ماجرای مک فارلین سریال می شود+روایت آیت الله هاشمی از این اتفاق جنجالی

ورایتی از ساخت سریالی توسط آمازون در مورد ماجرای ایران-کنترا یا ماجرای مک فارلین خبر داد.

ماجرای مک فارلین سریال می شود+روایت آیت الله هاشمی از این اتفاق جنجالی
به گفته ی منابع، این پروژه هنوز به مرحله تولید نرسیده است و امازون هم اکنون منتظر دریافت متن کامل فیلمنامه است.
گفته شده است که کالین فارل بازیگر مشهور هالیوود قرار است نقش الیور نورث را در این سریال ایفا کند.
ماجرای ایران-کنترا در دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان و طی سال‌های 1985 تا 87 رخ داد و منابع امریکایی مدعی شدند که دولت امریکا در برابر فروش سلاح به ایران، قرار بود آزادی گروگان‌های امریکایی در لبنان را به دست آورد و به شورشیان کنترا در نیکاراگوئه کمک مالی کند. این ماجرا در ایران با نام مک فارلین شناخته می‌شود.
سرگرد الیور نورث که در آن زمان در شورای امنیت ملی امریکا فعالیت می‌کرد، این نقشه را داد تا عواید احتمالی فروش سلاح به ایران برای تامین بودجه شورشیان کنترا صرف شود. این در حالی بود که کنگره تامین بودجه کنتراها از سوی دولت امریکا را ممنوع کرده بود. از ایران-کنترا بعد از واترگیت به عنوان دومین رسوایی بزرگ سیاسی در امریکا در قرن بیستم یاد می‌شود.
عده‌ای می‌گویند که الیور نورث به جای ریگان تقصیر را به گردن گرفت و تنبیه شد. او ومک فارلین برکنار شدند و کار نورث به دادگاه کشید،اما مقصر شناخته نشد. فارل که اخیرا در فصل دوم سریال «کارآگاه حقیقی» بازی کرده، قرار است نقش این نظامی سابق امریکایی را بازی کند.
نورث هم اکنون درارای برنامه ای در شبکه ی تلویزیونی فاکس نیوز است.
ماجرای مک فارلین به روایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
یت‌الله هاشمی رفسنجانی در خاطره‌ای از سال 1365 به وقایع پیرامون ماجرای سفر مک فارلین به ایران و پاسخ قاطع حضرت امام به جریانی که در داخل قصد سوء استفاده سیاسی از آن را داشت، اشاره کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، متن کامل این خاطره و پاورقی‌های مرتبط با آن بدین شرح است:
قبل از جلسه گزارش‌ها را خواندم و به اظهارات رادیوهای آمریکا (VOA) و انگلیس (BBC) گوش دادم‌. هنوز هم مهمترین مسئله‌، رسوایی آمریکاست و به نظر می‌رسد به طرف بحران سیاسی می روند . خبر حمله موشکی ما به بغداد هم توجه را جلب کرده است .
در جلسه علنی‌، نمایندگان با اهرم سخنان امام‌، تهاجم شدیدی به هشت نفر سوال کننده و خط آنها داشتند و من پیش از دستور‌، صحبت ملایمی در این باره نمودم۳ آنها خیلی ترسیده و سوالشان را پس گرفتند. آقای [مرتضی] فهیم آمد‌. درباره راه اصلاح حرکات انحرافی اش مشورت کرد‌. راهنمایی کردم‌. بعضی نماینده ها در صدد اخراج هشت نفر از مجلس بودند که جلوگیری کردم‌، نامه ای علیه آنها به امام تهیه کرده بودند و امضاء می گرفتند.
ساعت ده و نیم به دفترم آمدم . دکتر هادی آمد و درباره ادامه روند آزادی گروگان‌های آمریکایی مشورت کرد‌. دکتر روحانی آمد‌، در همین باره و درباره جنگ صحبت کردیم . خبر رسید که عراق حمله شدیدی به باختران و اسلام آباد کرده و بیش از یکصد شهید و پانصد مجروح داشته‌ایم. دستور مقابله به مثل داده شد‌.
آقای سنجقی آمد و گزارش وضع جبهه‌ها را داد . آقای [میرعلی نقی] خاموشی آمد و از فشار وزارت کشور علیه صندوق‌های قرض الحسنه گفت و استمداد کرد . آقای میرعماد [دادستان عمومی تهران ] تلفنی‌، گزارش رسیدگی به ادعای فساد در جریان خرید توپ‌های اتریشی را گفت‌.
عصر برای کارکنان وزارت دفاع و عقیدتی سیاسی صحبت کردم ۶. [آقای محمد سعیدی کیا] وزیر راه [وترابری] و معاونانشان آمدند . درباره راه آهن و هواشناسی راه‌ها بحث شد . شب سران سه قوه در مجلس مهمان من بودند . درباره ادامه روند آزادی گروگانهای آمریکایی و فرانسوی تصمیم گیری شد . قرار شد یک گروگان فرانسوی آزاد شود و فریدون [مهدی‌نژاد] برای بحث در جدول زمانبندی - که طرف دیگر خواسته در آن تجدید نظر شود - به اروپا برود‌.
- آن هشت نماینده عبارت بودند از : آقایان جلال الدین فارسی‌، مرتضی فهیم کرمانی‌، سید محمد سیرجانی‌، سید محمد خامنه‌ای‌، ابراهیم اسرافیلیان‌، حسینعلی نجفی‌، سید حسین موسویانی‌، نیک روش
۲- در این روز آقایان علی شوشتری نماینده نیشابور و مهدی شاملو نماینده ملایر پیش از دستور سخنرانی کردند‌.
۳- آقای هاشمی در نطق پیش از دستور‌، سخنان امام خمینی‌(س) را داروی شفابخشی توصیف کرد که فتنه را از ریشه خواباند‌. در بخشی از این نطق آمده است : «حضرت امام همان طور که معمول شان است‌، به صورت یک طبیب حاذق و استاد و معلم وارد‌، هر لحظه‌ای که تشخیص می‌دهند ممکن است فتنه ای بروز کند و مشکلی برای جامعه به وجود بیاید و وحدت اجتماع مخدوش بشود‌، خودشان دخالت می‌فرمایند و جلوی فتنه را می‌گیرند‌. الحمدالله این بار هم به موقع وارد شدند و جلوی یک فتنه احتمالی را که ممکن بود به انسجام ما ضرر بزند در شرایط جنگ و درشرایطی که می بینیم همه شیاطین دنیا قلمشان و شمشیرهایشان را تیز کرده‌اند برای اینکه اختلاف در جامعه ما ایجاد کنند و متوسل به همه چیز می‌شوند‌، برای اینکه بگویند در اینجا مسئولان و متصدیان امور با هم اختلاف دارند‌، در این شرایط بیانات امام مثل داروی شفابخشی بود که فتنه را از ریشه خواباند . البته ما متاسفیم از اینکه در شرایطی که شیرینی این پیروزی می توانست همه ملت ما را شاداب بکند‌،‌ به گونه‌ای مسایل مطرح شود که شیرینی این پیروزی را که اما فرمودند‌: «بزرگترین پیروزی سیاسی تاریخ اخیر ماست» و واقعاً همین طور است ، در این شرایط که می بینیم دشمنان ما مثل اسپند روی آتش‌، در مقابل یک حادثه مضطرب هستند‌، خواستند این شیرینی را برای ملت ما تلخ کنند که الحمدالله‌، امام با تذکراتشان جلوی این مسئله را گرفتند‌. من به ملت‌مان و خدمت حضرت امام عرض می کنم که اکثریت قاطع نمایندگان مجلس از صمیم دل پیرو ولایت فقیه هستند و عمیقاً ایمان به رهبری هایی که امام می فرمایند‌، دارند و ذره‌ای تردید در قلب هیچ یک از کسانی که تا به حال بارها خودشان را معرفی کرده‌اند و ایمانشان را اثبات کرده‌اند‌، در مقابل راهنمایی که از طرف رهبری معظم این انقلاب می‌شود‌، بروز نمی‌کند‌. تحقیقاً امام هم این مجلس را می شناسند . نمایندگان نگران نباشند . این مجلس از چشم امام نمی‌افتد‌. امام همچنان مجلس را در راس امور می دانند و همچنان این مجلس را پایگاهی برای اداره امور این کشور می دانند و همچنان اکثریت قاطع نمایندگان مورد علاقه ایشان هستند . من تحقیقاً می دانم که امام نظرشان نسبت به کلیت مجلس‌، اکثریت قاطع نمایندگان‌، نظر مثبت است‌. شما نگران نباشید‌. امیدواریم که دیگر ما از این مسائل تلخ در آینده نداشته باشیم ». رجوع کنید به کتاب «هاشمی رفسنجانی‌، نطق‌های پیش از دستور سال ۱۳۶۵‌، جلد ششم‌» دفتر نشر معارف انقلاب‌، ۱۳۸۷.
۴- در این نامه که به امضای ۱۴۵ نفر از نمایندگان رسید‌، از حرکات خلاف مصالح نظام و تضعیف کنندگان دولت اسلامی ابراز انزجار شده است .
۵- در این حمله هوایی بسیار شدید‌، ۷۰ واحد مسکونی در جنوب شهر اسلام آباد غرب آسیب دید و ۱۵ نفر غیر نظامی به شهادت رسیدند . در کرمانشاه نیز به مسجد زینبیه شهرک آبادانی و مسکن واقع در شمال شرق این شهر‌، خساراتی وارد شد و شهدای دو مرحله بمباران به ۱۱۲ نفر رسید .
۶- در بخشی از این سخنرانی آمده است‌: «اکنون چطور شده است که آقای ریگان می‌گوید ما ۱۸ ماه است در تلاشیم باب مذاکره با ایران را بگشائیم . هرچند تلاش آنها بی فایده مانده و در طول این مدت یک نفر مسئول شناخته شده از کشور ما را پیدا نکردند تا با او یک کلمه حرف بزنند‌. دنیا اکنون فهمیده است که جمهوری اسلامی ایران به کجا رسیده و در ایران چه خبر است‌. آن‌ها می‌دانند در ایران چه نیرویی وجود دارد و برای همین است که سر تسلیم فرود می‌آورند‌. سخنان امام امت که فرمودند پیروزی ما در این صحنه از تمام پیروزی‌ها بزرگتر است‌، واقعیت حوادثی است که اکنون در جریان است».

منبع: انتخاب

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها