصی که به استان سفر کرده‌اند یک رکورد محسوب می‌شود ولی متاسفانه به دلیل عدم حمایت مسئولان استانی تاکنون این رکورد به ثبت نرسیده است.

این هنرمند سیستانی با بیان اینکه به همه میهمانان فرهنگی که برای نخستین بار وارد استان می‌شوند نخستین جام انیمیشن شبیه‌سازی را هدیه می‌دهم، افزود: این جام انمیشین نمونه شبیه‌سازی جام باستانی یافت شده در کاوش‌های انجام شده در محوطه باستانی «شهر سوخته» منطقه سیستان است که 2500 سال قبل از میلاد ساخته شده و من با حکاکی چهره افراد روی پایه آن این تندیس را به میهمانان استان هدیه می‌دهم تا یادگاری از مردم سیستان و بلوچستان داشته باشند.

این رکوردار گینس با اشاره به اینکه تاکنون تندیس شبیه‌سازی نخستین جام انمیشین را به بیش از 200 هزار نفر از مهمانان سیستان و بلوچستان هدیه داده، گفت: شهرستان زابل در منطقه سیستان به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان از سوی سازمان جهانی بهداشت معرفی شده اما این بار باید اسم استان به عنوان مهمان‌نوازترین مردم در کتاب گینس ثبت شود که ذهنیت مردم نسبت به استان ذهنیت بدی نباشد.

وی با اشاره به اینکه این هدیه تاکنون به بسیاری از چهره‌های شاخص هنری، سینمایی، سیاسی، مذهبی و بسیاری از مردمی که به سیستان و بلوچستان سفر کرده‌اند اهدا شده، افزود: در پی پخش شایعات درگذشت ریزعلی خواجوی، دهقان فداکار به ملاقات وی رفتم و تندیس شبیه‌سازی نخستین جام انمیشین را به این مرد بزرگ اهدا کردم.

کتابت قرآن به ارتفاع برج میلاد شیرین‌ترین تجربه‌ام بود

وی کتابت قرآن به ارتفاع برج میلاد تهران را یکی از شیرین‌ترین و پرزحمت‌ترین آثارش دانست و خاطرنشان کرد: این کار هنری 5 سال پیش در ماه مبارک رمضان در برج میلاد رونمایی شد و به عنوان اولین رکورد با هدف ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی و معرفی استان در کتاب گینس ثبت شد.

این هنرمند ادامه داد: برای کتابت قرآن روی پارچه به ارتفاع برج میلاد تهران یک سال کامل وقت گذاشتم که می‌توان گفت بزرگترین قرآن دست نوشته جهان اسلام بوده است.

رکوددار گینس با اشاره به اینکه بلافاصله پس از کتابت قرآن به ارتفاع برج میلاد 2 کار هنری منحصر به فرد دیگر انجام داده، گفت: یکی از این کارها کتابت زیارت عاشورا به فاصله بین‌الحرمین روی 400 متر پارچه با ترکیب تربت و عطر کربلا بوده و دیگری کتابت 40 حدیث از امام حسین(ع) روی لباس سپاه با عطر کربلا بوده که این لباس متبرک‌ترین لباس جهان شده است.

وی خاطرنشان کرد: طراحی بزرگترین مدال شجاعت و افتخار به یاد 175 شهید غواص دوران دفاع مقدس در راستای زنده نگه داشتن یاد و خاطره این بزرگ‌مردان تاریخ، از دیگر آثار هنری مورد علاقه‌ام است. جهت خلق این اثر هنری زیارت عاشورا را به یاد 175 شهید غواص در قلب 175 صدف حکاکی کردم.

نورا با اشاره به اینکه کتابت بزرگترین قرآن پارچه‌ای دست‌نویس جهان در 30 صفحه، 30 ساعت و 30 روز(روزی یک ساعت) از دیگر آثار هنری برجسته وی است، افزود: جز چند نمونه از آثارم از جمله توپ‌سوزن دوزی شده که در موزه نگهداری می‌شود، بقیه آثار را دارم و همه آنها در زاهدان و در منزلم موجود است.

وی گفت: بزرگترین توپ سوزن‌دوزی دنیا در افتتاح جام جهانی 2014 برزیل رونمایی شد و بعد از آن با همکاری فدراسیون به حوزه زوریخ سوئیس انتقال داده شد؛ همچنین اولین توب چوبی جهان به علی دایی و اولین توپ خاکی جهان نیز به لیونل مسی اهدا شده است.

این رکوردار گینس با بیان اینکه برخی از کارها حالت مصرفی داشته‌اند، گفت: شام غریبان امسال اسامی 72 شهید تشنه لب کربلا را با استفاده از 2500 شمع در تالاب خشک و تشنه "هامون" در جوار "کوه خواجه" ترسیم کردم. همچنین در نوبتی دیگر 7000 شمع به یاد جان‌باختگان حادثه منا در ورودی شهر زاهدان و در میدان "زیباشهر" زاهدان روشن کردم.

وی هدف از این کار توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرموده بودند حادثه منا به هیچ وجه نباید فراموش شود عنوان کرد و ادامه داد: بلافاصله پس از این فرمایش پوستر ایران عزادار را طراحی کردم و چون با استقبال زیادی رو به رو شد، به فکر عملی کردن طرح روشن کردن 7000 شمع به یاد جان‌باختگان حادثه منا افتادم.

دیگر از مسئولان چیزی نمی‌خواهم

وی با بیان اینکه مسئولان بارها قول حمایت از کارهایم را داده‌اند، گفت: بارها و بارها مسئولان مختلف به من وعده‌های حمایتی داده و گفته‌اند در صورتی که اقدامات برجسته‌ای انجام دهم و برنامه‌ها درست انجام شود در آنها از شما حمایت می‌کنیم اما متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

نورا با اشاره به اینکه برای طراحی و هدیه دادن آثار هنری به شخصیت‌های مختلف تاکنون 30 میلیون تومان وام دریافت کرده، ادامه داد: برای کارهای هنری که انجام می‌دهم تاکنون کسی از من حمایت مالی نکرده، تنها حمایت معنوی که همان اجازه حضور در برنامه‌های مختلف استانی و ملی بوده انجام گرفته اما همه هزینه‌های تولید آثار با گرفتن وام‌های خرد و کلان و با تلاش خودم تهیه شده است.

تشنه خلق هنر هستم

وی خاطرنشان کرد: همه آثاری که خلق کرده‌ام حاصل تراوش ذهنی خودم است؛ همه در یک لحظه به ذهنم می‌آید و سریع به دنبال خلق آن می‌روم. هیچ وقت از کارهایی که انجام می‌دهم خسته نشده‌ام و زمانی که کار جدیدی انجام می‌دهم ذوق و شوق مردم باعث روحیه دادن به من می‌شود و تشویق‌های مردم من را برای انجام کار بعدی تشنه‌تر می‌کند.

این رکوردار گینس با اشاره به اینکه از استعدادی که خداوند در وجودم قرار داده در راه خدا و برای مردم استفاده کرده‌ام، تصریح کرد: آموزش و یادگیری همه هنرهایی که به آنها مسلط هستم از جمله منبت، معرق، نقاشی، خطاطی، طراحی، مجسمه‌سازی، سفال‌گری شعبده‌بازی و تردستی بدون حضور استاد بوده است.

این هنرمند که 16 سال است کار فرهنگی انجام می‌دهد افزود: خانواده‌ام قبلاً با کارم مشکل داشتند اما بعد به این روال عادت کردند و دیگر به کارهایم اعتراضی نمی‌کنند. یکی دیگر از خلاقیت‌های من اعتراض هنری به نواقص موجود در شهر است که از جمله آنها می‌توانم به اعتراض به چاله‌های فراوان موجود در آسفالت شهر زاهدان و آبگرفتگی شدید معابر زاهدان پس از هر بارندگی اشاره کنم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها